Mieszane uczucia Redanu
Franczyzodawca Top Secret sprzedaje coraz więcej, ale wynik psuje mu ukraińska część biznesu.
Mieszane uczucia – tak chyba najlepiej można określić emocje, jakie towarzyszą akcjonariuszom Redanu po ogłoszeniu wyników za pierwszy kwartał 2014 roku. Franczyzodawca marek Troll, Textilmarket, Drywash i Top Secret ma powody do zadowolenia, bo na większości rynków i segmentów udało mu się kontrolować koszty i zwiększać przychody. Sen spędza mu z powiek jednak ukraińska część biznesu, której niepewna sytuacja zaczyna odciskać swoje piętno na wynikach całej grupy.
W pierwszych trzech miesiącach 2014 roku odzieżowa spółka sprzedała towary o wartości 103,7 mln zł, co oznacza wzrost o 6,2 proc. rok do roku. Udało jej się przy tym powiększyć marżę handlową (czyli różnicę między ceną sprzedaży a zakupu towarów) o 5 proc., a przy tym nieznacznie ściąć koszty sprzedaży i ogólnego zarządu. Dzięki temu wynik na sprzedaży poprawił się o blisko 80 proc. I być może to wystarczyłoby do wyjścia „nad kreskę” (pierwszy kwartał ubiegłego roku zamknął się stratą na sprzedaży w wysokości -3,1 mln zł), gdyby nie Ukraina.
O ile część dyskontowa (sieć Textilmarket) i modowa (pozostałe marki) pozwoliły zwiększyć przychody ze sprzedaży łącznie o 4,1 mln zł, to rynek ukraiński zanotował spadek obrotów o 1,7 mln zł. Powody? Zmniejszenie popytu spowodowane niepewnością wśród klientów to tylko jeden czynnik. Na pogorszenie wyników pokaźny wpływ miało też osłabienie ukraińskiej waluty wobec dolara (w którym denominowany jest zakup towarów na Ukrainie). W konsekwencji sprzedaż wyceniana w złotówkach spadła, tak jak wartość należności, na jakich wpłynięcie Redan oczekuje z Ukrainy. Spadek wartości hrywny spowodował, że pogorszenie sprzedaży o 16 proc. w walucie ukraińskiej oznacza spadek aż o 34 proc. po przeliczeniu na złotówki. W efekcie do straty na sprzedaży sięgającej 0,7 mln zł w pierwszym kwartale Redan musiał dopisać jeszcze 5,6 mln zł z tytułu różnic kursowych. To na razie strata „na papierze”, ale w miarę jak zobowiązań z rynku ukraińskiego będą spływać do Polski, będzie materializować się w rzeczywistych wynikach. Chyba, że hrywna zacznie się umacniać… Na to jednak w obliczu obecnego konfliktu trudno liczyć.
Na Ukrainie Redan ma 11 sklepów własnych i 30 franczyzowych, a także sklep on-line. Uzyskuje tam 6 proc. całych obrotów grupy. Zarząd deklaruje jednak, że ich liczba będzie ograniczana.
- Na razie nie napotykamy problemów mających wpływ na prowadzenie biznesu: towar jest dostarczany do sklepów, sklepy bez problemów przekazują utargi, transfer środków do Polski następuje bez przeszkód – analizuje Bogusz Kruszyński, wiceprezes Redanu. – Postanowiliśmy jednak wstrzymać rozwój na Ukrainie. Planujemy też zamknięcia sklepów – w tym roku doszło już do trzech. Rezygnujemy ze współpracy z franczyzobiorcami, którzy notują gorsze wyniki. Nie chcemy, by ewentualne zwroty niesprzedanych towarów obciążyły nasze konto. Oprócz tego renegocjujemy czynsze, zmniejszamy dostawy towarów i kładziemy większy nacisk na wyprzedaż zapasów.
Mimo trudnej sytuacji rynku ukraińskiego, Kruszyński przekonuje o stabilnej kondycji spółki. - Wyniki pierwszego kwartału potwierdzają systematyczną poprawę kondycji Grupy Redan. Naszym celem jest, aby wynik na sprzedaży części modowej za cały 2014 rok był dodatni, pomimo niesprzyjającej sytuacji na Ukrainie – podsumowuje.
I ma nadzieję, że wynik netto całej grupy wyjdzie na zero.
(gum)
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Żabka
Sklepy typu convenience
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Nest Bank
Placówki bankowe
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Santander
Placówki bankowe
Inne koncepty z branży moda
4F
Stoiska depozytowe z odzieżą sportową
Blue Shadow
Sklepy z odzieżą damską
Bridal Space
Salony mody ślubnej
Cipo&Baxx
Sklepy z odzieżą casual
Gatta
Sklepy z bielizną i wyrobami pończoszniczymi
Greenpoint
Sklepy z odzieżą casual
Molton
Sklepy z odzieżą damską
Moodo
Sklepy z odzieżą damską
Pako Jeans
Sklepy z odzieżą męską
Reporter Young
Sklepy z odzieżą młodzieżową
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...

