Firma - Lubię to!

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Najpopularniejszy serwis społecznościowy obchodził niedawno 10 urodziny. Dla wielu firm Facebook jest jednym z ważniejszych kanałów komunikacji i miejscem prowadzenia działań marketingowych. Dlaczego firmy za wszelką cenę chcą posiadać swój Facebookowy fanpage i tak zaciekle walczą o każde „Lubię to”?
Popularność mediów społecznościowych nie wzięła się z powietrza – na Facebooku na początku 2014 roku swój profil miało ponad 1,3 mld użytkowników z całego świata, z czego ponad 11 mln to Polacy. Każda z tych osób to potencjalny klient, do którego można stosunkowo łatwo dotrzeć, trzeba tylko wiedzieć, jak zrobić to dobrze. Siłą social mediów są rekomendacje, ponieważ to właśnie polecenia stanowią najpotężniejsze i najbardziej efektywne narzędzie marketingowe, które w realny sposób wpływa na sprzedaż produktów. Badania pokazują, że większość osób na FB znamy osobiście, a tylko średnio 7 proc. znajdujących się w naszych kontaktach to wirtualni znajomi, których nigdy nie poznaliśmy „na żywo”. Jeśli połączymy to z wiedzą, że aż 67 proc. konsumentów kupiło jakiś produkt opierając się na rekomendacji znajomego możemy śmiało powiedzieć, że w mediach społecznościowych powinna pojawić się prawie każda firma. Oczywiście Facebook nie jest jedynym tego typu serwisem na świecie i prowadząc działania promocyjne warto pamiętać również o innych portalach, tym bardziej, że moda na portale zmienia się dosyć szybko, zwłaszcza wśród młodych ludzi. Najnowsze badania uczonych z Princeton wieszczą bliski koniec Facebooka i straszą, że w ciągu najbliższych 3 lat odpłynie z niego nawet 80 proc. użytkowników. Na razie jednak Facebook jest jednym z najtańszych sposobów na dotarcie do szerokiego grona odbiorców, dlatego warto nauczyć się, jak go skutecznie wykorzystać.

W takim razie, co trzeba zrobić, żeby Facebook był skutecznym narzędziem promocji firmy?
Trzeba pamiętać, że Facebook to medium komunikacji, ale nie można go traktować jednostronnie, jako tuby propagandowej naszej firmy. Niestety niektórzy zapominają, że ich fani też mogą mieć coś ciekawego do powiedzenia. Sekret skutecznego fanpage'a to nic innego jak systematyczna obecność, aktywność oraz interakcja. Do tego dochodzą jeszcze szczerość i transparentność. Decydując się na ten sposób komunikacji z klientami trzeba sobie uzmysłowić, że oprócz tego, że coś mówimy do naszych fanów, musimy też posłuchać co oni mają nam do powiedzenia. Paradoksalnie, to drugie sprawia firmom dużo więcej trudności.

Co powinno się znaleźć na fanpage'u każdej firmy?
Dzięki smartfonom Facebook jest podobnym kanałem komunikacji jak SMS. Z drugiej strony często stanowi on uzupełnienie strony www. Dlatego na fanpage'u każdej firmy muszą znaleźć się dane kontaktowe i wskazania dotyczące lokalizacji, opis firmy i produktu, najważniejsze numery telefonów, przedstawienie zespołu i zakres odpowiedzialności wskazanych osób. Trzeba też pamiętać, że osoby przebywające na Facebooku częściej mogą czerpać informacje o naszej ofercie, ponieważ rzadko kiedy równie często zaglądają na strony internetowe. Zatem FB może być też idealnym miejscem do prezentacji oferty, komunikacji nowości, zamieszczania aktualności i ogłaszania konkursów, choć te ostatnie już nie przyciągają takich tłumów i nie dają takiej interakcji jak choćby jeszcze rok temu.

W jakich firmach warto korzystać z mediów społecznościowych? Jakie produkty warto w ten sposób promować?
Korzystanie z mediów społecznościowych może przynieść korzyść firmom z wielu branż. Ważne, żeby wybrały ten portal, z którego korzysta ich grupa docelowa. Trzeba też pamiętać, że nie jest istotna wielkość firmy tylko usługa, produkt jakie oferuje. Facebook wydaje się idealny dla firmy z szeroko pojętej branży FMCG oraz usług (kosmetyczna czy kulinaria). Instagram i Pintrest są wręcz wymarzone dla firm zajmujących się modą lub kosmetykami. Twitter sprawdza się w przypadku przedsiębiorstw technologicznych i rządowych, ze względu na fakt iż w Polsce to bardzo niszowe narzędzie, upodobali je sobie politycy, dziennikarze i dyplomaci.

Rozmawiała (mak)

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €