Solar otwiera, choć rynek niepewny

Odzieżowa spółka przygotowała dwa modele współpracy. Inny zakres wsparcia otrzymują franczyzobiorcy i partnerzy.
Sklep pod szyldem Solar można otworzyć w modelu partnerskim lub franczyzowym. Między obiema formami współpracy są jednak zasadnicze różnice. Sklep franczyzowy musi spełniać szereg architektonicznych i jakościowych standardów. Jego właściciel musi zadbać, aby standard obsługi klienta, stylizacja sklepu, zatowarowanie i satysfakcja klienta była na takim samym, wysokim poziomie jak w sklepach własnych. Sklepy te podlegają wnikliwej kontroli i ocenie – tłumaczy Stanisław Bogacki, prezes spółki.
Sklepy partnerskie prowadzą sprzedaż w mniej sformalizowany sposób, często łącząc kolekcje franczyzodawc z innymi markami. W tym wypadku dawcy licencji zależy przede wszystkim na wydzieleniu i oznaczeniu kolekcji Solar.
- Sklepy partnerskie są zlokalizowane z reguły w mniejszych miejscowościach. Jeśli chodzi o koszty inwestycji, to sklep partnerski jest zdecydowanie tańszym rozwiązaniem, pozbawionym jednak wsparcia marketingowego czy stylizacyjnego – mówi Bogacki.
Kwota niezbędna do otwarcia sklepu franczyzowego sięga 150 tys. zł. Obejmuje ona koszt adaptacji sklepu, czyli przeprowadzenia remontu i zakupu mebli, a także pierwsze zatowarowanie sklepu. To o tyle istotne, że Solar, w przeciwieństwie do większość sieci odzieżowych nie stosuje depozytowego modelu sprzedaży (w którym właścicielem towaru do samego momentu sprzedaży klientowi pozostaje franczyzodawca, a partner zarabia na prowizji od obrotu).
- W przypadku sklepów franczyzowych już na początku współpracy możemy zaproponować odroczone formy płatności – mówi Bogacki. - W przypadku sklepu partnerskiego na początku współpracy nasza elastyczność w zakresie warunków finansowych jest nieco ograniczona, jednak już po roku współpracy możemy zaoferować zdecydowanie korzystniejsze warunki rozliczeń.
Odzież i akcesoria Solar są dostępne w 78 sklepach własnych (w tym w 11 outletach), 20 sklepach franczyzowych (w tym w 8 zagranicznych) oraz 134 sklepach partnerskich (w tym w 38 zagranicznych). Jesienią sieć ma się powiększyć o sklep w Galerii Warmińskiej w Olsztynie.
- Jednocześnie prowadzimy rozmowy o nowych lokalizacjach w Polsce i za granicą – podkreśla Bogacki. - Branża odzieżowa, to bardzo dynamicznie zmieniająca się część gospodarki. Dodatkowo ulegająca silnym wpływom pogody czy trendom mody. Dla nas obszar sprzedaży i obecności marki, to nie tylko Polska ale również inne kraje głównie europejskie, chociaż jesteśmy obecni również na innych kontynentach. Oznacza to, że nie jesteśmy ograniczeni jedynie sytuacją na rynku polskim, rynku cechującym się bardzo wysoką konkurencją, ale możemy korzystać z rozwoju innych rynków, co staramy się czynić. Oceniamy, że koniunktura zaczyna się poprawiać, jednak wzrost konkurencji nadal jest wyższy od koniunktury.
Solar Company w 2012 roku zadebiutowała na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Od debiutu jej kurs spadł z ponad 13 zł do niecałych 3 zł. W ubiegłym roku firma zarobiła na czysto 3 mln zł przy przychodach przekraczających 148 mln zł.
(gum)
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Willisch
Lodziarnie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej