Stacje paliw - dalszy rozwój sieci
Zarówno w produkcji paliw jak i sprzedaży dominuje Polski Koncern Naftowy Orlen. Inne firmy stanowią dla niego tło
Jak informuje Rzeczpospolita PKN, powstały z połączenia Centrali produktów naftowych i Petrochemii Płock, od razu na starcie zyskał liczącą ponad 1,4 tysiąca stacji sieć ze znakiem towarowym CPN. Statystycznie co czwarta stacja w Polsce jest PKN Orlen, jednakże niemal połowa w ogóle istniejących należy do prywatnych krajowych firm.
- Sa one rozdrobnione, nie skupiają kilkudziesięciu nawet stacji, każda firma ma co najwyżej kilka lub kilkanaście obiektów - mówi Cezary Nowosielski z Polskiej izby Paliw Płynnych. Izba skupia właśnie takie firmy.
Dopiero niedawno pojawiła się inicjatywa zjednoczenia tych stacji. Powstało Stowarzyszenie Niezależnych Operatorów Stacji Paliw, do którego należy około 80 właścicieli stacji. Stowarzyszenie chce wypromować nowy znak firmowy – Delfin.
- Dobrze byłoby gdyby pod jednym znakiem udało się skupić chociaż 150 stacji -mówi Nowosielski.
Od początku lat 90. na polskim rynku zaczęły pojawiać się stacje zagranicznych koncernów. Odbiegały one wizerunkiem od popularnych CPN-ów. Na stacjach oprócz dystrybutorów lokowano myjnie i sklepy.
Z roku na rok zagraniczne firmy rozwijają swoje sieci. Dwie liczące się firmy – BP i Shell - pozostawiły swojego konkurenta, norweski Statoil, daleko w tyle. Szef firmy Kristian Hausken uważa, że Statoil nadal będzie w gronie liderów. Może jednak okazać się, że zmieni taktykę. Do tej pory firma koncentrowała się na budowie własnych stacji od podstaw. Teraz rozważa możliwość zbudowania sieci dilerskiej.
Wybudowanie stacji od podstaw kosztuje nawet do 2 mln dolarów, dlatego firmy przeważnie tylko część stacji budują, chętniej przejmują już istniejące oferując partnerstwo lub tzw. patronat. Dotychczas największą zdolnością przejmowania wykazał się Shell. Na stacjach zachodnich koncernów sprzedawane jest głównie polskie paliwo i to przede wszystkim z PKN Orlen. Nie wszyscy wybierają jednak paliwo z Orlenu. Na przykład szwedzka firma Preem zaopatruje się w Rafinerii Gdańskiej.
Przedstawiciele zagranicznych firm twierdza, że aby ten biznes się rzeczywiście opłacał, trzeba zdobyć pewien udział w rynku – nie mniejszy niż 10 procent. Dlatego przynajmniej trzej liderzy deklarują rozwój sieci. Do tego trzeba mieć kilkaset stacji. Wiliam Kozik z Shell Polska zapowiada, że za dwa trzy lata firma ta będzie miała 400-500 stacji w Polsce. Kristian Hausken uważa, ze w ciągu 5 lat na Polskim rynku pozostanie zaledwie kilka dużych zagranicznych koncernów. Podobne opinie wyrażają tez dwaj rywale – BP i Shell.
- Małym stacjom trudno będzie się utrzymać przez dłuższy czas, zwłaszcza jeśli nie będą w stanie spełnić wymogów ochrony środowiska - mówi szef Statoil Polska.
Jacek Wróblewski z Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego twierdzi, że modernizacja stacji będzie postępować przede wszystkim tam, gdzie stacje będą działały jako patronackie lub partnerskie dużych firm. Może to oznaczać, że zachodnie koncerny znacznie chętniej inwestować będą także w mniejszych miastach.
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Willisch
Lodziarnie

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej