Czekolada czyni cuda

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Prowadzenie pijalni czekolady to trudny biznes, chociażby dlatego, że gdy masz ochotę na kawę, to nie pójdziesz do pijalni czekolady. A idąc obok pijalni czekolady, nawet jeśli masz ogromną ochotę, żeby tam wejść, to pojawiają się wyrzuty sumienia, że to tuczące lub niezdrowe. Na szczęście z roku na rok łasuchów przybywa, a wraz z nimi na rynku pojawiają się kolejne pijalnie czekolady. Jedną z nich jest Chocolate Company, która zadebiutowała w Polsce na początku 2011 roku, dziś działają już cztery punkty, dwa z nich we franczyzie. Na świecie Chocolate Company ma 20 placówek, z których większość należy do biorców licencji. O tym, że marka zawitała do naszego kraju, zadecydował, jak to często bywa, przypadek. p>

– Pewnego razu pojechałem z narzeczoną na weekend do Holandii. Byliśmy w Maastricht i idąc przez rynek, wstąpiliśmy do pijalni czekolady Chocolate Company. Usiedliśmy, wypiliśmy czekoladę, kupiliśmy trochę słodyczy do domu i poszliśmy dalej – wspomina Tomasz Dembiński, masterfranczyzobiorca Chocolate Company i właściciel dwóch placówek. – Po powrocie do Polski zaczęliśmy rozmawiać o Chocolate Company i uznaliśmy, że to ciekawy pomysł na biznes. Byłem wtedy współwłaścicielem agencji reklamowej, a przyjaciółka pracowała w korporacji. Mogliśmy zainwestować trochę pieniędzy, ale nie chcieliśmy osobiście angażować się w prowadzenie biznesu. Jednak pomysł otworzenia własnej pijalni czekolady cały czas chodził nam po głowie. Wróciliśmy więc do Holandii, żeby dowiedzieć się o Chocolate Company czegoś więcej. W sklepie spotkaliśmy właścicieli, Mirjam Schroeder i Toussanta Claessens, z którymi zaczęliśmy rozmawiać o możliwości współpracy. Oczywiście, wtedy wszystko było jeszcze w sferze odległych planów.

Plany zaczęły jednak szybko nabierać realnych kształtów, bowiem smakosze holenderskiej czekolady postanowili zrobić rekonesans i dowiedzieć się, czy w ogóle są jakiekolwiek szanse na wejście z nieznaną marką do znanej galerii handlowej. – Na pierwszy ogień poszła stołeczna galeria Blue City. Zadzwoniłem do biura i spytałem, z kim mogę rozmawiać w sprawie najmu. Padło pytanie, z jakiej jestem firmy, a kiedy odpowiedziałem, że z żadnej, wtedy polecono mi wysłać e-mail z zapytaniem. Zaproponowałem półgodzinne spotkanie, na którym przedstawię szczegóły swojego pomysłu. Ku mojemu zaskoczeniu udało się – opowiada Tomasz Dembiński. – Przygotowałem prezentację o firmie, a na spotkanie zabrałem gorące mleko w termosie i Hotchocspoon, czyli kostkę czekolady na drewnianej łyżeczce, z której robi się czekoladę do picia. Zacząłem opowiadać o Chocolate Company, dałem do spróbowania kostkę czekolady i pokazałem zdjęcia sklepów działających na świecie. Moja rozmówczyni powiedziała: „Genialne!” i zaprowadziła mnie na parter centrum handlowego, gdzie obok fontanny był lokal do wynajęcia. Pomyślałem sobie, że to się dzieje naprawdę! Co z tym teraz zrobić?

Słodka galeria

Lokal w Blue City nie spełniał pokładanych w nim nadziei. Jednak pierwszy sukces zachęcił Tomasza Dembińskiego do dalszych poszukiwań. Ich efektem była propozycja najmu lokalu w warszawskiej Galerii Mokotów. br> – Telefon z centrum handlowego sprawił, że nasze marzenia zaczęły nabierać realnych kształtów. Policzyliśmy pieniądze, przygotowaliśmy biznesplan i zaczęliśmy się zastanawiać, kto zostawi swoją pracę i zajmie się czekoladą – opowiada Dembiński. – Po urlopie wróciłem do agencji i powiedziałem, że zmieniam swoje życie. Chcę sprzedać swoje udziały i zaczynam się bawić w króla czekolady.

Inwestycję w czekoladowe królestwo poprzedziły dokładne badania i analizy rynku. Dembiński i jego wspólnicy wynajęli studentów, którzy liczyli na przykład, ile osób przechodzących obok kawiarni wchodzi do środka. Przeprowadzili też badania marketingowe sprawdzające, czy produkt przyjmie się na rynku. Na podstawie zebranych informacji powstała prezentacja, która miała zachęcić Holendrów do podjęcia współpracy z Polakami.

– Opowiedzieliśmy im o sytuacji i perspektywach polskiego rynku. Byliśmy wówczas „zieloną wyspą”, jedynym krajem w Europie, który zanotował wzrost PKB. W prezentacji znalazła się również analiza konkurencji i kierunki rozwoju firmy nad Wisłą – mówi Dembiński. – Nasze argumenty ich przekonały, co zaowocowało podpisaniem umowy masterfranczyzy, która umożliwia mi rozwój sieci franczyzowej w Polsce i w Europie Wschodniej. Mam również wyłączność na sprzedaż produktów Chocolate Company na tym obszarze.

Jak kupić dobrą zmywarkę?

Kiedy wszystkie umowy były już wynegocjowane i podpisane, przyszedł czas na urządzanie pijalni. Wytyczne dotyczące wyglądu pochodziły z Holandii, jednak wyposażenie leżało już w gestii franczyzobiorcy. br> – Znalazłem w internecie firmę handlującą wyposażeniem lokali gastronomicznych i postanowiłem kupić u nich zmywarkę. Sprzedawca podał mi rozmiary i spytał, czy chcę standardową 120. Postanowiłem dopytać, co to znaczy: „120”. Sprzedawca wytłumaczył, że chodzi o czas mycia. „120 minut?” – spytałem. „Nie, sekund” – odpowiedział sprzedawca... Wtedy uświadomiłem sobie, że kompletnie nic nie wiem o branży, w której zacząłem działać – wspomina masterfranczyzobiorca. – Na początku działalności zaliczyłem jeszcze jedną wpadkę. Pierwszy magazyn, który wynajęliśmy, okazał się za mały, żeby pomieścić całe zamówienie. Wynająłem więc kolejny, większy magazyn, ale niestety również to miejsce bardzo szybko przestało nam wystarczać. Przez pierwszy miesiąc jeździłem z pudłami pełnymi czekolady z jednego końca miasta na drugi, żeby dostarczyć towar do sklepu.

Wyspa nad morzem

Pijalnia czekolady Chocolate Company w Galerii Mokotów ruszyła 22 stycznia 2011 roku. Kilka tygodni później pojawił się w niej przedstawiciel Złotych Tarasów, innego warszawskiego centrum handlowego, który zaproponował uruchomienie w galerii wyspy z naszymi czekoladami. – Jeszcze nigdzie na świecie Chocolate Company nie sprzedawało swoich produktów w ten sposób. Na szczęście nie musieliśmy długo przekonywać naszych partnerów w Holandii, że to jest dobry kierunek rozwoju. Ustaliliśmy kwestie formalne i zabraliśmy się do tworzenia projektu. Teraz wyspy wymyślone w Polsce rozwijane są we wszystkich krajach, gdzie działa Chocolate Company – dodaje Dembiński.

W październiku 2011 roku została otwarta kolejna słodka wyspa. Również tym razem o jej powstaniu zadecydował przypadek. br> – Po spotkaniu z przedstawicielami gdańskiego CH Klif, gdzie miała powstać nasza druga wyspa, odebrałem telefon od osoby zainteresowanej współpracą na zasadzie franczyzy. Skonsultowaliśmy ten pomysł z Holendrami i ustaliliśmy, jak miałby wyglądać system franczyzowy w Polsce. Mój rozmówca przystał na zaproponowane warunki i zaczęliśmy szukać odpowiedniej lokalizacji, którą udało nam się znaleźć w Galerii Bałtyckiej – wspomina Tomasz Dembiński. br> Franczyzobiorca przeszedł gruntowne szkolenie, podczas którego poznał nie tylko wszystkie sekrety czekolady, ale dowiedział się również, jak prowadzić słodki biznes. br> – Przez pierwsze trzy miesiące sam stałem za ladą w sklepie – wspomina Dembiński. – I tego samego wymagam od franczyzobiorców. Nawet teraz zdarza mi się sprzedawać, kiedy np. pracownik nagle się rozchoruje. Naszym franczyzobiorcą może zostać każdy. Jest tylko jeden warunek – musi kochać czekoladę.

notowała Magdalena Krocz

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł