Franczyza w centrum
Najemcy w centrach poza dużymi miastami to nawet jedna trzecia lokalnych przedsiębiorców, często franczyzowych - mówi Anna Szmeja-Kroplewska z PRCH.
Jak ważna jest współpraca przedsiębiorców lub franczyzowych sieci handlowych z zarządcami centrów handlowych?
W Polsce pod koniec grudnia 2013 r. funkcjonowało 416 centrów handlowych, z czego ponad połowa w ośmiu największych aglomeracjach w Polsce. W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy najwięcej nowoczesnej powierzchni handlowej otwarto w miastach mających 100-200 tys. mieszkańców, co potwierdza widoczny w ostatnich latach trend inwestowania poza największymi miastami. Dodatkowo obserwujemy, że w mniejszych miejscowościach ponad 30 proc. sklepów to firmy zarządzane przez lokalnych przedsiębiorców, w tym franczyzowych.
Najbliższe miesiące i lata będą obfitowały w rozwój centrów handlowych w mniejszych i średnich miastach. Dla nich kluczowym warunkiem jest odpowiednie pozycjonowanie sieci handlowych, które będą się w tych obiektach rozwijały i funkcjonowały. Wynajmujący i zarządcy coraz częściej podkreślają konieczność profesjonalizacji sposobu funkcjonowania sieci handlowych w Polsce, co nakłada na franczyzodawcę obowiązek wsparcia franczyzobiorców w zakresie utrzymania odpowiednio wysokiego poziomu obsługi klienta i funkcjonowania salonu sprzedaży. Do sukcesów mierzonych zarówno frekwencją, jak i obrotami konieczne jest współdziałanie najemców i wynajmujących. To klucz do sukcesu obu tych grup, a - w przypadku sieci rozwijającej się poprzez franczyzę - trzech. Dzielenie się wiedzą, informacjami, doświadczeniami jest i będzie podstawą.
Chodzi zatem o to, by lokalny przedsiębiorca zyskał wiedzę na temat nowoczesnego handlu?
Jak już wspomniałam, struktura najmu w centrach zlokalizowanych poza dużymi miastami to nawet jedna trzecia lokalnych przedsiębiorców, często franczyzowych. W ich przypadku zarządcy obiektów zwracali uwagę na brak wiedzy o funkcjonowaniu centrum i próby „handlowania” według nawyków bazarowych czy nabytych w trakcie prowadzenia sklepu na ulicy w danym mieście. Przenoszenie zwyczajów „z ulicy” do centrum handlowego nie tyle się nie sprawdza, co jest najczęstszą przyczyną porażek. Dlatego tak ważna jest edukacja i wsparcie firm jeszcze przed wejściem do centrum handlowego i w bieżącej działalności, gdy pojawiają się pierwsze trudności.
Jakie korzyści ze współpracy mogą odnieść obie strony?
Lepsze zrozumienie sposobu i specyfiki działania obu stron, czyli sieci handlowej i zarządcy centrum powoduje mniej konfliktów i tarć w przyszłości, a także lepsze wyniki centrum, jak i sieci. Ta bardzo uniwersalna zasada sprawdza się w centrach handlowych tak samo jak w przypadku każdego innego biznesu. Sieci handlowe, które rozwijają się poprzez franczyzę powinny w pełni wyjaśniać franczyzobiorcom specyfikę funkcjonowania w centrach, zasady zarządzania nimi i mechanizmy, które choć na pierwszy rzut oka mogą wydawać się skomplikowane, w praktyce sprowadzają się do respektowania katalogu fundamentalnych zasad.
Polska Rada Centrów Handlowych widzi potrzebę informowania i szkolenia franczyzobiorców w zakresie funkcjonowania centrum handlowym, tego jak wygląda umowa najmu i co oznaczają jej zapisy, jak rozliczane są koszty usług wspólnych w centrum i jak są dzielone między najemców danego obiektu, jak wygląda marketing w centrum handlowym, jakie czynniki rozważać decydując się na wejście do danego centrum, itd. Mając tę wiedzę przedsiębiorca ma większą szansę na generowanie większych przychodów, a zarządca niższe ryzyko związania się długoterminową umową z kimś, kogo ten biznes może przerosnąć.
Dlatego właśnie Polska Rada Centrów Handlowych stworzyła Centrum Franczyzy przy Polskiej Radzie Centrów Handlowych. To centrum informacji, edukacji, wymiany wiedzy i doświadczeń, consultingu dla przedsiębiorców, również tych planujących ekspansję na nowe rynki. Centrum zostało stworzone z myślą o firmach i osobach poszukujących wiedzy i kontaktów biznesowych. Firmy i osoby, które chcą na poważnie związać się z centrami handlowymi lub szukają informacji i kontaktów będą mogły skorzystać z bezpłatnych porad ekspertów pracujących w Centrum Franczyzy PRCH, w trakcie organizowanych przez nas w dniach 28-29 maja Targów ReDI. Partnerem Targów jest Polska Organizacja Franczyzodawców oraz portal Franchising.pl.
Rozmawiała Aneta Wieczorek-Hodyra
Wyróżnione franczyzy
Nest Bank
Placówki bankowe
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Żabka
Sklepy typu convenience
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...


