Myśl globalnie, szukaj lokalnie
W dziedzinie wyszukiwarek internetowych nie wymyślono jeszcze wszystkiego. Przekonał się o tym Waldemar Flis, franczyzobiorca iPowiat.pl.
Waldemar Flis ma 44 lata. Jeszcze kilka lat temu zajmował się handlem detalicznym, a wcześniej produkcją wyrobów drewnianych. Dziś jest franczyzobiorcą systemu iPowiat.pl, nowatorskiego pomysłu na biznes internetowy. iPowiat.pl to lokalna wyszukiwarka – system zawierający informacje o promocjach i wyprzedażach, bezpłatne ogłoszenia drobne wraz z informacjami o bieżących wydarzeniach i imprezach w najbliższej okolicy użytkownika. Strategia działania serwisu jest odwrotna niż w przypadku globalnych wyszukiwarek, które najpierw obejmowały zasięgiem terytorium kraj, a potem zaczęły uwzględniać lokalne rynki. Pomysł powstał kilka lat temu, ale dziś firma liczy dwie jednostki własne i cztery franczyzowe: powiat garwoliński, piaseczyński, otwocki, miński i płoński oraz trzy dzielnice Warszawy: Wesołą, Ursynów i Wawer.
Waldemar Flis kupił licencję na Piaseczno i powiat piaseczyński (pojedyncza licencja na iPowiat.pl ogranicza się do obszaru powiatu lub dzielnicy miasta). Według twórczyni systemu, Beaty Sokołowskiej, to optymalny dla biznesu obszar, bowiem pozwala na bardzo dokładne spenetrowanie rynku usługodawców i punktów handlowych oraz zaoferowanie użytkownikowi najbardziej precyzyjnej informacji dotyczącej wybranego rejonu.
Jak mówi Waldemar Flis, iPowiat.pl to nie jest kolejny portal lokalny, w którym można znaleźć to samo co na dziesiątkach innych stron – podobne informacje lokalne i sportowe, przedruki artykułów z mediów ogólnopolskich oraz drobne ogłoszenia. iPowiat.pl koncentruje się na precyzyjnym wyszukiwaniu usług i ogłoszeń najbliższej okolicy użytkowników – najczęściej mieszkańców wybranego powiatu.
– Spodobał mi się ten pomysł na biznes, bo sam wielokrotnie zmarnowałem wiele czasu na szukaniu czegoś w sąsiedztwie za pomocą globalnej wyszukiwarki. Jednak początki nie były łatwe – wspomina. – Najtrudniej jest bowiem przekonać klientów do startującego biznesu. Poziom nieufności był kiedyś bardzo wysoki. Dziś nie mam już tego problemu, bo moja wyszukiwarka jest znacznie lepiej rozpoznawalna. Mam coraz więcej klientów i co ważne – klientów zadowolonych i powracających.
Poza stosunkowo niewielkim obszarem działania, kluczem do sukcesu jest według twórczyni konceptu bliskość klientów. Potwierdza to Waldemar Flis, bo jego praca polega w dużej mierze na spotykaniu się z lokalnymi przedsiębiorcami.
– Znacznie łatwiej umówić się na spotkanie z potencjalnym klientem, kiedy słyszy on, że jesteśmy z tego samego miasta lub powiatu – mówi. – Natychmiast rodzi się płaszczyzna porozumienia, bowiem obaj znamy środowisko, w którym działamy: problemy lokalnego biznesu, potrzeby mieszkańców oraz dostępne media. Ja nie muszę się specjalnie wczuwać w potrzeby tego klienta, bo je doskonale rozumiem. Mieszkam przecież tak blisko.
Szacowana kwota inwestycji w iPowiat to 10 tys. zł. W kwocie tej zawiera się opłata wstępna – 8 tys. zł. Wysokość opłat bieżących franczyzodawca określił na poziomie 20-25 proc. wartości obrotu, w zależności od jego wysokości osiągniętej w danym miesiącu. Centrala nie pobiera opłaty marketingowej. Od przyszłych franczyzobiorców firma oczekuje między innymi posiadania samochodu, laptopa z dostępem do internetu oraz telefonu komórkowego. Wśród osobistych predyspozycji pojawiają się przedsiębiorczość i komunikatywność.
– Nasz koncept to najlepszy dowód na to, że w dziedzinie wyszukiwarek internetowych nie wymyślono jeszcze wszystkiego. Zaczynamy szukanie od najbliższego sąsiedztwa, a kończymy na nieco dalszej okolicy. Zakładamy bowiem, że użytkownik będzie szukał produktu lub usługi możliwie najbliżej swojego miejsca zamieszkania – mówi Beata Sokołowska, autorka konceptu iPowiat.pl. – Dzięki temu nasze rozwiązanie jest znacznie bardziej precyzyjne i aktualne. Jeśli użytkownik naszej wyszukiwarki szuka produktu lub usługi w powiecie otwockim, to my dostarczamy mu wyniki wyłącznie z tego regionu. Nie widzę powodu by zaśmiecać mu wyniki wyszukiwania innymi lokalizacjami, a tak się dzieje w wyszukiwarkach globalnych. Dziś globalne wyszukiwarki dopiero zaczynają interesować się lokalnymi rynkami. My już tam jesteśmy – dodaje. (emka)
Wyróżnione franczyzy
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Nest Bank
Placówki bankowe
Żabka
Sklepy typu convenience
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Santander
Placówki bankowe
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


