Małe sklepy upadają

Samodzielne sklepy spożywcze przegrywają z dyskontami. W tym czasie zarządzająca kilkoma sieciami spółka Eurocash chwali się wzrostami.
Między styczniem a lipcem nasz rynek handlu detalicznego skurczył się o blisko 9 tys. sprzedawców. Prawdziwym „gatunkiem na wymarciu” okazują się jednak sklepy spożywcze, których liczba w pierwszej połowie roku zmniejszyła się o niemal 3 tys. Dane z raportu Soliditet Polska nie pozostawiają złudzeń – drobny handel nie radzi sobie z konkurencją ze strony supermarketów i dyskontów.
Nic dziwnego, że coraz więcej właścicieli małych sklepów spożywczych przystępuje do sieci franczyzowych, uzyskując tym samym dostęp do silnego zaplecza hurtowego dawców licencji. Zjawisko to ma odzwierciedlenie w wynikach finansowych spółki Eurocash, do której należy największe na polskim rynku portfolio marek franczyzowych z sektora handlowego.
Franczyzodawca marek abc, Delikatesy Centrum i Groszka w pierwszym półroczu 2012 roku powiększył swoje przychody o ponad 71 proc. Uzyskał tym samym obroty w wysokości 7,9 mld zł. Dzięki przyłączeniu Grupy Dystrybucyjnej Tradis, Eurocash osiągnął też 62 mln zł zysku netto, co stanowi wzrost o 42,5 proc. rok do roku.
– Proces konsolidacji Grupy Tradis przebiega zgodnie z planem. Kilkudziesięcioprocentowe wzrosty odnotowaliśmy na każdym poziomie rachunku wyników, choć w przypadku zysku netto był on nieco mniej spektakularny. Spadek rentowności netto (czyli zysku netto podzielonego przez przychody spółki – przyp. red.) to jednak naturalna konsekwencja wzrostu kosztów finansowych, związanego przede wszystkim z obsługą długu zaciągniętego na sfinansowanie naszych planów akwizycyjnych – wskazuje Jacek Owczarek, dyrektor finansowy i członek zarządu Eurocashu.
Eurocash chwali się też mocną pozycją, jaką w strukturze przychodów ma franczyzowa sieć Delikatesy Centrum. Sprzedaż hurtowa do odbiorców z tego konceptu wzrosła w pierwszym półroczu o 17,1 proc. Powiększyła się również liczebność sieci, która w połowie w połowie 2012 roku liczyła 693 sklepy, tj. o 44 więcej niż na koniec 2011 r. Eurocash nie publikuje jednak analogicznych danych dotyczących swoich pozostałych marek franczyzowych.
(gum)
See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Featured franchises

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...