Nowa-stara sieć wchodzi do gry
Część Polomarketów zmieni szyld na Mila. Taką decyzję podjęli wspólnicy.
Działający od 17 lat temu Polomarket dobrze zna wielu polskim klientów. Ponad 420 supermarketów, 11 tys. zatrudnionych osób i obroty na poziomie 3,7 mld zł uczyniły z firmy dużego gracza na mapie naszego rynku handlowego. Ale od 2015 roku wszystko się zmieni, bo sieć przestanie istnieć w dotychczasowym kształcie. To decyzja członków zarządu. Wieloletni prezes Polomarketu, Adam Kasner, postanowił wydzielić ze spółki kontrolowaną przez siebie część biznesu i kontynuować rozwój pod nowym szyldem. Tak powstała firma Market-Detal, w skład której weszło ponad 170 supermarketów. W styczniu zmienią szyld na Mila.
- Rebranding był konieczny, ponieważ pan Artur Kasner, właściciel spółki Market-Detal, chce stworzyć swoją własną markę. 40 proc. Polomarketów należy bezpośrednio do niego, teraz więc będą istnieć pod nową nazwą. 170 sklepów zmieni nazwę, kolorystykę wnętrz i gazetek - tłumaczy w rozmowie z Onetem Bartłomiej Ślązak, PR menedżer Market-Detal.
Zarząd nowej spółki deklaruje, że ma jasną i przemyślaną strategię rozwoju. Każdego roku sieć ma powiększać się o 30 nowych supermarketów. Ich działanie wspierać będzie nowo otwarte centrum logistyczne o powierzchni 40 tys. m2 koło Konina. Centrala planuje też spore inwestycje w marketing i reklamę. A same sklepy? Wydaje się, że Adam Kasner puszcza oko do szerokiego przekroju klientów.
- Wyraźnie widzimy potrzebę stworzenia sklepu, który będzie łączył zalety kupowania w sklepie tradycyjnym z zaletami zakupów w dyskoncie. Ważnym elementem strategii jest również dla nas odpowiednia relacja jakości do ceny. Określiliśmy kluczowe kategorie, które do tej pory były doceniane przez naszych klientów, w których nadal będziemy się specjalizować, a są nimi: świeże warzywa i owoce, wędliny i mięsa, oraz przepyszne ciasta - mówi Artur Kasner, prezes spółki.
Takie pozycjonowanie sprawia, że o klientów Mila będzie konkurować z całą plejadą handlowych marek. Świeże wędliny i mięsa to atuty, którymi lubią chwalić się Muszkieterowie z Intermarche - w supermarketach francuskiej sieci mięso rozbierane jest na miejscu. Z kolei słowa o relacji jakości do ceny to hasła bliskie nie tylko dyskontom, ale też sieciom delikatesów i supermarketów. Pojawienie się nowej marki zaostrzy rywalizację na rynku, który i tak już dziś określany jest jako jeden z najbardziej konkurencyjnych. Batalia trwa nie tylko wewnątrz poszczególnych segmentów handlowych, ale i pomiędzy nimi. Żabka rywalizuje nie tylko z Małpką, ale też z Kauflandem czy Lidlem. Dyskonty muszą oglądać się nie tylko na siebie nawzajem, ale i na wielkopowierzchniowego Auchan czy Tesco, w równym stopniu zresztą co na Stokrotkę i Delikatesy Centrum. Presja na obniżanie cen i walka na promocje powoduje, że klient może przebierać w ofertach. A ponieważ liczy każdy grosz, o jego decyzjach zakupowych mogą decydować nawet nieznaczne zmiany cen. Na takim rynku przychodzi funkcjonować franczyzobiorcom, dla których współpraca z franczyzodawcą jest często jedynym sposobem na sprostanie trudnym warunkom rynkowym.
Przedstawiciele Market-Detal mimo licznych zapytań nie przekazali nam informacji, czy planują oprzeć rozwój marki Mila na współpracy z franczyzobiorcami. Biorąc pod uwagę, że Polomarkety były sklepami własnymi, można spodziewać się, że i punkty Mila powstawać będą jako inwestycje centrali. Choć niewykluczone, że Artur Kasner będzie chciał spróbować zupełniej innej strategii, niż jego byli wspólnicy i niebawem wystartuje z ofertą dla partnerów. (gum)
Wyróżnione franczyzy
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Nest Bank
Placówki bankowe
Żabka
Sklepy typu convenience
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Santander
Placówki bankowe
Inne koncepty z branży art. spożywcze i FMCG
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Delikatesy Centrum
Supermarkety spożywcze
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Intermarché (Grupa Muszkieterów)
Supermarkety spożywcze
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Stokrotka
Supermarkety spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Żabka
Sklepy typu convenience
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


