Delikatesy Centrum pod rękę z Orlenem
Sklepy z zielonym szyldem pojawią się na stacjach paliw. Czy to sposób Eurocashu na poprawę wyników?
Na rynku spożywczym nastał czas mariaży paliwowo–sklepowych. Zaczęło się od Carrefoura, który najpierw otwierał swoje placówki na stacjach BP, a po fiasku projektu zacieśnił partnerstwo z Lukoilem i dziś ma na jego stacjach 25 punktów. Teraz inicjatywa wyszła ze strony PKN Orlen, który niedawno zaprosił na swoje stacje Tesco, a jednocześnie zapowiedział, że należących do niego lokalizacjach będą powstawać też sklepy Delikatesy Centrum. Pierwsze owoce tej współpracy widać na stacji PKN w Płocku, gdzie działa już pierwszy punkt wchodzący w skład Grupy Eurocash. To sklep pilotażowy, a partnerzy dają sobie rok na jego testowanie.
- Pilotaż pokaże nam, jak sprawdzają się w praktyce wspólnie wypracowane formaty – mówi Marek Balawejder, dyrektor wykonawczy ds. sprzedaży detalicznej PKN Orlen.
– Przez najbliższy rok będziemy dążyć do dopracowania konceptu oraz znalezienia modelu, który – mamy nadzieję – będzie mógł być z powodzeniem wdrażany na kolejnych wybranych stacjach Orlen – dodaje Pedro Martinho, członek Zarządu Eurocash.
Polski Koncern Naftowy poprzez kooperację z gigantami FMCG (dóbr szybko zbywalnych) podąża ścieżką młodego rynkowego trendu. Dla Eurocashu otwarcia na stacjach to sposób na podkręcenie wyników w trudnym dla rynku handlowego okresie. Dystrybutor wprawdzie systematycznie powiększa swoje sieci franczyzowe: w trzecim kwartale przybyło 160 sklepów abc i 20 pod szyldem Delikatesy Centrum. Jednak sprzedaż hurtowa do tej drugiej sieci w ujęciu porównywalnym była o 4 proc. niższa niż przed rokiem, a zysk całej grupy, mimo niewielkiego wzrostu obrotów, okazał się gorszy o ponad 20 proc. Zarząd Eurocashu tłumaczy, że wyniki obciążają koszty sprzedaży związane m.in. z akcjami promocyjnymi wspierającymi sprzedaż.
– Sytuacja na rynku dystrybucji żywności pozostaje dość trudna, jednak jesteśmy dobrze przygotowani by sprostać wymaganiom naszych klientów – komentuje Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Eurocash. – Dynamika wzrostu sprzedaży wciąż nie jest jednak wystarczająco duża, abyśmy mogli osiągać poprawę na każdym poziomie wyników. W nadchodzących kwartałach nie spodziewamy się istotnej poprawy na rynku, choć jesteśmy przekonani, że nasi klienci – małe i średnie sklepy – będą dalej relatywnie silni, porównując z całym rynkiem i innymi formatami handlu.

Jacek Owczarek, dyrektor finansowy Eurocash, twierdzi, że Delikatesy Centrum i inne sieci należące do grupy wiedzą, jak poradzić sobie z gorszą koniunkturą w handlu.
Rynek w zwolnionym tempie
Trudności dotykają nie tylko franczyzodawców współpracujących z małymi sklepami spożywczymi. Gorsze wyniki notuje ostatnio również grupa Jeronimo Martins, która w Polsce zarządza dyskontami Biedronka. Rynkowi gracze walczą o klientów coraz agresywniejszymi promocjami i obniżkami cen, a mimo to w ostatnich dwóch miesiącach sprzedaż detaliczna rosła zaledwie w tempie nieprzekraczającym 2 proc. w skali roku. Jak wynika z badania agencji Nielsen dla Makro Cash & Carry, zarówno właściciele małych sklepów we franczyzie, jak i niezależni przedsiębiorcy przyznają, że w porównaniu z 2013 rokiem koniunktura w handlu nieznacznie się pogorszyła.
- Rynek franczyzowy w naszym kraju nadal się kształtuje, o czym świadczą chociażby pojawiające się co roku nowe sieci. Konkurencja jest duża, co zmusza franczyzodawców do podejmowania dodatkowych działań, inwestycji w kampanie rekrutacyjne oraz dostosowania oferty do indywidualnych potrzeb potencjalnych partnerów. Mimo to rozwój sieci franczyzowych pozostaje jednym z bardziej widocznych trendów na polskim rynku – mówi Roman Krucki, kierownik ds. marketingu franczyzy w Makro.
Z badania Makro wynika, że zdecydowana większość (83 proc.) właścicieli sklepów należących do sieci jest zadowolona z dotychczasowej współpracy i nie rozważa przejścia do konkurencji. Co trzeci niezależny przedsiębiorca rozważa zmianę własnego szyldu na rozpoznawalną markę.
(gum)
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Żabka
Sklepy typu convenience
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Nest Bank
Placówki bankowe
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Inne koncepty z branży art. spożywcze i FMCG
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Intermarché (Grupa Muszkieterów)
Supermarkety spożywcze
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Stokrotka
Supermarkety spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Żabka
Sklepy typu convenience
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


