Mieszane uczucia Redanu

Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Mieszane uczucia – tak chyba najlepiej można określić emocje, jakie towarzyszą  akcjonariuszom Redanu po ogłoszeniu wyników za pierwszy kwartał 2014 roku. Franczyzodawca marek Troll, Textilmarket, Drywash i Top Secret ma powody do zadowolenia, bo na większości rynków i segmentów udało mu się kontrolować koszty i zwiększać przychody. Sen spędza mu z powiek jednak ukraińska część biznesu, której niepewna sytuacja zaczyna odciskać swoje piętno na wynikach całej grupy.

W pierwszych trzech miesiącach 2014 roku odzieżowa spółka sprzedała towary o wartości 103,7 mln zł, co oznacza wzrost o 6,2 proc. rok do roku. Udało jej się przy tym powiększyć marżę handlową (czyli różnicę między ceną sprzedaży a zakupu towarów) o 5 proc., a przy tym nieznacznie ściąć koszty sprzedaży i ogólnego zarządu. Dzięki temu wynik na sprzedaży poprawił się o blisko 80 proc. I być może to wystarczyłoby do wyjścia „nad kreskę” (pierwszy kwartał ubiegłego roku zamknął się stratą na sprzedaży w wysokości  -3,1 mln zł), gdyby nie Ukraina.

O ile część dyskontowa (sieć Textilmarket) i modowa (pozostałe marki) pozwoliły zwiększyć przychody ze sprzedaży łącznie o 4,1 mln zł, to rynek ukraiński zanotował spadek obrotów o 1,7 mln zł. Powody? Zmniejszenie popytu spowodowane niepewnością wśród klientów to tylko jeden czynnik. Na pogorszenie wyników pokaźny wpływ miało też osłabienie ukraińskiej waluty wobec dolara (w którym denominowany jest zakup towarów na Ukrainie). W konsekwencji sprzedaż wyceniana w złotówkach spadła, tak jak wartość należności, na jakich wpłynięcie Redan oczekuje z Ukrainy. Spadek wartości hrywny spowodował, że pogorszenie sprzedaży o 16 proc. w walucie ukraińskiej oznacza spadek aż o 34 proc. po przeliczeniu na złotówki. W efekcie do straty na sprzedaży sięgającej 0,7 mln zł w pierwszym kwartale Redan musiał dopisać jeszcze 5,6 mln zł z tytułu różnic kursowych. To na razie strata „na papierze”, ale w miarę jak zobowiązań z rynku ukraińskiego będą spływać do Polski, będzie materializować się w rzeczywistych wynikach. Chyba, że hrywna zacznie się umacniać… Na to jednak w obliczu obecnego konfliktu trudno liczyć.

Na Ukrainie Redan ma 11 sklepów własnych i 30 franczyzowych, a także sklep on-line. Uzyskuje tam 6 proc. całych obrotów grupy. Zarząd deklaruje jednak, że ich liczba będzie ograniczana.

- Na razie nie napotykamy problemów mających wpływ na prowadzenie biznesu: towar jest dostarczany do sklepów, sklepy bez problemów przekazują utargi, transfer środków do Polski następuje bez przeszkód – analizuje Bogusz Kruszyński, wiceprezes Redanu. – Postanowiliśmy jednak wstrzymać rozwój na Ukrainie. Planujemy też zamknięcia sklepów – w tym roku doszło już do trzech. Rezygnujemy ze współpracy z franczyzobiorcami, którzy notują gorsze wyniki. Nie chcemy, by ewentualne zwroty niesprzedanych towarów obciążyły nasze konto. Oprócz tego renegocjujemy czynsze, zmniejszamy dostawy towarów i kładziemy większy nacisk na wyprzedaż zapasów.

Mimo trudnej sytuacji rynku ukraińskiego, Kruszyński przekonuje o stabilnej kondycji spółki. - Wyniki pierwszego kwartału potwierdzają systematyczną poprawę kondycji Grupy Redan. Naszym celem jest, aby wynik na sprzedaży części modowej za cały 2014 rok był dodatni, pomimo niesprzyjającej sytuacji na Ukrainie – podsumowuje.
I ma nadzieję, że wynik netto całej grupy wyjdzie na zero.

(gum)

Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €