Dyscyplina przede wszystkim

David Boner, prezes polskiego oddziału Makro Cash & Carry, opowiada o zasadach wyboru asortymentu w sklepach Odido.
Marka Odido obecna jest na rynku od ponad dwóch lat, a niespełna miesiąc temu w Mińsku Mazowieckim został otwarty 2000. sklep Odido. Jakie są dalsze plany rozwojowe sieci?
Obecnie Odido jest jedną z najszybciej rosnących sieci franczyzowych w Polsce i zamierzamy to tempo rozwoju utrzymać. Rynek cały czas się rozwija, a my chcemy w tym rozwoju aktywnie uczestniczyć i odgrywać istotną rolę. Oczywiście bierzemy pod uwagę sytuację gospodarczą panującą w Polsce i innych krajach regionu. Jednak kiedy patrzę na polski rynek, tylko z perspektywy sześciu miesięcy mojego kierowania Makro w tym kraju, to wyniki przechodzą moje oczekiwania, a prognozy napawają mnie optymizmem.
Współpraca franczyzobiorcy i franczyzodawcy w ramach sieci Odido jest dosyć luźna, a Makro na każdym kroku podkreśla, że franczyzobiorcy mają dużą niezależność w prowadzeniu własnego biznesu, mając jednocześnie wsparcie z centrali. Czy w przyszłości Makro przewiduje wprowadzenie na rynek konceptu, który będzie silniej wiązał biorcę i dawcę?
Z moich rozmów z detalistami wynika, że doceniają oni elastyczność naszego konceptu oraz ofertę serwisową. Nieważne, czy franczyza jest miękka, czy twarda, liczy się poziom dyscypliny, która odnosi się do wielu aspektów współpracy pomiędzy franczyzodawcą i franczyzobiorcą, takich jak marketing, merchandising czy asortyment. To właśnie ta dyscyplina generuje odpowiedni wolumen obrotów na danym asortymencie. W jednej z placówek widziałem na półce sześć rodzajów kukurydzy, a powinny być trzy. Dla mnie dyscyplin, oznacza, że sklep poprzestaje na kukurydzy z niższej, średniej i wyższej półki cenowej. Te trzy segmenty to gwarancja odpowiedniej rotacji. Jeśli chodzi o dostawy serwisowe, to musimy jeszcze dopracować system płatności. Kolejny nasz atut to skala działania – prowadzimy 41 hal, mamy dobre kontakty z klientami i silną markę. To wszystko, co potrzebne do zapewnienia konkurencyjności sieci Odido oraz całemu sektorowi handlu niezależnego. W Odido wiele zależy od właściciela sklepu, który najlepiej zna lokalny rynek i to on ustala politykę cenową swojego sklepu. Naszą rolą jest pomoc franczyzobiorcy w dostosowaniu asortymentu sklepu do warunków ekonomicznych panujących na lokalnym rynku, np. wskazać markę Aro jako bardziej ekonomiczną i dostosowaną do obszarów, gdzie mieszkają mniej zamożni klienci, czy markę Fine Food na obszarach, gdzie klienci szukają raczej produktów premium.
W jaki sposób taki asortyment przekłada się na wartość koszyka zakupowego konsumentów kupujących w Odido?
Asortyment w sklepie zależy od wielu czynników i będzie się różnił w zależności od lokalizacji, liczby mieszkańców w danej miejscowości, zasobności ich portfela i zwyczajów zakupowych. Również z tego względu różnić się będą koszyki w poszczególnych sklepach. Sprawne zarządzanie asortymentem produktów w sklepie będzie miało przełożenie na wartość koszyka zakupowego klienta, a my uczymy franczyzobiorcę, jak można nim skutecznie zarządzać. W każdym sklepie jest ok. 3 tys. pozycji asortymentowych typowo spożywczych. 40-50 proc. będzie wspólne dla sklepów sieci Odido, ale pozostałe 50 proc. będzie typowe dla konkretnej lokalizacji. Z drugiej strony znana marka i silny partner pozwalają zaproponować klientom atrakcyjne ceny produktów, a franczyzobiorcy gwarantują marżę na odpowiednim poziomie.
Rozmawiała (mak)
ZOBACZ W KATALOGU
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Willisch
Lodziarnie
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej