Handel musi być różnorodny

O zagrożeniach czyhających na właścicieli małych sklepów opowiada Waldemar Nowakowski, prezes Polskiej Izby Handlu.
Osiedlowym sklepom spożywczym coraz trudniej sprostać konkurencji ze strony dyskontów. Czy państwo powinno wspomóc te pierwsze?
Dyskryminacja pewnych sektorów handlu, nie jest korzystna ani dla przedsiębiorców ani dla konsumentów, handel ma być różnorodny. Tym powinna zająć się administracja państwowa, niezbędne jest sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jeżeli chodzi o tworzenie nowych placówek handlowych. Muszą zostać wprowadzone takie regulacje prawne, jak w krajach „starej Unii” - potrzebne są specustawy regulujące rozwój powierzchni handlowej według potrzeb rynku i konsumenta. Specjalne instytucje powinny też bardzo wnikliwie badać wpływ powstawania takich sklepów na rynki regionalne.
A czy obecnie tworzone prawo pomaga, czy raczej utrudnia życie właścicielom małych sklepów?
Rząd powinien przede wszystkim stworzyć rozwiązanie wspierające i ułatwiające funkcjonowanie nowych przedsiębiorstw, zamiast tworzyć bariery. Przykładem szkodliwej ustawy jest zmiana wprowadzona przez Ministerstwo Finansów, dotycząca paragonów fiskalnych, które będą musiały od 1 października br. zawierać „nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację”. Obecnie w tysiącach polskich sklepów funkcjonują kasy drukujące wąskie paragony, z ograniczoną liczbą wprowadzanych znaków. Dla wielu przedsiębiorców nowe przepisy wiążą się z zakupem nowoczesnej kasy fiskalnej, co w przypadku mniejszych sklepów jest kosztem nieporównywalnie wysokim wobec zysków. Dodatkowo nowe prawo jest uciążliwe, ponieważ wymaga od przedsiębiorców poświęcenia czasu na wprowadzanie nowych pozycji do systemu. Decyzja Ministerstwa Finansów jest znaczącym utrudnieniem w prowadzeniu działalności handlowej. Kolejny taki przykład to konieczność przechowywania paragonów przez pięć lat – oznacza to albo kosztowną wymianę kasy na taką pozwala na zapis danych na nośniku elektronicznym albo przechowywanie setek rolek paragonów przez pięć lat.
Rozmawiał Grzegorz Morawski
ZOBACZ W KATALOGU

Al. Capone

Auchan

Booksale.pl

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Chorten

Czas na Herbatę

Delikatesy Centrum

Dr Konopny

Duży Ben Market Alkoholowy

Husse

Intermarché (Grupa Muszkieterów)

Leonidas

Odido

Oskroba

Pierrot Woda Źródlana

Polska Sieć Handlowa Lewiatan

SO FLY The Vape Shop

Stokrotka

Unikat Woda i Napoje

Wesoła Pani

Żabka
Sklepy typu convenience
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Willisch
Lodziarnie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej