Martwi nas wojna cenowa

O kierunkach rozwoju Domino’s Pizza w Polsce i sytuacji na rynku pizzerii opowiada Maciej Jania, dyrektor generalny sieci.
Domino’s Pizza testuje pierwszą pizzerię we franczyzie. Kto jest jej właścicielem?
W USA około 90 proc. franczyzobiorców zaczynało w Domino’s Pizza jako kierowcy. W Polsce postanowiliśmy postąpić podobnie, dlatego pierwszy lokal powierzyliśmy Jakubowi Stępień, który swoją karierę w Domino’s rozpoczynał jako kierowca w Anglii. Z Domino’s Polska był od pierwszych dni. Po 18 miesiącach sprawdzimy, w jakim stopniu franczyzobiorca zrealizował założenia budżetowe i zdecydujemy o przyszłości programu franczyzowego.
Ile placówek sieci działa teraz w Polsce?
Aktualnie mamy 17 placówek. Zamierzamy osiągnąć liczbę 35 lokali do końca 2014 roku.
W pierwszym półroczu 2013 roku spółka DP Poland zanotowała wzrost marży i przychodów ze sprzedaży, jednak wykazała stratę na poziomie 1,7 mln funtów (ok. 8 mln zł). Kiedy przyjdzie czas na zyski?
Zanotowaliśmy wzrost sprzedaży rok do roku na poziomie 72,8 proc. (na spadającym rynku). Cała wypracowana nadwyżka finansowa została zainwestowana w działania marketingowe, co w efekcie dało zmianę wyniku finansowego grupy rok do roku na poziomie bliskim 0 proc. Jesteśmy zdania, iż w związku z kryzysem poziom cen rynku reklamowego jest bardzo atrakcyjny, stąd decyzja o dużych inwestycjach w marketing. Ponadto, nasi konkurenci działają na rynku od 20 lat, stąd inwestycje w działanie reklamowe na tym etapie rozwoju są jak najbardziej uzasadnione.
Jak oceniają Państwo obecną koniunkturę w branży gastronomicznej, w szczególności z uwzględnieniem segmentu pizzerii?
Badania, którymi dysponujemy, ukazują wyraźnie spowolnienie w branży gastronomicznej względem rekordowego roku 2007. Potwierdzeniem tych badań są spadki sprzedaży rok do roku publikowane przez naszych konkurentów. To zaś skutkuje zaostrzającą się wojną cenową między głównymi graczami w danej kategorii. Coraz niższe ceny przekładają się na niższą rentowność uczestników wojny cenowej, a ci, ratując się przed spadającą rentownością, obniżają jakość produktu. W naszej ocenie w długim okresie taka sytuacja skutkować będzie spadkiem zaufania klientów do całej kategorii i ich odpływem. Prowadzenie wojen cenowych jest mocno piętnowane przez ekspertów od zarządzania, tym niemniej zarządy firm działające pod presją oczekiwanych wyników finansowych zaczynają drastycznie obniżać ceny w celu realizacji krótkookresowych celów (najczęściej kwartalnych) zapominając o dłuższej perspektywie prowadzenia biznesu. Spirala „niższa cena – niższa jakość – niższa cena“ bardzo nas martwi.
Rozmawiał (gum)
See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Featured franchises

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...