Powikłania po ustawie

Grupa Nowa Farmacja otwiera kolejne apteki, mimo że rynek wciąż liże rany po ustawie refundacyjnej.
Właściciele aptek nie będą dobrze wspominać 2012 roku. Wraz z jego początkiem weszła w życie ustawa refundacyjna, która ograniczyła rentowność sprzedaży leków na receptę i wprowadziła całkowity zakaz reklamy aptek. Według szacunków IMS Health od października 2012 do końca 2013 roku z rynku zniknie 2 tys. z 14 tys. placówek sprzedających leki.
Niezamierzonym skutkiem ustawy okazało się natomiast przyspieszenie konsolidacji rynku aptek, czyli zrzeszania się niezależnych przedsiębiorców w grupach zakupowych i sieciach franczyzowych. To ich sposób na pozyskiwanie towaru po korzystniejszych cenach, a także na dźwignię marketingową.
- Uważamy, że franczyza jest naturalną metodą rozwoju, dzięki której rozwój sieci może być szybszy, niż w przypadku budowy placówek własnych – mówi Katarzyna Myśliwiec, koordynator ds. marketingu Grupy Nowa Farmacja. – Stawiamy na franczyzę, ale jednocześnie nie zaprzestajemy otwierać swoich punktów.
W chwili obecnej sieć liczy 23 placówki własne oraz 2 franczyzowe, a w ramach grupy działa też apteka internetowa. W listopadzie apteka pod szyldem Nowej Farmacji została otwarta w Koszalinie, na początku stycznia kolejny franczyzowy punkt uruchomiono w Kielcach. Franczyzodawcy zapowiadają, że jeszcze w styczniu uda się otworzyć kolejny franczyzowy punkt w Częstochowie.
Kwota inwestycji we własną aptekę w sieci Nowa Farmacja uzależniona jest od stanu lokalu oraz niezbędnych prac adaptacyjnych i remontowych.
- W przypadku apteki nowo otwieranej z reguły waha się ona między 130 tys. a 300 tys. zł. Adaptacja działającej placówki do standardów sieci niesie ze sobą koszty w wysokości od 8 tys. do 60 tys. zł netto – szacuje Katarzyna Myśliwiec. - Zróżnicowanie kwot wynika z faktu, że część działających aptek powinna dokonać głębszych zmian w swojej formule, między innymi wprowadzając sprzedaż samoobsługową, czy zmienić oprogramowanie.
Optymalna powierzchnia lokalu handlowego na potrzeby apteki w sieci Nowa Farmacja to ok. 120-150 m2. Franczyzodawca pobiera stałą opłatę w wysokości 1 proc. od miesięcznego obrotu, natomiast wysokość opłaty wstępnej jest negocjowana indywidualnie z każdym partnerem.
(gum)
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Willisch
Lodziarnie

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej