Żabka uderza w dyskonty
Właściciel osiedlowych sklepów ma za sobą udany okres. Niższe ceny dały wyższe obroty. Sukces został okupiony dużymi wydatkam ina promocję i reklamę.
Żabka Polska zarządza największą w Polsce siecią sklepów convenience, czyli osiedlowych punktów, w których można zrobić szybkie zakupy. Pod szyldami Żabka i Freshmarket działa ich blisko 3,9 tys., a w ostatnich tygodniach liczba ta szybko się powiększa. W samym październiku przybyło 60 punktów.
Jak dowiedział się portal Franchising.pl, w ślad za rosnącą liczbą sklepów idą też wzrosty obrotów nakręcane promocjami. Promocja „Wielosztuki”, w ramach której klienci mogą nabywać kilka produktów w niższych cenach, przełożyła się na wzrost obrotów o 20 proc. Franczyzodawca liczy, że równie korzystny okaże się nowy program lojalnościowy.
- Nasze kupony rabatowe pozwolą zaoszczędzić na codziennych zakupach. Program lojalnościowy wspiera specjalnie przygotowana aplikacja na urządzenia mobilne - mówi Przemysław Kijewski, dyrektor strategii i marketingu Żabka Polska.
Akcje promocyjne wspomaga intensywna reklama. W trzecim kwartale 2014 Żabka znalazła się wśród sieci przeznaczających największe środki na reklamę w telewizji. Więcej na ten cel wydają tylko Lidl i Biedronka. Freshmarket jest na piątym miejscu.
Wraz ze wzrostem liczby lokalizacji rośnie także liczba ajentów prowadzących sklepy ajentów. Obecnie Żabka poszukuje ich szczególnie na Pomorzu, w województwie mazowieckim oraz śląskim.
- Podstawowymi warunkami, jakie muszą spełnić kandydaci, to gotowość do prowadzenia własnej działalności gospodarczej, zdolność kierowania zespołem pracowników oraz umiejętność efektywnej komunikacji. Dodatkowym atutem branym pod uwagę podczas procesu rekrutacji jest także doświadczenie w handlu. – komentuje Artur Szymoniak, dyrektor Departamentu Personalnego, Żabka Polska.
Prowadzenie własnego sklepu Żabka bądź Freshmarket opiera się na współpracy agencyjnej. Agent prowadzący dany punkt sprzedaje produkty w zamian za wynagrodzenie, uzależnione od wysokości obrotu. Towary pozostają własnością spółki i to ona decyduje w pełni o asortymencie, wielkości zaopatrzenia i cenach sprzedaży.
Małe sklepy spożywcze na fali wznoszącej
Na wyniki Żabki warto też spojrzeć z perspektywy całego rynku. Do tej pory słychać było opinie o dominacji dyskontów i coraz trudniejszej pozycji osiedlowych „spożywczaków”. Dziś te drugie są na fali wznoszącej, a dyskonty złapały zadyszkę. Ich lider - Biedronka - z kwartału na kwartał notuje coraz niższe zyski. Zdaniem Macieja Ptaszyńskiego, dyrektora generalnego Polskiej Izby Handlu, taki stan rzeczy jest efektem coraz mocniejszej integracji handlu.
- Tworzenie grup zakupowych, rozwój systemów franczyzowych oraz integracja wokół dystrybucji zaczyna przynosić rezultaty. Działania zmierzające do stworzenia coraz silniejszej pozycji zakupowej handlu detalicznego wobec dostawców pozwalają na osiąganie coraz lepszych cen detalicznych – tłumaczy ekspert.
Do niedawna najniższe ceny były wyłączną domeną dyskontów. Tymczasem rankingi branżowe coraz częściej pokazują, że dyskonty niekoniecznie są zawsze najtańsze. A małe sklepy mają szereg konkurencyjnych atutów, jak bliskość i dostępność, a także wysoką jakość oferowanych produktów czy szeroki asortyment. Z drugiej strony mówienie o kryzysie dyskontów może być przedwczesne.
- Spadki zysków w Biedronce trudno komentować w perspektywie krótkookresowej. Aby właściwie ocenić sytuację należy wziąć pod uwagę poczynione przez nią w ostatnim okresie inwestycje i czas niezbędny na zwrot z nich. Warto wstrzymać się z ocenami i obserwować dalszy rozwój tej sieci – twierdzi Maciej Ptaszyński.
(gum)
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Żabka
Sklepy typu convenience
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Nest Bank
Placówki bankowe
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Inne koncepty z branży art. spożywcze i FMCG
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Delikatesy Centrum
Supermarkety spożywcze
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Intermarché (Grupa Muszkieterów)
Supermarkety spożywcze
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Stokrotka
Supermarkety spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


