Giełda nie wykorzystanych szans
Prywatne spółki coraz rzadziej szukają funduszy na GPW
Jak podaje „Parkiet”, zdaniem polskich przedsiębiorców i inwestorów, wejście na giełdę to przede wszystkim sposób na ominiecie podatku od zysku ze sprzedaży akcji. Obecnie na warszawskim parkiecie notowanych jest więcej spółek nieefektywnie wykorzystujących środki pozyskane z giełdy niż tych które dzięki nim zbudowały swoją pozycję.
Zdaniem Romana Rojka z Grupy Atlas, powody, dla których spółki interesują się GPW, to w kolejności: unikanie opodatkowania, potrzeby kapitałowe, względy marketingowo i prestiżowe. Pustki na rynku pierwotnym świadczą jednak, że aktualnie żaden z tych elementów nie przekonuje przedsiębiorców do wprowadzenia na giełdę swoich firm.
Sytuacja na rynku pierwotnym i przewaga podaży pieniądze na rynku niegiełdowym nie oznacza jednak, że w Polsce nie ma prywatnych firm, które charakteryzuje dynamiczny wzrost i mocna pozycja rynkowa. Za przykład mogą posłużyć kosmetyczne firmy Dr Eris i Dermika.
Te dwie spółki należą do branży, którą na GPW reprezentuje Pollena Ewa. Po czterech kwartałach 2001 r. wypracowała ona 1 mln zł starty netto przy 54 mln zł przychodów. W tym samym okresie wyniki Dr Eris, całkowicie prywatnej, niepublicznej i dużo młodszej od Polleny Ewy firmie, były znacznie wyższe.
- Rok 2001 spółka-matka zakończyła z 80 mln zł przychodów. Cała grupa wypracowała ok. 100 mln zł przychodów i 4,5-5 mln zł zysku netto. Eksport osiągnął poziom 5 proc. udziału w obrotach spółki (w przypadku Polleny Ewy wynosi on ok. 1%) – mówi Henryk Orfinger prezes zarządu Dr Eris.
Dr Eris jest firmą rodzinną i w 100% należy do państwa Eris. Do tej pory działalność przedsiębiorstwa finansowana jest ze środków własnych i kredytów bankowych. Dopiero jeśli jej właściciele zdecydują o wejściu w kolejny etap rozwoju, pod uwagę wzięte zostaną inne sposoby pozyskania kapitału.
- Pierwszy ruch, mający na celu sprawdzenie naszych możliwości jako giełdowego emitenta, zrobiliśmy przed trzema laty. Zwróciliśmy się wtedy do kilkunastu podmiotów zajmujących się wprowadzaniem firm na giełdę z prośbą o ocenę naszych wskaźników. Uzyskaliśmy pozytywną opinię co do szans na uplasowanie emisji. Zdajemy sobie jednak sprawę, że w obecnych warunkach, gdy spółki raczej z giełdy wychodzą, sytuacja może być diametralnie inna – mówi H. Orfinger.
Więcej: Urszula Zielińska, Parkiet, 9-11 marzec 2002ZOBACZ W KATALOGU
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Willisch
Lodziarnie

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej