LPP ucieka do raju podatkowego

Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Pod koniec grudnia 2013 roku spółka LPP poinformowała o przeniesieniu marek House, Sinsay i Mohito na zasadzie sublicencji na Cypr, co w konsekwencji oznacza odprowadzanie podatków na wyspie Afrodyty, a nie w Polsce. Poza wymienionymi brandami do firmy należy także Reserved, Reserved Kids i CroppTown. Wartość rynkowa marek wymienionych w umowie wynosi blisko 510 mln zł. LPP uzasadnia zawarcie umowy "optymalizacją podatkową". Nie spodobało się to jednak klientom. Część z nich dała temu wyraz na fanpage'ach wszystkich marek należących do spółki. Najczęściej pojawia się hasło bojkotowania sklepów LPP. Tylko że nie wszystkie należą do centrali. Ponad sto punktów działających pod logo House i CroppTown zarządzanych jest przez franczyzobiorców, którzy nie mieli wpływu na decyzję spółki.

W odpowiedzi na protesty klientów LPP wydało oświadczenie:
"Firma LPP SA prowadząc sprzedaż w 11 krajach Europy Środkowej i Wschodniej, około 90 proc. należnych podatków ze swojej działalności, wpłaca do budżetu państwa polskiego, będąc w zeszłym roku 6 największym płatnikiem podatku dochodowego (CIT) wśród firm polskich. Pozostałe 10 proc. podatku trafia do budżetów krajów, w których firma prowadzi działalność. Łączna kwota podatków w ostatnim, zamkniętym roku budżetowym (2012) wyniosła 465 mln zł (CIT, VAT, cło i inne). Szacunkowa wartość odprowadzanych podatków za rok 2013, pomimo wprowadzonych zgodnie z obowiązującym prawem działań optymalizujących będzie wyraźnie wyższa i osiągnie około 540 mln zł. Wypracowany przez LPP S.A. zysk w większości jest reinwestowany w dynamiczny rozwój firmy w Polsce i za granicą."

Jaki wpływ ta decyzja może mieć na franczyzobiorców? Raczej nieduży. Po pierwsze w niewielkim stopniu może odbić się na uzyskiwanych obrotach. Ale jeśli dzięki manewrowi franczyzodawcy ubrania sprzedawane w sklepach LPP potanieją, klienci szybko wybaczą "emigrację podatkową". - Franczyzobiorcy mogą próbować wynegocjować niższe stawki za opłaty licencyjne. Jeśli LPP, w wyniku podpisanej umowy, zaoszczędzi, partnerzy firmy mogą zasugerować obniżenie opłaty franczyzowej - mówi Kinga Matuszewska, prawnik, menedżer działu doradztwa we franczyzie PROFIT system.

To nie pierwsza tego typu sytuacja, która wpłynęła niekorzystnie na wizerunek firmy. W kwietniu runęła w Bangladeszu fabryka, gdzie pracownicy szyli ubrania dla marki CroppTown. W katastrofie budowlanej spowodowanej zginęło ponad tysiąc osób. Wkrótce potem LPP przystąpiła do porozumienia mającego na celu poprawę bezpieczeństwa w fabrykach produkujących odzież w Bangladeszu.

Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €