Niepokojące wieści z Carrefoura

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Carrefour potrzebuje 3 mld euro na ratowanie swoich hipermarketów w Europie – ta wiadomość zatrzęsła branżą handlową w niejednym europejskim kraju. Pieniędzy na wsparcie swojego budżetu Francuzi mają bowiem szukać wycofując się z m.in. z Polski, Rumunii i Turcji.

Mimo licznych zapytań, nie doczekaliśmy się oficjalnego komentarza w tej sprawie ze strony polskiej centrali Carrefour. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że informacje o ewentualnym wyjściu Carrefoura z polskiego rynku wynikają jedynie z dziennikarskiej nadinterpretacji.
- Nie warto ich nawet komentować – powiedział portalowi Franchising.pl jeden z menedżerów sieci, który pragnął jednak zachować anonimowość.

Czy franczyzobiorcy mają powody do niepokoju? Z pewnością coś jest na rzeczy, bo Carrefour od paru lat ucieka z kolejnych rynków. W 2009 roku zrezygnował z planów rozwoju w Rosji i Algierii. W tym roku zmniejszył też zaangażowanie w Grecji, gdzie jego sklepy prowadzone są już tylko przez wyłącznego franczyzobiorcę. W ostatnich latach francuskie markety zniknęły też z Japonii, Meksyku i Tajlandii, a od niedawna mówi się o możliwym wyjściu grupy z Singapuru. Carrefour pozostaje drugą na świecie grupą handlową (pierwszy jest Wal-Mart), ale ze względu na problemy na rodzimym rynku zapowiedział plan restrukturyzacji, który zakłada redukcję zatrudnienia o 600 osób.

Ewentualne wyjścia francuskiego giganta z polskiego rynku oznaczałoby perturbacje dla właścicieli franczyzowych marketów Carrefour Express. Nad Wisłą działa ich ponad 200. Odwrót Francuzów wiązałby się prawdopodobnie z przejęciem jego sklepów przez jednego z głównych konkurentów. W tym gronie wymienia się takich graczy, jak Auchan, Tesco czy Wal-Mart. Gdyby czarny scenariusz się sprawdził, franczyzobiorcy ponownie stanęliby przed wyborem dawcy licencji.

Od Redakcji
Dzień po publikacji artykułu Carrefour przesłał oświadczenie, w którym dementuje możliwość wyjścia sieci z Polski:
Georges Plassat, prezes Grupy Carrefour stwierdził dziś rano podczas prezentacji półrocznych wyników Grupy i prezentacji średnioterminowego planu strategicznego, że Polska – gdzie Grupa ma bardzo silną pozycję – będzie jednym z krajów, w których Grupa zamierza intensyfikować swoją obecność w różnych formatach.

(gum)

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €