Zanim wynajmiesz lokal w galerii

O konieczności wykupienia ubezpieczenia, kosztach wspólnych najemców i godzinach otwarcia galerii opowiada Grzegorz Latała z firmy Mayland RE.
Na jaki okres zwykle zawierane są umowy najmu na lokale w centrach handlowych, na przykład w oddanym do użytku jesienią CH Wzgórze w Gdyni?
Najkrótszy okres to 5 lat, niektórzy jednak podpisują umowy na 7, a nawet 10 lat. Zakładając, że najemcą będzie właściciel restauracji, gdzie koszty inwestycji są bardzo wysokie, umowa będzie zawarta najprawdopodobniej na 10 lat. Najkrótsze umowy dotyczą wysp. Tego typu powierzchnia wynajmowana jest na rok, kilka miesięcy, a nawet kilka dni, bo sprzedawane produkty mają charakter sezonowy, na przykład ozdoby świąteczne lub kosmetyki stosowane latem.
Oprócz czynszu najemcy ponoszą także wspólne koszty utrzymania galerii handlowej. Co obejmuje taka opłata?
Można to porównać do administracji osiedla, która dba o tereny zielone, parking, wywóz śmieci i czystość klatki schodowej. Tak samo jest w centrum handlowym. Tu pojawiają się jeszcze koszty klimatyzacji, utrzymania toalet i działań marketingowych. Pojedynczemu przedsiębiorcy trudno będzie zorganizować takie działania promocyjne, na które może sobie pozwolić galeria handlowa. Wysokość kosztów wspólnych zależy oczywiście od powierzchni wynajmowanego lokalu.
Jak wygląda sprawa ubezpieczenia?
Najemcy są zobowiązani do zawarcia ubezpieczenia. Ci, którzy na tym oszczędzają już nie raz przekonali się, że nie warto. Suma ubezpieczenia powinna pokryć ewentualne straty, które mogą się pojawić na przykład na skutek zaprószenia ognia przez pracownika lub zalania. Zniszczeniu wtedy może ulec nie tylko lokal, meble i towar, ale także własność innych najemców – sąsiadów. Mało kto będzie w stanie z własnej kieszeni zrekompensować poniesione straty.
Czy najemca jest zobowiązany do otwarcia swojego lokalu w godzinach działania galerii?
Najczęściej galeria jest otwarta od godziny 9-10. Wszystkie sklepy i punkty usługowe powinny być już gotowe na przyjęcie gości. Więcej elastyczności jest wieczorem, z tym że wybrane punkty mogą być otwarte dłużej niż galeria handlowa. Dotyczy to przede wszystkim kina oraz części restauracyjnej.
rozmawiał (dw)
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Willisch
Lodziarnie
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej