Złote łuki, skośne oczy
McDonald’s rusza na wschód. Chce podbić Rosję i Chiny, gdzie franczyza jeszcze nie zagościła na dobre.
Franczyzobiorcy prowadzą ok. 80 proc. lokali McDonald'sa na całym świecie. Jednak zarówno w Chinach, jak i w Rosji proporcje te przesunięte są na korzyść restauracji własnych. Z 1,4 tys. punktów działających w Państwie Środka zaledwie 36 należy do biorców licencji. W Rosji Złote Łuki dopiero zaczynają pozyskiwać partnerów.
Jednak to właśnie franczyza ma być w przyszłości motorem rozwoju sieci na Wschodzie. W Rosji McDonald's dogadał się właśnie ze spółką Rosinter, która w 10 krajach prowadzi łącznie blisko 400 restauracji marek takich, jak IL Patio, Planet Sushi, Costa Coffee czy Sibirskaja Korona. Rosinter będzie otwierał restauracje amerykańskiego giganta jako franczyzobiorca. Dzięki niemu McDonald's ma pojawić się w głównych miastach Syberii, która do tej pory pozostawała poza jego zasięgiem. Złote Łuki zawitają do Władywostoku, Nowosybirska, Omska i Tomska, a rocznie ma ich w Rosji przybywać ok. 50.
W Chinach niewielka liczba franczyzobiorców wynika przede wszystkim z niejasnych przepisów prawnych dotyczących udzielania licencji na biznes. Do tego dochodzi też czynnik konkurencji – w Chinach bardzo silną pozycję ma KFC, które do tej pory otworzyło tam 3,2 tys. restauracji – ponad dwa razy więcej niż McDonald's. Zachodni dziennikarze żartują nawet, że postać Colonela Sandersa widuje się w Państwie Środka częściej, niż Mao Tse Tunga. Mimo tego, McDonald's stawia sobie ambitne plany. Zgodnie z zapowiedziami, do końca 2013 chce powiększyć sieć do 2 tys. punktów, otwierając średnio jeden każdego dnia. Jego szefowie przyznają jednak, że kluczowa jest dla nich nie liczba placówek, ale jakość ich restauracji i serwowanych posiłków.
- Dlatego zdobędziemy większy udział w rynku, niż nasi konkurenci. Nawet mając mniej restaruacji – mówi Kenneth Chan, zarządzający rozwojem sieci w Chinach.
Z tego powodu oprócz otwarć, McDonald's inwestuje też w modernizację swoich restauracji. W pierwszym kwartale 2012 roku w Europie zmieniono wystrój wnętrz 80 proc. z nich i postawiono na nową aranżację zewnętrzną 50 proc. punktów. Do końca czerwca sieć wyda na ten cel 2,8 mld dolarów.
(gum)
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Nest Bank
Placówki bankowe
Żabka
Sklepy typu convenience
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Inne koncepty z branży gastronomia
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Pizzeria Stopiątka
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.
Bank to biznes
Według Alior Banku przedsiębiorczość to najważniejsza cecha franczyzobiorcy bankowego.

