Krucjata w imieniu natury

Lobbing na rzecz żywności modyfikowanej nasila się, ale zdaniem Agnieszki Olędzkiej, właścicielki sieci Żółty Cesarz, produkty eko nie są na straconej pozycji.
W Polsce powierzchnia upraw ekologicznych wynosi ok. 4 proc. wszystkich upraw. Dla porównania w Austrii ten odsetek sięga blisko 20 proc., a w Szwecji – 14,7 proc. Kiedy dojdziemy do podobnych wyników?
Producenci żywności ekologicznej muszą obecnie stawić czoła nasilającemu się lobbingowi ze strony zwolenników GMO, czyli żywności sztucznie modyfikowanej. W krajach Europy Zachodniej nigdy nie byłby możliwy rozwój ekologicznych upraw na taką skalę, gdyby nie aktywna polityka, subwencje i dotacje dla rolnictwa. U nas brakuje tego, więc trudno oczekiwać, by produkty ekologiczne zdominowały rynek. Pamiętajmy, że przestawienie tradycyjnego gospodarstwa na ekologiczne trwa ok. dwóch lat, a w tym czasie rolnik ponosi więcej kosztów, niż ma przychodów. Dlatego w Polsce produkcją żywności zajmują się głównie małe gospodarstwa – w ich przypadku ten proces przebiega sprawniej.
Produkty „bio” często przegrywają z tradycyjnymi ze względu na wyższe ceny. Trudno to obejść, zwłaszcza w czasach kryzysu, gdy klienci liczą każdy grosz.
Warto przy tej okazji zdementować mit, że żywność ekologiczna jest zawsze droższa od konwencjonalnych produktów. Jest to prawdą jedynie w przypadku gotowych, wysoko przetworzonych artykułów garmażeryjnych. Przetwory są rzeczywiście o ok. 30 proc. droższe. Natomiast różnice w cenach są praktycznie nieodczuwalne w przypadku świeżych warzyw. Na dodatek ich „wydajność” jest znacznie wyższa, bo przecież obierając zwykłe ziemniaki często musimy odkroić niezdatne do jedzenia fragmenty, stanowiące znaczną część warzywa. Dlatego należy zadać sobie pytanie, czy wolimy kupić pozornie więcej żywności pochodzącej ze sztucznie nawożonych upraw, czy też nieco mniej, ale ekologicznej.
Z opracowań branżowych wynika, że rynek żywności ekologicznej w Polsce może rosnąć w tempie 25-30 proc. Jednak oprócz sklepów specjalistycznych, jak Żółty Cesarz, produkty eko dostępne są również w marketach, które mają znacznie większe możliwości dystrybucyjne...
Tak, ale tam klient przychodzi po tanią żywność i często jedynym kryterium zakupu w dużych marketach, w których są jedynie półki eko - jest właśnie cena. Wciąż mamy do czynienia w tym zakresie z niskim poziomem świadomości konsumentów. Ludzie myślą, że kupowanie żywności ekologicznej jest tożsame z kupowaniem jej na bazarze „od chłopa”. Tymczasem takie warzywa wcale nie muszą mieć niczego wspólnego z żywnością typu „bio”. Niestety, działamy w środowisku chaosu pojęciowego. Mam jednak nadzieje, że z czasem będzie się on porządkował.
Sieć Żółty Cesarz powstała w 2004 roku. W ciągu ośmiu lat działalności rozrosła się do siedmiu sklepów. Czy takie tempo wzrostu jest satysfakcjonujące?
W tej chwili mamy placówki w Warszawie, Gdyni, Grudziądzu, Krakowie i Toruniu. Sieć rozwija się w takim tempie, na jakie pozwala rynek. Świadomość klientów, a także niska skłonność do inwestycji przedsiębiorców powoduje, że specjalistycznych sklepów nie przybywa w Polsce zbyt wiele. Żółty Cesarz pozostaje jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek, a także najszybciej rosnącą. Obecnie poza tradycyjnym kanałem sprzedaży, chcemy też spróbować dotrzeć do klientów za pośrednictwem internetu. Rozwijamy mobilny sklep czynny 24 godziny na dobę, z cenami obniżonymi o 10-15 proc. „Zielona Paczka” ze świeżymi produktami: warzywami, nabiałem, pieczywem itp. dociera do klientów następnego dnia po złożeniu zamówienia. W styczniu jeden z naszych Cesarzy na warszawskim Służewiu rozpocznie serwowanie bio-posiłków, można będzie na miejscu zjeść smaczną zupę, ciastko, napić się kawy. Rozpocznie funkcjonowanie także gabinet z poradami dietetycznymi.
(gum)
ZOBACZ W KATALOGU

Al. Capone

Auchan

Booksale.pl

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Chorten

Czas na Herbatę

Delikatesy Centrum

Dr Konopny

Duży Ben Market Alkoholowy

Husse

Intermarché (Grupa Muszkieterów)

Leonidas

Odido

Oskroba

Pierrot Woda Źródlana

Polska Sieć Handlowa Lewiatan

SO FLY The Vape Shop

Stokrotka

Unikat Woda i Napoje

Wesoła Pani

Żabka
Sklepy typu convenience
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Willisch
Lodziarnie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej