Specjalista od przejęć

Widowiskowego kręcenia plackiem na pizzę można się nauczyć w jeden dzień, ale doświadczenie w zarządzaniu pizzerią zdobywa się latami. Tak było w przypadku Andrzeja Bartoszka, franczyzobiorcy Da Grasso.
In this article you will learn
- Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
- Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
- Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
- The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Gdy kilka lat temu Andrzej Bartoszek, właściciel firmy reklamowo-promocyjnej, odwiedzał pizzerie sieci Da Grasso jako tajemniczy klient, nie spodziewał się, że po czterech latach będzie właścicielem trzech lokali tej marki, w dodatku działających w różnych miastach.
– Mój dobry kolega prowadził lokal Da Grasso i był zadowolony z tego przedsięwzięcia. Podczas jednej z wizyt w pizzerii pomyślałem, że własna restauracja jest dobrym pomysłem na biznes. Nie miałem jednak konkretnych planów – raczej marzenie. Potem dowiedziałem się o możliwości przejęcia lokalu w Bełchatowie. Pojechałem go obejrzeć, porozmawiałem z franczyzobiorczynią i szybko podjąłem decyzję – wspomina Andrzej Bartoszek.
Franczyzobiorca kupił pizzerię tuż przed wyjazdem na urlop, a po powrocie dokończył formalności. Podczas kilkugodzinnego spotkania z przedstawicielami centrali poprzednia właścicielka zrzekła się lokalu, a nowy franczyzobiorca podpisał umowę jego przejęcia. Następnie Andrzej Bartoszek przeszedł szkolenie z jakości i organizacji pracy w pizzerii, podczas którego dowiedział się m.in., na co zwracać uwagę przy rekrutacji pracowników i jak przewidywać poziom zatowarowania w składniki do pizzy. Półtora roku później Bartoszek przejął pizzerię w Warszawie i za kolejne półtora roku otworzył nową, ale już restaurację, w Łodzi. Prowadzenie każdej z nich wymaga dużych nakładów finansowych i innego stylu zarządzania.
Lokal jak nowy
Nowy szef restauracji w Bełchatowie zaczął działalność od zmiany elementów wystroju i wyposażenia.
– W pierwszym miesiącu odmalowaliśmy lokal i wymieniliśmy lodówki, część mebli, piec do pizzy i założyliśmy klimatyzację. Co dwa lub trzy miesiące wymienialiśmy kolejne sprzęty – mówi Andrzej Bartoszek. – Po dwóch latach zamknęliśmy lokal na prawie cały tydzień i przeprowadziliśmy generalny remont. To było dla mnie bardzo trudne doświadczenie, bo trafiliśmy na ekipę, która więcej odpoczywała, niż pracowała, i dużą część zadań musiałem wykonać sam – przyznaje franczyzobiorca Da Grasso.
Poprzednia właścicielka bełchatowskiej placówki Da Grasso mieszkała w innym mieście i odwiedzała lokal rzadziej – Andrzej Bartoszek był codziennie. Dzięki temu miał stały nadzór nad pracownikami. Kontrola i nowe zasady współpracy nie wszystkim przypadły do gustu, dlatego niezadowoleni zostali zwolnieni albo odeszli na własne życzenie. W efekcie cały zespół, poza jedną osobą, został wymieniony.
– Lokal w Bełchatowie prosperował dobrze, a chęć rozwoju zdecydowała o przejęciu kolejnego lokalu – przyznaje franczyzobiorca. – Skorzystałem więc z okazji przejęcia pizzerii w stolicy.
Pizzerię na warszawskich Bielanach
Bartoszek przejął od partnera, który zrezygnował z jej prowadzenia. Załatwienie formalności nie trwało długo. Dużo większym problemem były remonty, które zostały wykonane jeszcze przed przejęciem lokalu. Franczyzobiorca osobiście, przez pięć dni w tygodniu, nadzorował wszystkie prace. Zarządzanie dwoma oddalonymi od siebie lokalami nie było jednak trudne.
– Przyzwyczaiłem się do życia w podróży, a poza tym w obu lokalach mam zaufanych kierowników. Obaj pracowali ze mną w firmie reklamowej i mam pewność, że traktują pizzerie jak własne – mówi przedsiębiorca.
Biznes od podstaw
Andrzej Bartoszek przyznaje, że często myślał o otwieraniu nowej restauracji, mimo że sprawdził się jako przedsiębiorca kupujący działające już lokale.
– Miałem propozycje, żeby otworzyć lokal w Częstochowie albo drugi w Warszawie. Te lokalizacje jednak mi nie odpowiadały. Mieszkam w Łodzi i jeżeli miałbym otwierać pizzerię od podstaw, to właśnie w moim mieście. Dostałem z centrali zgodę na otwarcie lokalu i natychmiast zabrałem się do działania. Szukałem więc lokali do wynajęcia, pytałem znajomych o oferty. Udało mi się znaleźć 170-metrowy lokal na Bałutach – opowiada franczyzobiorca.
Okazało się, że znalezienie atrakcyjnego miejsca, w którym może się mieścić pizzeria, to jednak nie wszystko. Właścicielka nie wiedziała, że lokal nie ma pozwolenia na prowadzenie gastronomii. Przekształcenie kwiaciarni w pizzerię wymagało załatwienia odpowiednich dokumentów w urzędzie miasta oraz przystosowania lokalu do wymogów restauracyjnych.
– Przygotowanie lokalu do otwarcia zajęło prawie rok i kosztowało więcej, niż się spodziewałem – zaznacza franczyzobiorca.
Grunt to zasady
Choć codzienne podróże z miasta do miasta bywają męczące, Andrzej Bartoszek jest zadowolony ze swojej decyzji. Chociaż wcześniej nie miał żadnego doświadczenia w branży gastronomicznej,dzięki szybkiej nauce i wypracowaniu kilku praktycznych zasad zarządzanie trzema lokalami nie stanowi dla niego problemu.
– Każdym z lokali zarządza bliska mi osoba. Wiem, że mogę im ufać – przyznaje Andrzej Bartoszek.
Większość spraw związanych z prowadzeniem działalności Andrzej Bartoszek załatwia wraz z partnerką. Jednak marketing i promocja, to jego domena, dlatego we wszystkich lokalach cały czas trwają promocje i słucha się potrzeb klienta.
– W 2012 roku ponownie odświeżyliśmy lokal w Warszawie. Przed remontem zrobiliśmy wśród klientów ankiety, w których zapytaliśmy, co chcieliby zmienić w pizzerii. Wyciągnęliśmy z tego wnioski – wyjaśnia Bartoszek.
Przedsiębiorca zaznacza również, że nie zamierza na razie otwierać kolejnych lokali, bo i w tym przypadku ma żelazną zasadę.
– Wyżej niż ilość cenię jakość – przyznaje krótko.
notowała Joanna Sopyło
Main conclusions
- Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
- The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
- With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
- Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Featured franchises

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...