Biznes na licencji rządzi w galeriach

O weryfikacji franczyzobiorców w galeriach handlowych opowiada Ewa Ściubidło z firmy BOIG Property Consulting.
Czy pośród wielu najemców powierzchni w galeriach handlowych to franczyzobiorcy?
Obecnie praktycznie każde centrum handlowe na terenie Polski ma wśród swoich najemców marki franczyzowe. Relacje w tego typu przypadkach są o tyle ciekawe, że uczestniczą w nich trzy strony: zarządcy centrów handlowych, dawcy licencji oraz franczyzobiorcy. Ci pierwsi zazwyczaj wolą, aby stroną umowy był franczyzodawca, jednak takie rozwiązanie udaje się tylko w większych miastach, liczących co najmniej 100 tys. mieszkańców.
Z czego to wynika?
Z perspektywy centrum handlowego zdecydowanym plusem formuły sklepu franczyzowego jest osobiste zaangażowanie właścicieli salonu w jego działalność. Ryzykowna kwestią mogą być natomiast niewystarczające zasoby finansowe przedsiębiorców uniemożliwiające na przykład pełne zatowarowanie sklepu. Problem ten rozwiązały niektóre sieci, wprowadzając system depozytowy. Polega on na tym, że franczyzobiorca otrzymuje całość asortymentu w depozyt, rozliczając się prowizyjnie ze sprzedaży.
Czy franczyzobiorca najmujący lokal również podlega weryfikacji?
Jak najbardziej. Niejednokrotnie franczyzobiorcę weryfikuje wstępnie agent wynajmujący, ale przede wszystkim sam franczyzodawca. Ocenie podlegają m.in. obroty, historia działalności, doświadczenie przedsiębiorcy i zgromadzony kapitał partnera.
Na jakie lokale w galeriach handlowych jest obecnie największy popyt?
W ostatnim czasie odnotowaliśmy spore zainteresowanie niedużymi lokalami o powierzchni od 60 do 100 m2. Nowe sieci handlowe często zainteresowane są także większymi powierzchniami od 200 do 450 m2 wynajmowanymi na razie tylko pod lokale własne.
rozmawiał (boa)
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Willisch
Lodziarnie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej