Dyscyplina przede wszystkim
David Boner, prezes polskiego oddziału Makro Cash & Carry, opowiada o zasadach wyboru asortymentu w sklepach Odido.
Marka Odido obecna jest na rynku od ponad dwóch lat, a niespełna miesiąc temu w Mińsku Mazowieckim został otwarty 2000. sklep Odido. Jakie są dalsze plany rozwojowe sieci?
Obecnie Odido jest jedną z najszybciej rosnących sieci franczyzowych w Polsce i zamierzamy to tempo rozwoju utrzymać. Rynek cały czas się rozwija, a my chcemy w tym rozwoju aktywnie uczestniczyć i odgrywać istotną rolę. Oczywiście bierzemy pod uwagę sytuację gospodarczą panującą w Polsce i innych krajach regionu. Jednak kiedy patrzę na polski rynek, tylko z perspektywy sześciu miesięcy mojego kierowania Makro w tym kraju, to wyniki przechodzą moje oczekiwania, a prognozy napawają mnie optymizmem.
Współpraca franczyzobiorcy i franczyzodawcy w ramach sieci Odido jest dosyć luźna, a Makro na każdym kroku podkreśla, że franczyzobiorcy mają dużą niezależność w prowadzeniu własnego biznesu, mając jednocześnie wsparcie z centrali. Czy w przyszłości Makro przewiduje wprowadzenie na rynek konceptu, który będzie silniej wiązał biorcę i dawcę?
Z moich rozmów z detalistami wynika, że doceniają oni elastyczność naszego konceptu oraz ofertę serwisową. Nieważne, czy franczyza jest miękka, czy twarda, liczy się poziom dyscypliny, która odnosi się do wielu aspektów współpracy pomiędzy franczyzodawcą i franczyzobiorcą, takich jak marketing, merchandising czy asortyment. To właśnie ta dyscyplina generuje odpowiedni wolumen obrotów na danym asortymencie. W jednej z placówek widziałem na półce sześć rodzajów kukurydzy, a powinny być trzy. Dla mnie dyscyplin, oznacza, że sklep poprzestaje na kukurydzy z niższej, średniej i wyższej półki cenowej. Te trzy segmenty to gwarancja odpowiedniej rotacji. Jeśli chodzi o dostawy serwisowe, to musimy jeszcze dopracować system płatności. Kolejny nasz atut to skala działania – prowadzimy 41 hal, mamy dobre kontakty z klientami i silną markę. To wszystko, co potrzebne do zapewnienia konkurencyjności sieci Odido oraz całemu sektorowi handlu niezależnego. W Odido wiele zależy od właściciela sklepu, który najlepiej zna lokalny rynek i to on ustala politykę cenową swojego sklepu. Naszą rolą jest pomoc franczyzobiorcy w dostosowaniu asortymentu sklepu do warunków ekonomicznych panujących na lokalnym rynku, np. wskazać markę Aro jako bardziej ekonomiczną i dostosowaną do obszarów, gdzie mieszkają mniej zamożni klienci, czy markę Fine Food na obszarach, gdzie klienci szukają raczej produktów premium.
W jaki sposób taki asortyment przekłada się na wartość koszyka zakupowego konsumentów kupujących w Odido?
Asortyment w sklepie zależy od wielu czynników i będzie się różnił w zależności od lokalizacji, liczby mieszkańców w danej miejscowości, zasobności ich portfela i zwyczajów zakupowych. Również z tego względu różnić się będą koszyki w poszczególnych sklepach. Sprawne zarządzanie asortymentem produktów w sklepie będzie miało przełożenie na wartość koszyka zakupowego klienta, a my uczymy franczyzobiorcę, jak można nim skutecznie zarządzać. W każdym sklepie jest ok. 3 tys. pozycji asortymentowych typowo spożywczych. 40-50 proc. będzie wspólne dla sklepów sieci Odido, ale pozostałe 50 proc. będzie typowe dla konkretnej lokalizacji. Z drugiej strony znana marka i silny partner pozwalają zaproponować klientom atrakcyjne ceny produktów, a franczyzobiorcy gwarantują marżę na odpowiednim poziomie.
Rozmawiała (mak)
ZOBACZ W KATALOGU
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Delikatesy Centrum
Supermarkety spożywcze
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Intermarché (Grupa Muszkieterów)
Supermarkety spożywcze
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Stokrotka
Supermarkety spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Żabka
Sklepy typu convenience
Wyróżnione franczyzy
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Żabka
Sklepy typu convenience
Nest Bank
Placówki bankowe
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
So Coffee
Kawiarnie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Inne koncepty z branży art. spożywcze i FMCG
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Delikatesy Centrum
Supermarkety spożywcze
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Intermarché (Grupa Muszkieterów)
Supermarkety spożywcze
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Stokrotka
Supermarkety spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Żabka
Sklepy typu convenience
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...


