Przydatna ochrona znaków towarowych
Niejednokrotnie ochrona znaków towarowych odjęłaby kłopotów i przysporzyła korzyści przedsiębiorcom
Jak podaje „Rzeczpospolita”, zarejestrowane znaki towarowe zapewniają przedsiębiorcom bezpieczniejszą pozycję w obrocie gospodarczym, a więc wyłączność na używanie znaku w Polsce i wybranych krajach, a także – w razie naruszenia ich praw – łatwiejszą sytuację w procesie. Podstawą procedur ochronnych jest prawo własności przemysłowej – ustawa z 30 czerwca 2000 r. (Dz. U. z 2001 nr 49, poz. 508), która weszła w życie 22 sierpnia 2001 r. Nie ma jeszcze wszystkich rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy.
Prawo własności przemysłowej przewiduje ochronę wynalazków, wzorów użytkowych, przemysłowych, znaków towarowych, oznaczeń geograficznych i topografii układów scalonych. Na wzory użytkowe i znaki towarowe uzyskuje się prawo ochronne.
Prawo ochronne na znaki towarowe udzielane jest na 10 lat, przy czym okres ten może być wydłużany w nieskończoność. W przypadku wzorów przemysłowych ustawa wprowadziła 25-letni okres ochronny. Poprzednio rejestrowane one były na 5 lat z możliwością przedłużenia tylko na następne 5 lat. Obecnie za każde 5 lat trzeba wnosić opłaty. Jeśli ktoś tego nie uczyni, to rejestracja automatycznie wygasa.
Prawo własności przemysłowej wprowadziło obowiązek publikacji informacji o zgłoszonych znakach towarowych (w lutym pojawią się pierwsze takie ogłoszenia). Są też zmiany w procedurach zgłoszeń. Niestety nadal w fazie projektów pozostały te w sprawie zgłoszeń znaków towarowych i wzorów przemysłowych. Brak aktów wykonawczych do prawa o własności przemysłowej nie przekreśla jednak możliwości obejmowania ochroną znaków towarowych ani wzorów użytkowych. Urząd patentowy stosuje wymagania i formularze, które obowiązywały przed wejściem w życie tej ustawy.
Czas, jaki musi upłynąć do uzyskania patentu albo zapewnienia sobie prawa do znaku towarowego, bardziej odstrasza niż zachęca. Sześć lat oczekiwania na patent to jednak niewiele dłużej niż w Unii Europejskiej. Warto jednak pamiętać, że okres ważności wszystkich przedmiotów własności przemysłowej (patentów, znaków towarowych itp.) liczony jest od daty zgłoszenia w Urzędzie Patentowym. Informacja o znakach towarowych publikowana jest przez UP jest po sześciu miesiącach. Tyle samo czasu ustawodawca pozostawia na zgłoszenie uwag.
Urząd odnotowuje rocznie ok. 20 tys. zgłoszeń znaków towarowych. Procedura obejmowania ochroną jednego trwa 3 lata. Trwają prace nad rejestracją 55 tys. znaków. Ochronę znaku towarowego można jednak uzyskać w UP w półtora roku. Stanie się tak, gdy przedsiębiorca zgłosi znak również w Międzynarodowym Biurze w Genewie.
Przy zgłoszeniu znaku towarowego, wynalazku i wzoru użytkowego płaci się UP 450 zł. W przypadku wzoru przemysłowego opłata wynosi 200 zł.
Wiecej: Olga Gajda, Rzeczpospolita, 12 luty 2002, „Dobra Firma”
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Willisch
Lodziarnie
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej