Stokrotki się chwieją

Zamiast otwierać nowe sklepy, firma notuje zamknięcia. Zarząd uspokaja, że to przejściowa korekta.
Kiedy w kwietniu zarząd Stokrotki deklarował plany rozwoju w oparciu o franczyzę, sieć liczyła W 213 supermarketów własnych i jeden franczyzowy. Zaprezentowane wówczas plany dotyczyły wzrost tych liczb odpowiednio do 627 i 71 do końca 2016. Wprawdzie to odległa perspektywa, a od startu franczyzowego projektu minął dopiero kwartał, ale na razie sieć zamiast rosnąć, kurczy się. W pierwszych trzech miesiącach roku zniknęło z rynku siedem Stokrotek.
Zarząd tłumaczy, że zamknięcia wynikają po części z przejęcia spółek Maro-Market i Społem Tychy. Nie wszystkie spełniły wymagania powierzchniowe nowych formatów Stokrotek, które otwierane są w formie supermarketów (powyżej 400 m2) i marketów (200-400 m2). Prezes sieci, Dariusz Kalinowski, uspokaja, że ofensywę w postaci licznych otwarć zobaczymy w Stokrotce w drugiej połowie roku.
- Zainteresowanie naszą ofertą jest, ale proces wdrażania takiej franczyzowej placówki do sieci może trwać nawet kilka miesięcy – mówi na łamach „Wiadomości Handlowych”.
Przyznaje jednocześnie, że w spółce działa w tej chwili tylko siedmiu przedstawicieli regionalnych, których zadaniem jest pozyskiwanie franczyzobiorców spośród właścicieli istniejących sklepów. Wydaje się to skromną liczbą, biorąc pod uwagę plany Stokrotki.
Ponadto niepokojące mogą wydawać się wyniki spółki. W pierwszym kwartale przychody Stokrotki spadły o 3 proc., a zysk całej grupy kapitałowej Emperia (do której należy sieć) aż o 76 proc. Zarząd tłumaczy spadki przesunięciem świąt wielkanocnych i remodellingiem sklepów, który nie tylko jest procesem kosztownym, ale dodatkowo też wymaga zamknięcia placówki na czas remontu. Jako pozytyw właściciele Stokrotki wskazują, że sieć poprawiła marżę brutto o 4 proc. i zainwestowała 3 razy więcej środków, niż w pierwszym kwartale 2013 roku. I utrzymują, że jeszcze w tym roku uda im się otworzyć 10 franczyzowych sklepów.
(gum)
ZOBACZ W KATALOGU

Al. Capone

Auchan

Booksale.pl

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Chorten

Czas na Herbatę

Delikatesy Centrum

Dr Konopny

Duży Ben Market Alkoholowy

Husse

Intermarché (Grupa Muszkieterów)

Leonidas

Odido

Oskroba

Pierrot Woda Źródlana

Polska Sieć Handlowa Lewiatan

SO FLY The Vape Shop

Stokrotka

Unikat Woda i Napoje

Wesoła Pani

Żabka
Sklepy typu convenience
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Willisch
Lodziarnie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej