Array ( [article] => Array ( [pid] => 46511 [country] => pl [article_id] => 7169 [article_date] => 2012-08-27 [articletype_id] => 29 [article_title] => Wzorujemy się na zachodnich trendach [article_intro] => O branży usług coworkingowych i początkach tworzenia sieci franczyzowej firmy Cowork opowiada Wojciech Krzemień, jej założyciel. [article_www] => 1 [add] => 0 [companytype_id] => 12 [img_photo_description] => Klienci centrów coworkingowych to przede wszystkim start-upy, studenci oraz przedsiębiorcy prowadzący "mobilny" tryb pracy.
Wojciech Krzemień, założyciel i przewodniczący rady nadzorczej [secret] => scrtk4415dbcb281c09882b3daac11c210ca6 [fb_savedforms_id] => 0 [slug] => [learn_about] => [conclusions] => [figures_text] => [figures_number] => [active] => 1 [sector_name] => usługi dla biznesu [book_id] => [book_type] => [article_title_url] => wzorujemy-sie-zachodnich-trendach [article_title_striped] => Wzorujemy się na zachodnich trendach [dir] => article [article_text_photo] =>

Polscy przedsiębiorcy dopiero zaznajamiają się z ideą coworkingu. Jak właściwie wygląda u nas rynek tego typu usług?
Coworking w Polsce rozwija się od około trzech lat. W tym czasie na rynku powstało ponad 60 centrów coworkingowych, z czego kilkanaście działa w samej Warszawie. Branża dzieli się na mniejsze placówki, dysponujące kilkoma miejscami pracy oraz na centra oferujące obszerne powierzchnie użytkowe i korporacyjne standardy. Do takich należy Cowork. Działamy na dynamicznie rozwijającym się rynku. Wystarczy spojrzeć na tendencje na zachodnich rynkach, gdzie coworking jest coraz popularniejszy, bo biznes wszędzie dąży do ograniczania kosztów.

Kto jest klientem centrów coworkingowych?
Wyróżniamy trzy podstawowe grupy docelowe. Pierwsza to właściciele biznesowych start-upów, firm na początkowym etapie działalności, którym szczególnie zależy na ograniczaniu kosztów. Z pomocą centrum coworkingowego zyskują oni dostęp do atrakcyjnej powierzchni i urządzeń biurowych, a także niezbędnych mediów. Kolejną grupą stanowią klienci, którzy prowadzą bardzo mobilny tryb pracy. Mamy wielu przedsiębiorców zza granicy, którzy przyjeżdżają do Polski tylko na chwilę, by spotkać się z kontrahentem. Potrzebują w tym celu odpowiedniego miejsca. Jak wiadomo, restauracje czy kawiarnie nie zapewniają odpowiedniego komfortu na potrzeby takich spotkań, toteż centra coworkingowe są w ich przypadku strzałem w dziesiątkę.

Partner promotion – discover more
Sponsored • Example Partner

A trzecia grupa?
Należą do niej studenci ostatnich lat studiów, którzy rozpoczynają swoją karierę zawodową. Coworking ma dla nich nie tylko zaletę w postaci możliwości ograniczania kosztów. W tego typu miejscach można bowiem skorzystać z nieformalnych zasobów wiedzy, jaką udostępniamy my i inni przedsiębiorcy pracujący w naszych pomieszczeniach biurowych. Choćby podczas kuluarowych rozmów można dowiedzieć się rzeczy, których nie ma w książkach o zarządzaniu, czyli jak założyć firmę, jaki podatek wybrać, czy jak płacić ZUS i VAT.

Cowork rozpoczął budowę sieci franczyzowej. Jakie wymagania stawiacie partnerom?
Oferty różnią się w zależności od wielkości miasta, w którym partner chciałby rozpocząć działalność. W tych największych, jak Warszawa czy Łódź, wymagana wielkość lokalu to minimum 250 m2.

Czy są wymagania dotyczące formy własności lokalu?
Nie, choć oczywiście najlepiej jest, gdy potencjalny franczyzobiorca posiada lokal na własność. Jeśli dysponuje umową najmu, to ważne, by pozwalała ona na podnajem powierzchni.

Na razie Cowork ma jedną placówkę własną. Jakie są plany na przyszłość?
Niebawem uruchomimy kolejną lokalizację, również w Warszawie. Podpisaliśmy już umowę z pierwszym franczyzobiorcą, który otworzy swój punkt w Trójmieście. W dalszej kolejności będziemy starać się o uruchomienie centrum w Białymstoku. W przyszłości chcielibyśmy pod naszym szyldem konsolidować rynek centrów coworkingwych. Cowork ma formę prawną spółki akcyjnej i choć to na razie odległy prospekt, chcemy zawitać na giełdzie NewConnect.

Rozmawiał (gum)

[authors] => Array ( [0] => Array ( [author_id] => 181 [author_pid] => 1046 [author_name] => Grzegorz Morawski [authortype_id] => 1 [author_info] => [author_position] => dziennikarz [author_email] => gmorawski@franchising.pl [author_profile] =>

Grzegorz Morawski obserwuje i opisuje rynek pomysłów na biznes od 2009 roku. Jako dziennikarz portalu Franchising.pl i Własny Biznes Franchising opisuje tajniki współpracy we franczyzie, w każdym artykule starając się odpowiadać na nurtujące wszystkich przedsiębiorczych pytanie: jaki biznes się opłaca? Swoje zainteresowania rynkiem franczyzy rozwija w ramach studiów doktoranckich w Szkole Głównej Handlowej. Jest autorem publikacji naukowych z zarządzania systemami sieciowymi, a także współtwórcą Raportu o franczyzie PROFIT system. Jego felietony i komentarze można znaleźć również na jego profilu w serwisie Twitter oraz na portalu Natemat.pl.

[display_author] => 0 [author_type] => dziennikarze [twitter_link] => https://twitter.com/GregMoraw [linkedin_link] => https://www.linkedin.com/in/grzegorz-morawski-phd-04a198a8/ [author_photo] => Array ( [pid] => 113313 [itemserver_id] => 37087 [img_width] => 225 [img_height] => 300 [path] => e10/d9c/grzegorz-morawski-dziennikarz-franchising.jpg [mime] => image/jpeg [country_item] => pl [title] => [description] => [alt] => ) [author_name_url] => grzegorz-morawski ) ) [link] => /artykul/7169/wzorujemy-sie-zachodnich-trendach/ [articletype] => Array ( [articletype_name] => pytanie tygodnia [articletype_superior] => 1 [permanent] => 0 [display_author] => 0 [link] => 32 [advertising] => 0 [articletype_name_url] => pytanie-tygodnia ) [images] => Array ( [first] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 74410 [country_item] => pl [description] => Klienci centrów coworkingowych to przede wszystkim start-upy, studenci oraz przedsiębiorcy prowadzący "mobilny" tryb pracy.
Wojciech Krzemień, założyciel i przewodniczący rady nadzorczej [path] => 465/60a/wojciech_krzemien_cowork2.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 330 [img_height] => 330 [itemserver_id] => 23782 ) ) [question_of_week] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 74412 [country_item] => pl [description] => Klienci centrów coworkingowych to przede wszystkim start-upy, studenci oraz przedsiębiorcy prowadzący "mobilny" tryb pracy.
Wojciech Krzemień, założyciel i przewodniczący rady nadzorczej [path] => 391/0e3/wojciech_krzemien_cowork1.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 100 [img_height] => 133 [itemserver_id] => 23783 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 74409 [country_item] => pl [description] => Klienci centrów coworkingowych to przede wszystkim start-upy, studenci oraz przedsiębiorcy prowadzący "mobilny" tryb pracy.
Wojciech Krzemień, założyciel i przewodniczący rady nadzorczej [path] => 1ad/a02/wojciech_krzemien_cowork.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 349 [img_height] => 300 [itemserver_id] => 23781 ) ) ) [og_image] => 1ad/a02/wojciech_krzemien_cowork.jpg [article_date_formated] => 27.08.2012 [article_day] => Poniedziałek [article_img] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 74409 [country_item] => pl [description] => Klienci centrów coworkingowych to przede wszystkim start-upy, studenci oraz przedsiębiorcy prowadzący "mobilny" tryb pracy.
Wojciech Krzemień, założyciel i przewodniczący rady nadzorczej [path] => 1ad/a02/wojciech_krzemien_cowork.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 349 [img_height] => 300 [itemserver_id] => 23781 ) ) [article_alt] => ) [images] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 74409 [country_item] => pl [description] => Klienci centrów coworkingowych to przede wszystkim start-upy, studenci oraz przedsiębiorcy prowadzący "mobilny" tryb pracy.
Wojciech Krzemień, założyciel i przewodniczący rady nadzorczej [path] => 1ad/a02/wojciech_krzemien_cowork.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 349 [img_height] => 300 [itemserver_id] => 23781 ) ) [imagesCount] => 1 [book] => Array ( ) [brands] => Array ( [0] => Array ( [name] => Agencjawirtualna [id] => 1965 [type] => 12 [fr] => 1 [short_description] => [minimal_investment] => [name_length] => 16 [link] => /franczyza/1965/agencjawirtualna/ [investmentFormatted] => [currency] => PLN [images] => Array ( [logo] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 219749 [country_item] => pl [description] => [path] => d79/770/logo_agencja_wirtualna_bez_pl.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 325 [img_height] => 183 [itemserver_id] => 54780 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 219750 [country_item] => pl [description] => [path] => 175/2f5/aw.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 1500 [img_height] => 1125 [itemserver_id] => 54781 ) ) ) ) [1] => Array ( [name] => DlaWas.info [id] => 1598 [type] => 12 [fr] => 1 [short_description] => [minimal_investment] => [name_length] => 11 [link] => /franczyza/1598/dlawas-info/ [investmentFormatted] => [currency] => PLN [images] => Array ( [logo] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 202055 [country_item] => pl [description] => [path] => e89/0fa/11406226_499174373563082_9165057209134798379_o.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 241 [img_height] => 250 [itemserver_id] => 50249 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 216968 [country_item] => pl [description] => [path] => aa4/0e3/franchising_2.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1203 [img_height] => 611 [itemserver_id] => 54024 ) [1] => Array ( [pid] => 216967 [country_item] => pl [description] => [path] => 6f8/a3f/dlawas.info_-_franchising.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1477 [img_height] => 800 [itemserver_id] => 54023 ) ) ) ) [2] => Array ( [name] => Northgate Logistics [id] => 1971 [type] => 12 [fr] => 2 [short_description] => [minimal_investment] => [name_length] => 19 [link] => /franczyza/1971/northgate-logistics/ [investmentFormatted] => [currency] => PLN [images] => Array ( [logo] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 180403 [country_item] => pl [description] => [path] => 096/043/northgate_logistics_czarne.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 485 [img_height] => 105 [itemserver_id] => 44638 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 164781 [country_item] => pl [description] => [path] => 2db/bb1/northgate-logistics-01-firma.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1063 [itemserver_id] => 38748 ) [1] => Array ( [pid] => 164782 [country_item] => pl [description] => [path] => 28f/052/northgate-logistics-02-wyroznienie-nagroda.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 646 [img_height] => 999 [itemserver_id] => 38749 ) [2] => Array ( [pid] => 164783 [country_item] => pl [description] => [path] => 4e7/ec8/northgate-logistics-03-zespol.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 1277 [itemserver_id] => 38750 ) [3] => Array ( [pid] => 164784 [country_item] => pl [description] => [path] => 006/2d2/northgate-logistics-04-nagroda-dyplom.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 2140 [itemserver_id] => 38751 ) [4] => Array ( [pid] => 164785 [country_item] => pl [description] => [path] => a9a/8b4/northgate-logistics-05-nagroda-firma.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 983 [itemserver_id] => 38752 ) [5] => Array ( [pid] => 164786 [country_item] => pl [description] => [path] => 78d/ada/northgate-logistics-06-firma.jpg [class] => image-jpeg [mime] => image/jpeg [title] => [img_width] => 1600 [img_height] => 949 [itemserver_id] => 38753 ) ) ) ) [3] => Array ( [name] => Signarama [id] => 1567 [type] => 12 [fr] => 1 [short_description] => [minimal_investment] => [name_length] => 9 [link] => /franczyza/1567/signarama/ [investmentFormatted] => [currency] => PLN [images] => Array ( [logo] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 219260 [country_item] => pl [description] => [path] => 2b6/fee/sar_stacked_1600x1200.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 500 [img_height] => 223 [itemserver_id] => 54617 ) ) [article] => Array ( [0] => Array ( [pid] => 219383 [country_item] => pl [description] => [path] => 60c/62b/untitled_design_2_-1.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 1536 [img_height] => 1024 [itemserver_id] => 54662 ) [1] => Array ( [pid] => 219385 [country_item] => pl [description] => [path] => 684/a13/untitled_design-1.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 1536 [img_height] => 1024 [itemserver_id] => 54664 ) [2] => Array ( [pid] => 219384 [country_item] => pl [description] => [path] => 3b1/939/untitled_design_1_.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 1536 [img_height] => 1024 [itemserver_id] => 54663 ) [3] => Array ( [pid] => 219382 [country_item] => pl [description] => [path] => 38d/975/untitled_design_3_-1.png [class] => image-png [mime] => image/png [title] => [img_width] => 1536 [img_height] => 1024 [itemserver_id] => 54661 ) ) ) ) ) )

Wzorujemy się na zachodnich trendach

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Polscy przedsiębiorcy dopiero zaznajamiają się z ideą coworkingu. Jak właściwie wygląda u nas rynek tego typu usług?
Coworking w Polsce rozwija się od około trzech lat. W tym czasie na rynku powstało ponad 60 centrów coworkingowych, z czego kilkanaście działa w samej Warszawie. Branża dzieli się na mniejsze placówki, dysponujące kilkoma miejscami pracy oraz na centra oferujące obszerne powierzchnie użytkowe i korporacyjne standardy. Do takich należy Cowork. Działamy na dynamicznie rozwijającym się rynku. Wystarczy spojrzeć na tendencje na zachodnich rynkach, gdzie coworking jest coraz popularniejszy, bo biznes wszędzie dąży do ograniczania kosztów.

Kto jest klientem centrów coworkingowych?
Wyróżniamy trzy podstawowe grupy docelowe. Pierwsza to właściciele biznesowych start-upów, firm na początkowym etapie działalności, którym szczególnie zależy na ograniczaniu kosztów. Z pomocą centrum coworkingowego zyskują oni dostęp do atrakcyjnej powierzchni i urządzeń biurowych, a także niezbędnych mediów. Kolejną grupą stanowią klienci, którzy prowadzą bardzo mobilny tryb pracy. Mamy wielu przedsiębiorców zza granicy, którzy przyjeżdżają do Polski tylko na chwilę, by spotkać się z kontrahentem. Potrzebują w tym celu odpowiedniego miejsca. Jak wiadomo, restauracje czy kawiarnie nie zapewniają odpowiedniego komfortu na potrzeby takich spotkań, toteż centra coworkingowe są w ich przypadku strzałem w dziesiątkę.

Partner promotion – discover more
Sponsored • Example Partner

A trzecia grupa?
Należą do niej studenci ostatnich lat studiów, którzy rozpoczynają swoją karierę zawodową. Coworking ma dla nich nie tylko zaletę w postaci możliwości ograniczania kosztów. W tego typu miejscach można bowiem skorzystać z nieformalnych zasobów wiedzy, jaką udostępniamy my i inni przedsiębiorcy pracujący w naszych pomieszczeniach biurowych. Choćby podczas kuluarowych rozmów można dowiedzieć się rzeczy, których nie ma w książkach o zarządzaniu, czyli jak założyć firmę, jaki podatek wybrać, czy jak płacić ZUS i VAT.

Cowork rozpoczął budowę sieci franczyzowej. Jakie wymagania stawiacie partnerom?
Oferty różnią się w zależności od wielkości miasta, w którym partner chciałby rozpocząć działalność. W tych największych, jak Warszawa czy Łódź, wymagana wielkość lokalu to minimum 250 m2.

Czy są wymagania dotyczące formy własności lokalu?
Nie, choć oczywiście najlepiej jest, gdy potencjalny franczyzobiorca posiada lokal na własność. Jeśli dysponuje umową najmu, to ważne, by pozwalała ona na podnajem powierzchni.

Na razie Cowork ma jedną placówkę własną. Jakie są plany na przyszłość?
Niebawem uruchomimy kolejną lokalizację, również w Warszawie. Podpisaliśmy już umowę z pierwszym franczyzobiorcą, który otworzy swój punkt w Trójmieście. W dalszej kolejności będziemy starać się o uruchomienie centrum w Białymstoku. W przyszłości chcielibyśmy pod naszym szyldem konsolidować rynek centrów coworkingwych. Cowork ma formę prawną spółki akcyjnej i choć to na razie odległy prospekt, chcemy zawitać na giełdzie NewConnect.

Rozmawiał (gum)

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €