Biznes na licencji rządzi w galeriach
O weryfikacji franczyzobiorców w galeriach handlowych opowiada Ewa Ściubidło z firmy BOIG Property Consulting.
Czy pośród wielu najemców powierzchni w galeriach handlowych to franczyzobiorcy?
Obecnie praktycznie każde centrum handlowe na terenie Polski ma wśród swoich najemców marki franczyzowe. Relacje w tego typu przypadkach są o tyle ciekawe, że uczestniczą w nich trzy strony: zarządcy centrów handlowych, dawcy licencji oraz franczyzobiorcy. Ci pierwsi zazwyczaj wolą, aby stroną umowy był franczyzodawca, jednak takie rozwiązanie udaje się tylko w większych miastach, liczących co najmniej 100 tys. mieszkańców.
Z czego to wynika?
Z perspektywy centrum handlowego zdecydowanym plusem formuły sklepu franczyzowego jest osobiste zaangażowanie właścicieli salonu w jego działalność. Ryzykowna kwestią mogą być natomiast niewystarczające zasoby finansowe przedsiębiorców uniemożliwiające na przykład pełne zatowarowanie sklepu. Problem ten rozwiązały niektóre sieci, wprowadzając system depozytowy. Polega on na tym, że franczyzobiorca otrzymuje całość asortymentu w depozyt, rozliczając się prowizyjnie ze sprzedaży.
Czy franczyzobiorca najmujący lokal również podlega weryfikacji?
Jak najbardziej. Niejednokrotnie franczyzobiorcę weryfikuje wstępnie agent wynajmujący, ale przede wszystkim sam franczyzodawca. Ocenie podlegają m.in. obroty, historia działalności, doświadczenie przedsiębiorcy i zgromadzony kapitał partnera.
Na jakie lokale w galeriach handlowych jest obecnie największy popyt?
W ostatnim czasie odnotowaliśmy spore zainteresowanie niedużymi lokalami o powierzchni od 60 do 100 m2. Nowe sieci handlowe często zainteresowane są także większymi powierzchniami od 200 do 450 m2 wynajmowanymi na razie tylko pod lokale własne.
rozmawiał (boa)
Wyróżnione franczyzy
Nest Bank
Placówki bankowe
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Żabka
Sklepy typu convenience
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...

