Konsolidacja kwitnie
Rynek florystyczny stoi przed procesem, który czeka każdy rozwinięty organizm gospodarczy - konsolidacja - mówi Andrzej Dąbrowski, właściciel sieci kwiaciarni Bukieciarz.
Jak wygląda rynek florystyczny w Polsce?
Rynek kwiatowy w Polsce charakteryzuje się znaczącą dynamiką wzrostu, ale również dużą liczbą już działających kwiaciarni. Tak duże nasycenie kwiaciarniami, agresywne działania konkurencyjne zmuszają przedsiębiorców działających w branży do podejmowania zdecydowanych kroków w celu utrzymania obecnej pozycji na lokalnym rynku. Konkurencja cenowa wpływa na obniżenie rentowności niezależnie funkcjonującej kwiaciarni. Sytuacja pojedynczego przedsiębiorcy nie jest łatwa, wręcz niemożliwe jest utrzymanie na atrakcyjnym poziomie cen tzw. produktów opiniotwórczych, na których zarabia się najwięcej. W dłuższej perspektywie prowadząc działalność indywidualnie, trudno będzie utrzymać siłę danej kwiaciarni na lokalnym rynku. System franczyzowy ułatwia wykorzystanie wielu możliwości współpracy.
Jakie zmiany czekają kwiaciarnie w najbliższych latach?
Rynek florystyczny stoi przed procesem, który zachodzi w każdym rozwiniętym organizmie gospodarczym – konsolidacją. Powstawanie na nim kolejnych sieci (w tym zagranicznych) jest sprawą nieuniknioną. Żeby z nimi konkurować przedsiębiorcy potrzebne są narzędzia do skutecznych negocjacji handlowych z producentami, ale również uniwersalna obsługa klientów. Z punktu widzenia właściciela pojedynczej kwiaciarni trzeba więc szukać bezpiecznych i sprawdzonych w wielu warunkach perspektyw rozwoju. Takich, które pozwolą utrzymać dobre relacje z dostawcą kwiatów i roślin oraz produktów florystycznych, zapewnią reklamę, a także, co niezwykle ważne, bieżący dostępu do wiedzy florystycznej i biznesowej.
Sprzedaż kwiatów w Polsce stale się zmienia - ewoluuje w kierunku powstawania nowoczesnych kwiaciarni, stanowiących nie tylko źródło zaopatrzenia w rośliny i kwiaty, ale i w szereg produktów dekoracyjnych i ogrodniczych. Tak szerokie portfolio produktów w kwiaciarni wymusza na jej właścicielu segmentację, czyli podjęcie decyzji o utrzymaniu jak najbardziej rentownego asortymentu produktów, przy jednoczesnym zachowaniu, a nawet powiększaniu liczby stałych klientów.
Czy właściciele kwiaciarni chętnie przystępują do sieci franczyzowych?
Bezpieczna forma biznesu, jaką jest franczyza ułatwia wejście na rynek początkującym przedsiębiorcom, pozwala też na szybszy rozwój doświadczonym właścicielom kwiaciarni. Wbrew konserwatywnym i stereotypowym opiniom franczyza zapewnia swobodę prowadzenia działalności (jest to, bowiem biznes prowadzony przez niezależne podmioty gospodarcze), a narzędzia, które służą do zarządzania i stymulowania procesami operacyjnymi kwiaciarni nie są przymusem dla jej właściciela i personelu. Franczyza w branży kwiatowej to nie narzucanie stylu bukietów i kompozycji, tylko wskazówki, jak skutecznie prowadzić biznes florystyczny.
Czy kryzys dotknie sieci franczyzowe?
Jestem przekonany, że właśnie współpraca franczyzowa ułatwi właścicielom kwiaciarni przetrwanie kryzysu. W czasie dekoniunktury musimy bardziej się starać, aby zwiększyć przychody w kwiaciarni, zadbać o to aby maksymalnie ograniczyć koszty i właśnie to jest wspólnie zadanie do wykonania dla partnerów franczyzowych. W czasach kryzysu jeszcze ważniejsza staje się opieka i fachowe doradztwo doświadczonego personelu franczyzodawcy, który pozwoli uniknąć błędów, a codzienna opieka doprowadzi w szybszym czasie do optymalnych przychodów.
Rozmawiała (mak)
Wyróżnione franczyzy
Nest Bank
Placówki bankowe
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Żabka
Sklepy typu convenience
So Coffee
Kawiarnie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
Inne koncepty z branży kosmetyki, biżuteria, upominki
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...


