Preem się wycofuje?
Szwedzki koncern paliwowy Preem jest coraz bliżej wycofania się z polskiego rynku
Jak informuje Puls Biznesu koncern Preem najprawdopodobniej wycofa się z rynku. Kupcem jego stacji może być Rafineria Gdańska.
Od dwóch lat działalność tego koncernu przynosi w Polsce straty, a firma uznała, że nie opłaca się inwestować dalej w rozwój sieci detalicznej. Dlatego też coraz intensywniej pracuje nad sprzedażą polskiego przedstawicielstwa, w tym sieci liczącej ponad 80 stacji paliw.
Wśród głównych partnerów, z którymi Szwedzi zaczęli rozmowy znajduje się Rafineria Gdańska. Zbyt mała liczba stacji benzynowych powoduje, że gdańska spółka traci rynek detaliczny na rzecz PKN Orlen i zagranicznych operatorów. Zwiększenie liczby stacji paliw mieści się więc w jej strategii.
Zdaniem informatora Pulsu Biznesu Preem czeka z podjęciem decyzji na rozstrzygnięcie w sprawie prywatyzacji RG. Jeśli wygra koncepcja sprzedaży RG inwestorowi branżowemu i zachowania dwóch niezależnych ośrodków rafineryjnych, Preem szybciej zdecyduje się na sprzedaż akcji Gdańskowi.
Podjęcie rozmów z Rafinerią Gdańską jest kolejnym krokiem na drodze prowadzącej Preem do zacieśnienia więzów między obiema firmami. 15 marca Szwedzi podpisali z RG umowę o współpracy, na mocy której mają zakupić w niej do końca roku 2002 nie mniej niż 250 mln litrów paliw silnikowych. Oznaczało to zmianę strategii firmy, która w ostatnich latach znaczną część zakupów realizowała w Szwecji i importowała je do Polski.
Rafineria Gdańska nie jest jedynym partnerem z którym Preem prowadzi rozmowy. Ze względu na to, że większość stacji Preemu to stacje patronackie, ich przejęcie wydaje się najbliższe norweskiemu Statoilowi. Deklarował on ostatnio chęć nawiązania współpracy z niezależnymi operatorami na rynku i objęcia ich swoim patronatem.
Również koncern BP ma trochę stacji patronackich w swoich strukturach, a firma ta jest w trakcie jest w trakcie łączenia swojej sieci z siecią Aral Polska.
Więcej: Puls Biznesu, 20 maja 2002Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Willisch
Lodziarnie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej