Do pieniędzy należy mieć szacunek...

...zarówno przy ich zarabianiu, jak i wydawaniu - mówi Mirosław Plak, trener biznesu z firmy Avenhansen.
Czy zarabianie pieniędzy powinno być główną motywacją do robienia biznesu?
Celem prowadzenia własnej firmy jest osiąganie zysków – to nie ulega wątpliwości. Natomiast działanie z myślą wyłącznie o materialnym wynagrodzeniu trudno uznać za właściwe. Zakładając biznes, skupmy się przede wszystkim na jak najlepszym wykonywaniu swojej pracy. Pieniądze pojawią się później, jako skutek dobrze prowadzonej działalności.
A co pan myśli o technikach automotywacyjnych, które mówią, by jak najczęściej wyobrażać sobie kwoty, które chcemy zarobić? I do tego zawsze nosić przy sobie sporą gotówkę, by pozostawać w bliskości pieniędzy?
Z tym noszeniem gotówki to już może przesada, zwłaszcza, że jeśli osiągniemy pewien poziom zamożności, to szybko przyzwyczajamy się do wyższego standardu życia i wydawania większych kwot. Natomiast nic nie jest nam dane raz na zawsze i ewentualne obniżenie statusu materialnego może być trudnym doświadczeniem. Co do wizualizacji zysków, to jak najbardziej warto stosować tą technikę, np. zapisać konkretną kwotę, do której chcemy dojść, aby mieć ją stale przed oczami. Niestety, często brakuje ludziom motywacji, by realizować plany. Dlatego w biznesie tak ważna jest konsekwencja i dyscyplina. Konsekwentne i zdyscyplinowane działanie może bowiem zdziałać cuda.
Cytując kultowy filmowy slogan: czy chciwość jest dobra?
Nie. Chciwość nie jest dobrym doradcą. Pogoń za pieniądzem jest niebezpieczna, bo może wyprzeć etykę. A to ona jest dla biznesu najlepszym zabezpieczeniem i buduje trwałą wartość firmy. Nie wszystkie działania bowiem bezpośrednio przekładają się na zysk. Część działań, które np. budują wizerunek firmy, dla niektórych osób mogą w krótkiej perspektywie wydawać się niepotrzebnym kosztem, jednak w skali długoterminowej okażą się dobrą, procentującą w przyszłości inwestycją. Nastawienie wyłącznie na zysk to droga na skróty. Do pieniądza należy mieć szacunek – zarówno przy jego zarabianiu, jak i wydawaniu.
Rozmawiał (gum)
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Willisch
Lodziarnie

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej