LPP ucieka do raju podatkowego

Właściciel Reserved, House i Cropp będzie płacił podatki za granicą. Jak się to odbije na franczyzobiorcach?
Pod koniec grudnia 2013 roku spółka LPP poinformowała o przeniesieniu marek House, Sinsay i Mohito na zasadzie sublicencji na Cypr, co w konsekwencji oznacza odprowadzanie podatków na wyspie Afrodyty, a nie w Polsce. Poza wymienionymi brandami do firmy należy także Reserved, Reserved Kids i CroppTown. Wartość rynkowa marek wymienionych w umowie wynosi blisko 510 mln zł. LPP uzasadnia zawarcie umowy "optymalizacją podatkową". Nie spodobało się to jednak klientom. Część z nich dała temu wyraz na fanpage'ach wszystkich marek należących do spółki. Najczęściej pojawia się hasło bojkotowania sklepów LPP. Tylko że nie wszystkie należą do centrali. Ponad sto punktów działających pod logo House i CroppTown zarządzanych jest przez franczyzobiorców, którzy nie mieli wpływu na decyzję spółki.
W odpowiedzi na protesty klientów LPP wydało oświadczenie:
"Firma LPP SA prowadząc sprzedaż w 11 krajach Europy Środkowej i Wschodniej, około 90 proc. należnych podatków ze swojej działalności, wpłaca do budżetu państwa polskiego, będąc w zeszłym roku 6 największym płatnikiem podatku dochodowego (CIT) wśród firm polskich. Pozostałe 10 proc. podatku trafia do budżetów krajów, w których firma prowadzi działalność. Łączna kwota podatków w ostatnim, zamkniętym roku budżetowym (2012) wyniosła 465 mln zł (CIT, VAT, cło i inne). Szacunkowa wartość odprowadzanych podatków za rok 2013, pomimo wprowadzonych zgodnie z obowiązującym prawem działań optymalizujących będzie wyraźnie wyższa i osiągnie około 540 mln zł. Wypracowany przez LPP S.A. zysk w większości jest reinwestowany w dynamiczny rozwój firmy w Polsce i za granicą."
Jaki wpływ ta decyzja może mieć na franczyzobiorców? Raczej nieduży. Po pierwsze w niewielkim stopniu może odbić się na uzyskiwanych obrotach. Ale jeśli dzięki manewrowi franczyzodawcy ubrania sprzedawane w sklepach LPP potanieją, klienci szybko wybaczą "emigrację podatkową". - Franczyzobiorcy mogą próbować wynegocjować niższe stawki za opłaty licencyjne. Jeśli LPP, w wyniku podpisanej umowy, zaoszczędzi, partnerzy firmy mogą zasugerować obniżenie opłaty franczyzowej - mówi Kinga Matuszewska, prawnik, menedżer działu doradztwa we franczyzie PROFIT system.
To nie pierwsza tego typu sytuacja, która wpłynęła niekorzystnie na wizerunek firmy. W kwietniu runęła w Bangladeszu fabryka, gdzie pracownicy szyli ubrania dla marki CroppTown. W katastrofie budowlanej spowodowanej zginęło ponad tysiąc osób. Wkrótce potem LPP przystąpiła do porozumienia mającego na celu poprawę bezpieczeństwa w fabrykach produkujących odzież w Bangladeszu.
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Willisch
Lodziarnie
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej