Franczyza w dobrym czasie
Sprzedaż licencji powinna się opierać na układzie win-win - mówi Małgorzata Zagdańska, menedżer Działu Sieci Zewnętrznej i Franczyzowej Solar Company.
Jakie doświadczenie powinien zdobyć przedsiębiorca, nim zacznie sprzedawać licencję na biznes?
Najlepszym momentem na sprzedaż licencji jest ta chwila w działalności firmy, w której jej właściciele wiedzą, że ich koncept się sprawdził. Oznacza to oczywiście, że został on przez nich przetestowany i ulepszany tak długo, aż okazał się rentowy. Według mnie nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, kiedy zaczynać współpracę z franczyzobiorcami. Ten moment uzależniony jest od stopnia skomplikowania systemu, który mamy do zaoferowania, tzn. jak bardzo jest on rozbudowany i jak wiele procedur czy standardów zawiera. Na przykład koncept oferujący sprzedaż biletów do kin będzie o wiele prostszy niż koncept restauracyjny.
Czy jest jakiś limit punktów własnych, które trzeba najpierw otworzyć samodzielnie?
Myślę, że przynajmniej dwie, aby mieć namacalny dowód tego, że biznes jaki chcemy sprzedać ma sens i jest opłacalny dla franczyzobiorcy. Sprzedaż licencji jest typowym biznesem B2B (business to business), ale nie możemy zapominać też o tym, że powinien się opierać na układzie win-win. Obie strony muszą czuć, że tworzą jedną wspólną całość i że im się to opłaca.
A jak początki franczyzy wyglądały w przypadku marki Solar?
Solar zaczął od sprzedaży produktów do butików multibrandowych tzw. sieć partnerska. Kiedy sieć zaczęła się rozrastać, otwarto też kilka hurtowni tak, aby umożliwić partnerom łatwiejszy dostęp do produktów. Gdy marka była już rozpoznawalna i dość mocno osadzona w rynku, w 1998 roku właściciele podjęli decyzję o otwarciu własnego sklepu. Pierwszy powstał w Centrum Handlowym M1 w Poznaniu. Przygotowany wtedy koncept sklepu własnego szybko się przyjął, a sieć z roku na rok się powiększała. Dopiero kiedy sieć sklepów własnych liczyła już kilkanaście jednostek, właściciele firmy zdecydowali się na sprzedaż licencji. W przypadku Solar, sprzedaż licencji była na samym końcu, ale ten system w dalszym ciągu ewaluuje i jest udoskonalany, a przede wszystkim dostosowywany do rynków, na których się pojawiamy z naszą franczyzą.
Rozmawiał (gum)
ZOBACZ W KATALOGU
4F
Stoiska depozytowe z odzieżą sportową
Blue Shadow
Sklepy z odzieżą damską
Bridal Space
Salony mody ślubnej
Cipo&Baxx
Sklepy z odzieżą casual
Gatta
Sklepy z bielizną i wyrobami pończoszniczymi
Greenpoint
Sklepy z odzieżą casual
Molton
Sklepy z odzieżą damską
Moodo
Sklepy z odzieżą damską
Pako Jeans
Sklepy z odzieżą męską
Reporter Young
Sklepy z odzieżą młodzieżową
Top Secret
Sklepy z odzieżą damską
Wyróżnione franczyzy
Nest Bank
Placówki bankowe
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Żabka
Sklepy typu convenience
Santander
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Inne koncepty z branży moda
4F
Stoiska depozytowe z odzieżą sportową
Blue Shadow
Sklepy z odzieżą damską
Bridal Space
Salony mody ślubnej
Cipo&Baxx
Sklepy z odzieżą casual
Gatta
Sklepy z bielizną i wyrobami pończoszniczymi
Greenpoint
Sklepy z odzieżą casual
Molton
Sklepy z odzieżą damską
Moodo
Sklepy z odzieżą damską
Pako Jeans
Sklepy z odzieżą męską
Reporter Young
Sklepy z odzieżą młodzieżową
Top Secret
Sklepy z odzieżą damską
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.

