(Biznes)plan na życie

Małgorzata i Jarosław Kusiowie przeprowadzili się z Międzyrzecza do Szczecinka, aby rozpocząć tam nowe życie i nowy biznes z Intermarché.
In this article you will learn
- Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
- Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
- Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
- The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Małżeństwo aktualnie prowadzi dwa supermarkety spożywcze Intermarché. Przystępując do Grupy Muszkieterów otrzymali propozycję poprowadzenia gotowych placówek. Dotychczasowy właściciel sklepów Intermarché postanowił odsprzedać swoje sklepy co było spowodowane zmienianą miejsca swojej działalności.
– Nie zastanawialiśmy się nad wyborem sieci ponieważ bardzo dobrze znaliśmy markę Intermarché. Od wielu lat supermarket pod szyldem Muszkieterów z powodzeniem prowadził brat męża. Postanowiliśmy iść jego śladem. Dzieci dorosły i poszły własną drogą, co zainspirowało nas do zmiany również naszego życia. Byliśmy gotowi się przeprowadzić. Poszukiwaliśmy wówczas lokalizacji dla sklepu, rozpatrywaliśmy różne miejscowości – mówi Małgorzata Kuś.
Gdy Muszkieterowie złożyli im propozycję przejęcia supermarketów w Szczecinku, pojechali sprawdzić nie tylko placówki, ale przede wszystkim miasto, w którym miał być ich nowy dom. – Spodobała nam się miejscowość. Sklepy, które mieliśmy przejąć – również. Mieliśmy możliwość wglądu w ich dotychczasowe wyniki finansowe. Supermarkety działały od 11 i 4 lat, dzięki czemu były już znane wśród lokalnej społeczności. To nam bardzo pomogło na starcie – dodaje.
Państwo Kusiowie działalność biznesową w branży spożywczej rozpoczęli w 2010 roku, po tym, gdy francuska Komisja Zezwoleń Muszkieterów pozytywnie rozpatrzyła ich kandydaturę na franczyzobiorców sieci. Musieli przejść też roczne szkolenie przygotowujące do prowadzenia supermarketów Intermarché. – Mamy dwa sklepy, mniejszy ma ok. 385 m2. Jest nietypowy jak na supermarkety Intermaché, które z reguły mają ponad 1000 m2 powierzchni. Pełni on funkcję sklepu osiedlowego. Drugi punkt jest standardowych rozmiarów ok. 1200 m2 – mówi Małgorzata Kuś.
W przyszłym roku Kusiowie zamierzają poszerzyć działalność i otworzyć kolejny supermarket, również w Szczecinku. – Uznaliśmy, że mimo obecności innych sieci spożywczych w mieście, nowa inwestycja będzie opłacalna. Być może zrezygnujemy z mniejszego sklepu na rzecz większej placówki. Duży format umożliwia poszerzenie usług. Tak zrobiliśmy w naszym większym supermarkecie, gdzie sprzedajemy przygotowywane na miejscu wyroby garmażeryjne. Była to inicjatywa naszego poprzednika, która spotkała się z pozytywną reakcją klientów. Centrala Muszkieterów popiera pomysły franczyzobiorców. Niektóre z nich wdraża później do całej sieci. Tak było w przypadku wędzarni, która jest obecnie standardowym elementem wszystkich supermarketów Intermarché – mówi Małgorzata Kuś.
Franczyzobiorcy sieci mogą również zaopatrywać sklepy w lokalne wyroby. – 90 proc. asortymentu pochodzi z centrali, reszta natomiast to produkty miejscowych producentów. Mamy własnych dostawców mięsa, drobiu oraz pieczywa. Lokalnie zaopatrujemy się w warzywa i owoce – mówi Małgorzata Kuś.
Różnorodność asortymentu, jego jakość oraz cena to najważniejsze czynniki, którymi klienci kierują się podczas zakupów. – Trwa ostra rywalizacja o klienta. W ciągu trzech lat od momentu rozpoczęcia przez nas działalności w Szczecinku otworzyły się trzy konkurencyjne supermarkety. Obecnie najbardziej uciążliwym przeciwnikiem są dyskonty, które wymuszają mocny spadek cen towarów. Ludzie coraz świadomiej podchodzą do zakupów. Zanim zdecydują się cokolwiek kupić, porównują ceny produktów i ich jakość – twierdzi Małgorzata Kuś.
Warunki, które dyktuje rynek, wyznaczają bieżący kierunek działania Grupy Muszkieterów. Ostatnie badania CBOS wykazały, że Intermarché należy do najtańszych supermarketów w Polsce, włączając w to dyskonty. Orężem w rywalizacji o klienta Muszkieterów jest Wielka Rewolucja Cenowa. Zgodnie z nią w Intermarché spadły ceny najpopularniejszych produktów. Decyzja dotyczyła między innymi produktów własnej marki. Różnica dochodzi nawet do 40 proc.
– Okazało się, że promocje stanowią mocną siłę napędową obrotów. Na początku mieliśmy obawy, że obniżka cen wpłynie na kondycję naszych sklepów. Wiedzieliśmy jednak, że nowa taktyka ma na celu wzmocnienie pozycji Intermarché na rynku, z korzyścią dla franczyzobiorców. Przecież Muszkieterowie nie dopuszczą do spadku obrotów w swoich sklepach. W końcu w skład Zarządu Grupy wchodzą franczyzobiorcy i to oni decydują o polityce firmy. W związku z tym spokojnie czekaliśmy na rezultaty podjętych działań – mówi Małgorzata Kuś. – I okazały się pozytywne. Rzeczywiście przybyło nowych klientów, a im ich więcej, tym większe zyski.
W supermarkecie Kusiów działa wędzarnia z własnym rozbiorem mięsa i produkcją wędlin na miejscu. – W Szczecinku jako jedyni oferujemy świeże wędliny i mięso. Ponadto cała produkcja odbywa się w obecności klientów, co wzbudza zaufanie. Nie stosujemy również konserwantów i sztucznych utrwalaczy. W supermarkecie wypiekamy pieczywo oraz wyroby cukierniane według receptury miejscowej piekarni i cukierni. Przez cały dzień można u nas kupić świeże bułki, chleb i ciasta – mówi Małgorzata Kuś.
Obecny personel obu supermarketów Małgorzaty i Jarosława Kusiów liczy 80 osób. Małżeństwo dopiero po trzech latach zatrudniło i wyszkoliło menedżerów sklepów. Wcześniej sami zarządzało zespołem.
– Mamy małą rotację wśród pracowników. Znaczna część osób, która u nas pracuje została zatrudniona jeszcze przez poprzedniego właściciela. Nie jest łatwo kierować tak dużym zespołem. To chyba jeden z najtrudniejszych elementów w prowadzeniu własnej firmy – mówi Małgorzata Kuś. – Dzielimy się zadaniami z mężem. Ja zarządzam personelem i bieżącymi sprawami, mąż natomiast sprawami finansowo-budżetowymi. Mamy również zadania w centrali Muszkieterów. Każdy franczyzobiorca, oprócz prowadzenia własnej działalności, dwa dni w tygodniu pracuje na rzecz Grupy. W związku z tym ja pracuję w zespole zajmującym się rekrutacją nowych franczyzobiorców, natomiast mąż w dziale pozyskującym tereny pod nowe inwestycje.
notowała Magdalena Kurda
Main conclusions
- Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
- The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
- With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
- Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Featured franchises

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...