Burger King wygryzie swojego franczyzobiorcę?
Amerykańska centrala powołała do życia spółkę, która ma kierować rozwojem marki nad Wisłą. Do tej pory wyłączność miał AmRest.
„Czy Burgera Kinga można otworzyć we franczyzie?” – to jedno z częstych pytań, jakie zadają poszukiwacze pomysłów na biznes na ogólnopolskich targach franczyzy w Warszawie. Ponieważ każdy kojarzy markę McDonald’s z ikoną franczyzy, analogicznie nasuwa się pytanie o możliwość otwarcia punktu jego głównego konkurenta. Odpowiedź brzmi: w Polsce niestety nie, choć na świecie ponad 90 proc. punktów tej sieci działa właśnie w oparciu o franczyzę.
Nad Wisłą rozwojem marki zarządza spółka AmRest, która oprócz Burger Kinga w Europie Środkowej otwiera również restauracje spod znaku KFC, Starbucks i Pizza Hut. AmRest był do tej pory wyłącznym franczyzobiorcą i jako taki nie dzielił się licencją z prywatnymi inwestorami. Do tej pory, bo teraz to się zmieni. Centrala Burger King Worldwide ogłosiła właśnie utworzenie Burger King SEE, spółki – córki, której zadaniem będzie intensywnie rozbudowywać sieć BG w Polsce, Grecji, Włoszech i Rumunii. Taki ruch z pewnością podważy rolę AmRestu w regionie. Na razie jego przedstawiciele robią jednak dobrą minę do złej gry.
- AmRest ma wieloletnie umowy franczyzowe na prowadzone przez siebie restauracje Burger King w Polsce. Będziemy kontynuować rozwój sieci restauracji Burger King zgodnie z planem, czego przykładem jest otwarcie czterech nowych restauracji tej marki w grudniu 2014 roku - powiedziała serwisowi portalspozywczy.pl, Iwona Sarachman, PR Director CE, AmRest.
Podkreśla też, że przez siedem lat rozwijania sieci Burger King w Polsce AmRest zbudował silne podstawy biznesowe i chce dalej korzystać z potencjału rynku. Na potwierdzenie wylicza też ostatnie otwarcia: 5 grudnia „król burgerów” pojawił się we Wrocławiu, a w końcówce grudnia zawita jeszcze do trzech miast. Łącznie sieć liczy 34 restauracje w Polsce. W Europie jest ich ponad 2 tys., na świecie – ponad 12 tys.
Wydaje się, że nowa spółka mimo wszystko w przyszłości zachwieje pozycją AmRestu jako franczyzobiorcy Burger Kinga. Jeśli nawet dotychczasowe umowy współpracy będą honorowane i AmRest zachowa prawo do prowadzenia swoich restauracji, to może mieć potencjalne kłopoty z pozyskiwaniem kolejnych, atrakcyjnych lokalizacji. W którymś momencie dojdzie przecież do sytuacji, w której o przestrzeń do wzrostu będzie musiał rywalizować z własnym franczyzodawcą. A to sytuacja nie do pozazdroszczenia.
Niemiecki przypadek
O tym, że to centrala Burger King decyduje o każdej restauracji na świecie działającej pod jej logo pokazuje przykład Niemiec. Amerykanie zdecydowali o odebraniu licencji tamtejszemu franczyzobiorcy, w efekcie czego zamknięto 89 lokali spośród 700 działających u naszych sąsiadów. To efekt doniesień reportera Guentera Wallraffa, niemieckiego dziennikarza śledczego, o fatalnych warunkach higienicznych panujących w części tamtejszych fast foodów. W efekcie zamknięcia lokali pracę straciło ok. 3 tys. osób, czyli wszyscy zatrudnieni. (gum)
Wyróżnione franczyzy
Nest Bank
Placówki bankowe
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Żabka
Sklepy typu convenience
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
Inne koncepty z branży gastronomia
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Pizzeria Stopiątka
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.
Bank to biznes
Według Alior Banku przedsiębiorczość to najważniejsza cecha franczyzobiorcy bankowego.


