Rynek trwa w bezruchu

Ceny mieszkań i domów spadają, ale franczyzowych biur pośrednictwa w obrocie nieruchomościami przybywa.
- Charakterystycznym elementem krajobrazu obecnego rynku mieszkaniowego jest nadpodaż ofert zarówno nowych, jak i z rynku wtórnego. Od kilkunastu miesięcy ceny mieszkań spadają – mówi Mariusz Kania, prezes zarządu Metrohouse & Partnerzy. - Porównując obecnie notowane ceny transakcyjne do sytuacji z połowy zeszłego roku największe spadki odnotowujemy w Poznaniu (10 proc.), podobny poziom dotyczy Krakowa (9,95 proc.). W Warszawie ceny spadły o 8,6 proc., a spośród analizowanych miast najniższe spadki dotyczą Wrocławia 6,3 proc.
Trudności z zawieraniem transakcji wynikają też z restrykcyjnej polityki kredytowej banków, które nie są już tak skore do udzielania pożyczek, jak przed kryzysem. Jak wynika z raportu Szybko.pl., Metrohouse i Expandera, przeciętna zdolność kredytowa czteroosobowej rodziny z dochodem 8 tys. zł netto spadła poniżej 350 tys. zł podczas gdy jeszcze rok temu wynosiła 200 tys. zł więcej.
Spowolnienie rynku nie przeszkadza jednak sieciowym pośrednikom w otwieraniu kolejnych biur i pozyskiwaniu franczyzobiorców. Wręcz przeciwnie, nowi partnerzy przystępują do konceptów znanych marek, bo mają świadomość, że rozpoznawalny brand pozwoli im pozyskać więcej klientów, niż szyld pojedynczej agencji.
Pod szyldem Północ Nieruchomości działa 39 biur. Notowany na giełdzie papierów wartościowych operator, który w drugim kwartale bieżącego roku pośredniczył w transakcjach o rekordowej w swojej historii wartości 45 mln zł.
Z kolei wywodząca się z rynku amerykańskiego sieć Re/Max wprowadziła niedawno nowy format współpracy, skierowany dla przedsiębiorców niedysponujących dużym kapitałem początkowym. Za kwotę 6 tys. euro, potencjalny partner może wykupić licencję franczyzową na biuro liczące do pięciu agentów, w tym właściciela, o ile ten również zajmuje się sprzedażą. Minimalna powierzchnia biura przy takim modelu to 30 m2.
(gum)
ZOBACZ W KATALOGU
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Willisch
Lodziarnie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej