Franczyza w centrum

Najemcy w centrach poza dużymi miastami to nawet jedna trzecia lokalnych przedsiębiorców, często franczyzowych - mówi Anna Szmeja-Kroplewska z PRCH.
Jak ważna jest współpraca przedsiębiorców lub franczyzowych sieci handlowych z zarządcami centrów handlowych?
W Polsce pod koniec grudnia 2013 r. funkcjonowało 416 centrów handlowych, z czego ponad połowa w ośmiu największych aglomeracjach w Polsce. W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy najwięcej nowoczesnej powierzchni handlowej otwarto w miastach mających 100-200 tys. mieszkańców, co potwierdza widoczny w ostatnich latach trend inwestowania poza największymi miastami. Dodatkowo obserwujemy, że w mniejszych miejscowościach ponad 30 proc. sklepów to firmy zarządzane przez lokalnych przedsiębiorców, w tym franczyzowych.
Najbliższe miesiące i lata będą obfitowały w rozwój centrów handlowych w mniejszych i średnich miastach. Dla nich kluczowym warunkiem jest odpowiednie pozycjonowanie sieci handlowych, które będą się w tych obiektach rozwijały i funkcjonowały. Wynajmujący i zarządcy coraz częściej podkreślają konieczność profesjonalizacji sposobu funkcjonowania sieci handlowych w Polsce, co nakłada na franczyzodawcę obowiązek wsparcia franczyzobiorców w zakresie utrzymania odpowiednio wysokiego poziomu obsługi klienta i funkcjonowania salonu sprzedaży. Do sukcesów mierzonych zarówno frekwencją, jak i obrotami konieczne jest współdziałanie najemców i wynajmujących. To klucz do sukcesu obu tych grup, a - w przypadku sieci rozwijającej się poprzez franczyzę - trzech. Dzielenie się wiedzą, informacjami, doświadczeniami jest i będzie podstawą.
Chodzi zatem o to, by lokalny przedsiębiorca zyskał wiedzę na temat nowoczesnego handlu?
Jak już wspomniałam, struktura najmu w centrach zlokalizowanych poza dużymi miastami to nawet jedna trzecia lokalnych przedsiębiorców, często franczyzowych. W ich przypadku zarządcy obiektów zwracali uwagę na brak wiedzy o funkcjonowaniu centrum i próby „handlowania” według nawyków bazarowych czy nabytych w trakcie prowadzenia sklepu na ulicy w danym mieście. Przenoszenie zwyczajów „z ulicy” do centrum handlowego nie tyle się nie sprawdza, co jest najczęstszą przyczyną porażek. Dlatego tak ważna jest edukacja i wsparcie firm jeszcze przed wejściem do centrum handlowego i w bieżącej działalności, gdy pojawiają się pierwsze trudności.
Jakie korzyści ze współpracy mogą odnieść obie strony?
Lepsze zrozumienie sposobu i specyfiki działania obu stron, czyli sieci handlowej i zarządcy centrum powoduje mniej konfliktów i tarć w przyszłości, a także lepsze wyniki centrum, jak i sieci. Ta bardzo uniwersalna zasada sprawdza się w centrach handlowych tak samo jak w przypadku każdego innego biznesu. Sieci handlowe, które rozwijają się poprzez franczyzę powinny w pełni wyjaśniać franczyzobiorcom specyfikę funkcjonowania w centrach, zasady zarządzania nimi i mechanizmy, które choć na pierwszy rzut oka mogą wydawać się skomplikowane, w praktyce sprowadzają się do respektowania katalogu fundamentalnych zasad.
Polska Rada Centrów Handlowych widzi potrzebę informowania i szkolenia franczyzobiorców w zakresie funkcjonowania centrum handlowym, tego jak wygląda umowa najmu i co oznaczają jej zapisy, jak rozliczane są koszty usług wspólnych w centrum i jak są dzielone między najemców danego obiektu, jak wygląda marketing w centrum handlowym, jakie czynniki rozważać decydując się na wejście do danego centrum, itd. Mając tę wiedzę przedsiębiorca ma większą szansę na generowanie większych przychodów, a zarządca niższe ryzyko związania się długoterminową umową z kimś, kogo ten biznes może przerosnąć.
Dlatego właśnie Polska Rada Centrów Handlowych stworzyła Centrum Franczyzy przy Polskiej Radzie Centrów Handlowych. To centrum informacji, edukacji, wymiany wiedzy i doświadczeń, consultingu dla przedsiębiorców, również tych planujących ekspansję na nowe rynki. Centrum zostało stworzone z myślą o firmach i osobach poszukujących wiedzy i kontaktów biznesowych. Firmy i osoby, które chcą na poważnie związać się z centrami handlowymi lub szukają informacji i kontaktów będą mogły skorzystać z bezpłatnych porad ekspertów pracujących w Centrum Franczyzy PRCH, w trakcie organizowanych przez nas w dniach 28-29 maja Targów ReDI. Partnerem Targów jest Polska Organizacja Franczyzodawców oraz portal Franchising.pl.
Rozmawiała Aneta Wieczorek-Hodyra
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Willisch
Lodziarnie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej