Handlowy ring wolny
Pięć dyskontów w mieście liczącym kilkanaście tysięcy mieszkańców to za dużo? Pytamy o to Joannę Chilicką z Polskiej Izby Handlu.
Trwa batalia pomiędzy kilkoma formatami sklepowymi - dyskontami, super- i hipermarketami oraz małymi sklepami spożywczymi. Które z nich w nadchodzących latach będą odgrywać dominującą rolę, a które rynek zmarginalizuje?
Potrzebne są wszystkie formaty handlu, aby klient miał duży zakres wyboru. Niestety dzisiaj obserwujemy znaczącą nierównowagę na rynku, która wyraża się w rosnącej pozycji dyskontów kosztem pozostałych formatów. W Polsce jest wiele mniejszych miast, gdzie są już w większości dyskonty, bo mniejsze sklepy bez szans na konkurowanie upadają, na przykład w Olecku, gdzie na 17 tys. mieszkańców przypada 5 dyskontów. Jeżeli teraz nie zadbamy o różnorodność naszego rynku, zabierzemy nam i przyszłym pokoleniom możliwość dokonywania swobodnych wyborów konsumenckich.
Z danych firmy doradczej PROFIT system wynika, że choć ogólna liczba małych sklepów maleje, to we franczyzie przybywa tego typu punktów - czy to świadczy o "zbawczej" roli franczyzy dla właścicieli małych sklepów?
Jest to trudny czas dla mniejszych przedsiębiorców. Należy jednak pamiętać, że klient też docenia wygodę, dlatego rozwiązaniem może być przekształcenie sklepu do modelu convenience, gdzie będzie można zrealizować różne potrzeby szybko. Małe sklepy mają możliwość sprostania konkurencji silniejszych i większych firm poprzez jednoczenie się w ramach sieci franczyzowych. W większej grupie rosną m.in. możliwości negocjacyjne z dostawcami co przekłada się na niższą cenę i większą konkurencyjność. Nie należy także zapominać o większych możliwościach, w tym w zakresie wspólnego marketingu, jakie daje franczyza. Obecnie mamy wiele modeli franczyzowych, a przedsiębiorcy zyskują duży wachlarz wyboru odpowiadającego ich konceptowi współpracy. Sytuacja na rynku nie sprzyja małym sklepom, więc należy szukać sposobów na sprostanie nieproporcjonalnie silnej konkurencji – uciekać w integrację.
Rozmawiał (gum)
Wyróżnione franczyzy
Żabka
Sklepy typu convenience
Nest Bank
Placówki bankowe
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Santander
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Inne koncepty z branży art. spożywcze i FMCG
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Delikatesy Centrum
Supermarkety spożywcze
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Intermarché (Grupa Muszkieterów)
Supermarkety spożywcze
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Stokrotka
Supermarkety spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Żabka
Sklepy typu convenience
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...


