Miliardy do zjedzenia
Biedronka rządzi, ale sieci franczyzowe depczą jej po piętach. Na czele grupy pościgowej – Eurocash i Grupa Muszkieterów.
230 mld zł – tyle według szacunków firmy PMR wart był polski rynek spożywczy w 2012 roku. Za jedną czwartą sprzedaży odpowiada Jeronimo Martins (właściciel Biedronki), Grupa Schwarz (Lidl i Kaufland) oraz Tesco. Najsilniejszą pozycję mają zatem dyskonty oferujące najbardziej konkurencyjne ceny, ale jednocześnie znacznie niższą różnorodność asortymentu niż supermarkety czy osiedlowe sklepy spożywcze.
Wśród dyskontów prym wiedzie Biedronka, która w ubiegłym roku sprzedała towary warte ponad 27,5 mld zł – o 16,3 proc. więcej niż w roku 2011. Jak na tym tle wypada Eurocash, operator największych sieci franczyzowych sklepów spożywczych? Właściciel Groszka i abc zanotował obroty w wysokości 16,6 mld zł. Osiągnął przy tym roczny wzrost przychodów na poziomie 66 proc. Dynamiczny wzrost Eurocash zawdzięcza w dużej mierze postępującej integracji ze strukturami przejętej grupy handlowej Emperia.
Ponad 6,5 mld zł zarobiła w Polsce spółka Makro Cash & Carry, która jednoczy franczyzobiorców w ramach swojego systemu Odido. Przychody w wysokości 3,77 mld zł w 2012 roku zanotowała zaś sieć Intermarché, sztandarowa marka Grupy Muszkieterów. Oznacza to wzrost o 9 proc. Drugi z handlowych konceptów zarządzanych przez Muszkieterów, supermarkety z artykułami dla domu i ogrodu Bricomarché, zarobił natomiast ponad 880 mln zł (wzrost o ponad 10 proc.). Łączne obroty Grupy sięgnęły 4,65 mld zł.
(gum)
Wyróżnione franczyzy
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Żabka
Sklepy typu convenience
Nest Bank
Placówki bankowe
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Santander
Placówki bankowe
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Inne koncepty z branży art. spożywcze i FMCG
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Stokrotka
Supermarkety spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Żabka
Sklepy typu convenience
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...


