Skandal z kawą w tle
W Wielkiej Brytanii Starbucks popadł w niełaskę klientów. Okazało się, że unika płacenia podatków.
Starbucks, zawitał do Wielkiej Brytanii przed 14 laty. Przez ten czas rozwinął sieć sprzedaży do 750 placówek i osiągnął łączne przychody ze sprzedaży na poziomie 3 mld funtów. Brytyjskie władze zaniepokoiło jednak, że mimo tak pokaźnych przychodów Starbucks zapłacił raptem 8,5 mln funtów podatków (stopa podatku wynosi 25 proc.), a w ciągu ostatnich trzech lat – nie oddał skarbówce ani grosza. Wszak aż trudno uwierzyć, by przy takich obrotach prowadzić biznes o tak niskiej dochodowości…
Jak podaje dziennik The Guardian, sieciowy gigant płaci tak niskie daniny brytyjskiemu budżetowi, gdyż jego wynik finansowy obciążony jest znacznymi opłatami na rzecz zagranicznych spółek należących do grupy. Jakimi? 4,7-proc. Premia trafia do Danii tytułem opłaty za recepty i materiały graficzne używane w kawiarniach. Kolejne 20 proc. przekazywane jest do Szwajcarii. Tam działa inna spółka zależna Starbucksa, zajmująca się sprzedażą ziaren kawy. Zatrudnia 30 osób i płaci podatki do budżetu szwajcarskiego według stawki 12 proc.
To nie jedyne powody, dla których podatki płacone na Wyspach przez Starbucks mają się nijak do obrotów osiąganych przez sieć. Firma wydaje rocznie pół miliona dolarów na badania i rozwój, które to koszty można odliczać od podatków. Poza tym menedżerowie sklepów tłumaczą, że podstawę opodatkowania w dużym stopniu obniżają wysokie czynsze najmu nieruchomości, w których Starbucks otwiera kawiarnie.
Gdy praktyki podatkowe Starbucksa wyszły na jaw, sieć musiała stawić czoła ze strony silnej krytyce ze strony opinii publicznej. Pojawiły się głosy o nieetycznej postawie koncernu, a klienci zaczęli nawoływać do bojkotu kawiarni, choć de facto wszystkie poczynania Starbucksa pozostawały w zgodzie z prawem. Zarząd brytyjskiej części sieci ugiął się pod falą czarnego PR-u.
- Zapowiadam zmiany, które spowodują, że Starbucks będzie płacił wyższy podatek w Wielkiej Brytanii, niż wymaga tego prawo – zadeklarował Kris Engskov, szef brytyjskiego Starbucksa. – W 2013 i 2014 nie skorzystamy z przysługujących nam odpisów z tytułu płatności do spółek zagranicznych z grupy. Deklarujemy, że w tych latach będziemy płacić podatek CIT nawet jeśli nasza firma nie będzie osiągała w tym czasie zysków.
Czas pokaże, w jakim stopniu wywiąże się z zapowiedzi. Z podobnymi zarzutami spotkały się również inne globalne korporacje, jak m.in. Google. W świetle prawa ich rozwiązania podatkowe są absolutnie legalne, budzą wątpliwości matury moralnej.
(gum)
Wyróżnione franczyzy
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Żabka
Sklepy typu convenience
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Nest Bank
Placówki bankowe
Santander
Placówki bankowe
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Inne koncepty z branży gastronomia
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Pizzeria Stopiątka
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.
Bank to biznes
Według Alior Banku przedsiębiorczość to najważniejsza cecha franczyzobiorcy bankowego.

