Handlowa batalia trwa

Polacy ruszyli na zakupy. Czy rosnąca konsumpcja pomoże franczyzowym sklepom spożywczym i supermarketom?
In this article you will learn
- Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
- Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
- Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
- The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Sprzedaż detaliczna w sierpniu wzrosła o 3,4 proc. w porównaniu z wynikiem zanotowanym przed rokiem. Eksperci są zgodni, że dla rynku handlowego to dobry sygnał. Jednak nie wszyscy jego uczestnicy mają powody do zadowolenia.
- Dane te są obiecujące i wskazują na pobudzenie gospodarki. Jednak należy pamiętać, że są to wyniki uśrednione dla całego handlu i zupełnie inaczej te wskaźniki wyglądają w przypadku np. dyskontów, a inaczej w mniejszych sklepach, które według danych zbieranych przez PIH, od dłuższego czasu wykazują regularne spadki w sprzedaży detalicznej – mówi Maciej Ptaszyński, dyektor generalny Polskiej Izby Handlu. - Dane podane przez GUS są ogólnie pozytywnie, ale nie dajmy się złapać w pułapkę statystyki, bo nie wszędzie wyniki sprzedaży są tak optymistycznie.
Małe sklepy spożywcze przegrywają rywalizację z dyskontami. Na koniec ubiegłego roku „spożywczaków” było w Polsce 318 tys., po pierwszym kwartale 2013 – o 3 tys. mniej. Coraz więcej właścicieli osiedlowych sklepów wybiera franczyzę, szukając pod szyldem znanej marki przewag konkurencyjnych, które pozwolą im przetrwać i zarabiać. Jak podaje Raport o franczyzie PROFIT system, w 2012 roku liczba małych sklepów na licencji powiększyła się o 648 do 21,1 tys.
Według CBOS najchętniej wybieranym miejscem robienia zakupów są dyskonty – tak uważa 49 proc. badanych. Sklepy osiedlowe wybiera 18 proc., a supermarkety 16 proc. konsumentów. A jednak zdaniem Janusza Bartkowiaka z Grupy Muszkieterów to właśnie supermarkety mają największe szanse skutecznie konkurować z tanimi dyskontami.
- Kolejne lata to będzie czas supermarketów. Aktualnie zatarły się już różnice na poziomie cen między tymi dwoma formatami. Są nawet sieci supermarketów, które oferują produkty tańsze niż w dyskontach – zauważa.
Zdaniem Marii Andrzeja Falińskiego, dyrektora generalnego Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, rosnąca sprzedaż detaliczna to powód do zadowolenia dla wszystkich rynkowych graczy. Specjalista zaznacza jednak, że w następnych latach swoje branżowe udziały powiększać będą głównie dyskonty i supermarkety operujące na powierzchni do 1 tys. m2, a także małe sklepy franczyzowe.
- Kiedyś ukułem takie stwierdzenie „integruj się albo giń”, nawiązujące do korzyści wynikających z przystępowania do sieci franczyzowych. Mały handel niezależny będzie się marginalizował, ale franczyza na rynku spożywczym jako pewna forma współpraca osiągnęła w Polsce pewną doskonałość. Najlepsi dawcy licencji pozwolą właścicielom małych sklepów skutecznie walczyć o klienta, chociaż odbędzie się to kosztem wprowadzenia wyśrubowanych standardów działania – zapowiada Faliński.
Wśród ogólnego optymizmu wywołanego publikacją danych o sprzedaży nie brak i głosów studzących entuzjazm. Do sceptyków należy Jan Domański, rzecznik Eurocashu, największego franczyzodawcy na polskim rynku handlowym.
- Narastająco od początku roku, wzrost sprzedaży żywności wyniósł 0,5%. Z kolei wg danych GUS sprzedaż w przedsiębiorstwach hurtowych w sierpniu była niższa o 1,1 proc. W naszej ocenie za wcześnie byłoby uznać to za trwały sygnał poprawy koniunktury, szczególnie w obliczu spadku zatrudnienia w sektorze przedsiębiorstw nie widać istotnych przesłanek do wzrostu popytu konsumentów. Dalej widać spowolnienie i oczekujemy, że będzie to dość trudny rok dla naszej branży, co może przyczynić się do jej szybszej konsolidacji – mówi Domański.
(gum)
Main conclusions
- Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
- The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
- With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
- Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Featured franchises

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...