Handlowy paradoks
Delikatesy Centrum rosną i sprzedają więcej, ale zyski franczyzodawcy się kurczą. Dlaczego?
Grupa Eurocash, do której należą m.in. takie sieci sklepów, jak Delikatesy Centrum, Groszek i abc, podsumowała pierwszy kwartał 2014 roku. Okazało się, że mimo licznych otwarć w większości konceptów franczyzowych, całkowita sprzedaż spadła o 3,7 proc,. i wyniosła 3,72 mld zł. To zaś przełożyło się na skurczenie zysku netto z 11,3 do 1,3 mln zł. Zarząd Grupy uspokaja jednak, że finanse są pod kontrolą. I wyjaśnia przyczyny spadków.
- To efekt nałożenia się na siebie dwóch czynników. Pierwszym było zakończenie dostaw do sieci supermarketów Stokrotka w połowie ubiegłego roku – w samym pierwszym kwartale 2013 r. sprzedaż ta wyniosła około 195 mln zł. Drugim czynnikiem był tzw. efekt kalendarza, czyli fakt, że święta wielkanocne w tym roku miały miejsce w drugim kwartale, a nie w I kwartale, jak w ubiegłym roku. Efekt ten widać szczególnie w spadku sprzedaży like-for-like (dla stałej liczby placówek) w sieci Delikatesy Centrum o blisko 5-proc. Odczuli go także nasi główni konkurenci. Na to wszystko nałożyło się ponadto ogólne pogorszenie nastrojów konsumentów w rynku detalicznym – tłumaczy Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Eurocash.
Wyniki byłyby jeszcze gorsze, gdyby nie regularne otwarcia, jakie miały miejsce w sieciach należących do Eurocashu. Sieć sklepów abc powiększyła się w pierwszym kwartale 2014 r. o 66 placówek i na koniec marca liczyła 6,2 tys. sklepów. Inna ważna marka grupy – Delikatesy Centrum – wzbogaciła się o 19 lokalizacji, kończąc kwartał z liczbą 894 punktów.
- W tym roku planujemy także przyspieszenie rozwoju organicznego, m.in. poprzez nowe otwarcia hurtowni Cash&Carry i sklepów Delikatesy Centrum. Podtrzymujemy nasze plany zakładające, że sieć Delikatesów Centrum powiększy się w 2014 roku o około 150 placówek – zapowiada Owczarek.
Dodatnią zmianę sprzedaży Eurocash zanotował w segmentach Delikatesy Centrum, Cash & Carry oraz w grupie papierosów i produktów impulsowych (których zakupów klient wcześniej nie planuje, często pod wpływem emocji chwili). Spadki pojawiły się natomiast na w zakresie dystrybucji alkoholu, w spółce Eurocash Gastronomia oraz Eurocash Dystrybucja (wcześniej sprzedającej do Stokrotki).
(gum)
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Żabka
Sklepy typu convenience
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Nest Bank
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Santander
Placówki bankowe
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Inne koncepty z branży art. spożywcze i FMCG
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Intermarché (Grupa Muszkieterów)
Supermarkety spożywcze
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Stokrotka
Supermarkety spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Żabka
Sklepy typu convenience
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...


