Raport o rynku franczyzy w Polsce

Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Jak wynika z najnowszego raportu firmy doradczej PROFIT system przedsiębiorcy chętnie korzystają ze sprawdzonych pomysłów na biznes. Najliczniej do systemów franczyzowych przystępowali niezależni właściciele sklepów spożywczych - w ubiegłym roku na licencji działało ponad 21 tys. takich placówek. Liderem, kolejny rok z rzędu w tym segmencie, jest należąca do Grupy Eurocach sieć „abc”, która liczy 4,6 tys. sklepów. Wysoką dynamiką przyrostu nowych placówek franczyzowych mogą pochwalić się biura doradztwa prawnego i gospodarczego (42 proc.) oraz agencje pośrednictwa nieruchomości (35 proc.). Jedna z największych pod względem liczby oddziałów franczyzowych sieć KNC Nieruchomości uruchomiła w 2011 roku 25 nowych biur na licencji.

Liczba placówek franczyzowych
* - dane na 01.01.2012
** - prognoza
Źródło: PROFIT system

Wymagający franczyzobiorcy

W 2011 roku wzrosła również liczba systemów franczyzowych. Jak pokazuje raport o rynku franczyzy w minionym roku pojawiło się 116 nowych konceptów, jednak aż 67 zrezygnowało ze sprzedaży swojej licencji. Największa rotacja dotyczyła nowych systemów, głównie na skutek niewystarczającego doświadczenia, niesprawdzonych konceptów oraz niewłaściwie zbudowanych systemów franczyzowych.

- Poszukujący pomysłu na biznes przedsiębiorcy mają coraz lepszą wiedzę na temat franczyzy. Oczekują solidnych podstaw w postaci modelu biznesowego, podręcznika operacyjnego czy precyzyjnej umowy franczyzowej. Przed podjęciem decyzji o wyborze firmy konsultują się z franczyzobiorcami działającymi w już w sieci i porównują oferty konkurencji. Zdecydowanie bardziej ufają sprawdzonym i profesjonalnie przygotowanym systemom franczyzowym niż nowicjuszom, którzy dopiero próbują swoich sił - uważa Michał Wiśniewski, dyrektor działu doradztwa we franczyzie PROFIT system.

Największy wybór marek franczyzowych ma do zaoferowania branża odzieżowa. Raport PROFIT system podaje, że w ubiegłym roku na naszym rynku działały 163 marki modowe. Równie chętnie wiedzą na temat prowadzenia własnego biznesu dzielili się przedstawiciele branży gastronomicznej. Już 111 marek zdecydowało się na rozwój poprzez sprzedaż licencji, z czego blisko 20 tylko w zeszłym roku.

- Z naszych obserwacji wynika, że liczba systemów franczyzowych będzie stale rosnąć. Przewidujemy, że do końca 2012 roku na polskim rynku może działać 820 konceptów opartych na zasadach franchisingu – mówi Michał Wiśniewski.

Liczba systemów franczyzowych
* - dane na 01.01.2012
** - prognoza
Źródło: PROFIT system

Synergia doświadczeń

Konkurencja i rosnące wymagania klientów skłaniają organizatorów systemów do rozszerzania własnej działalności, a coraz częściej także do nawiązywania współpracy z innymi sieciami. Współdziałanie pozwala wykorzystać siłę marki i docierać do nowych grup odbiorców. Na taką współpracę zdecydowały się McDonald`s i Carrefour otwierając pierwszą restaurację na terenie hipermarketu czy sieć myjni bezdotykowych Auto-Spa, która dzięki umowie z TESCO i POLOmarket może zaoferować swoim franczyzobiorcom około 200 atrakcyjnych lokalizacji przy super- i hipermarketach obu sieci.

Inni franczyzodawcy próbują wspierać parterów oferując kilka wariantów współpracy zróżnicowanych pod względem cenowym. Sieć DDD Dobre Dla Domu oferuje trzy różne formaty współpracy, z których najtańszy kosztuje 9 tys. zł, a najdroższy przekracza 100 tys. Szkółki piłkarskie Socatots to natomiast przedział cenowy od 20 do 80 tys. zł. w zależności od obszaru wyłączności. W tej kwocie zawiera się koszt samej licencji, zalecana rezerwa niezbędna do rozkręcenia biznesu, a także sprzęt, szkolenia oraz wsparcie biznesowe. Sieć OstatnieMiejsca.pl rozwija stacjonarne placówki z usługami turystycznymi, ale zaoferowała również koncept franczyzowy polegający na działalności w Internecie. Jest tańszy, gdyż nie generuje kosztów utrzymania biura.

Czterdzieści proc. franczyzodawców zadeklarowało, że do inwestycji w ich biznes wystarczy 50 tys. zł. Ponad połowa nie pobiera opłaty za przystąpienie do sieci. Jednak jak pokazuje Raport równie dobrze radziły sobie droższe koncepty franczyzowe. Grupa Muszkieterów, która wymaga od franczyzobiorców 500 tysięcy złotych początkowego wkładu własnego, otworzyła w ubiegłym roku 18 supermarketów Intermarché i Bricomarché. W 2012 roku planuje uruchomić 32 supermarkety spożywcze Intermarché i 17 z artykułami dla domu i ogrodu Bricomarché.

Coraz więcej polskich sieci

Jak wynika z najnowszego Raportu o rynku franczyzy aż 555 (75 proc.) firm franczyzowych działających w Polsce to systemy rodzime. Systemy z nad Wisły zyskują na popularności również zagranicą, głównie w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Najprężniej rozwijają się w Czechach, na Słowacji, Ukrainie oraz w Rosji.

Potencjał polskiego rynku franczyzowego doceniło dotychczas 191 zagranicznych systemów. W 2011 roku na polskim rynku zadebiutowały międzynarodowe sieci takie jak: Camel Active, Fit Curves, Häagen-Dazs, Arthur Moorey Dance Studio czy DKNY. Sklepy franczyzowe planuje również otwierać łotewska sieć Attirance, która zajmuje się produkcją i sprzedażą naturalnych, ręcznie produkowanych kosmetyków.

Opracowanie: Michał Wiśniewski, dyrektor ds. franczyzy z zespołem PROFIT system

Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €