Nadrabiają e-zaległości
Wiele sieci spożywczych od lat prowadzi sklepy internetowe. Intermarche i Eurocash dołączają do walki o klienta online.
Swoje sklepy internetowe mają już Piotr i Paweł, Alma, Tesco i Auchan. Co prawda e-handel artykułami spożywczymi generuje w naszymi kraju ok. jednego procenta obrotów, ale tempo wzrostu tego kanału sprzedaży wynosi 30 proc. rocznie. Dlatego sieci spożywcze, które przegapiły moment wejścia na rynek, próbują dogonić swoją konkurencję. Mogą to zrobić na dwa sposoby – albo przejmując udziały w już działających sklepach internetowych, albo tworząc nowe platformy.
Pod koniec 2014 roku Frisco.pl, jeden z największych e-supermarketów w Polsce, pozyskał nowego inwestora strategicznego – spółkę Eurocash. Po częściowym wykupie dotychczasowych akcjonariuszy Frisco.pl oraz dokapitalizowaniu spółki, właściciel sieci sklepów abc, Delikatesy Centrum i Groszek obejmie około 44 proc. akcji we Frisco.pl. MCI pozostaje akcjonariuszem większościowym w spółce.
- Środki pozyskane w ramach tej rundy finansowania pozwolą nam nie tylko kontynuować realizację strategii rozwoju Frisco jako wiodącego warszawskiego e-supermarketu, ale również otwierają nam możliwość zwiększenia skali biznesu, m.in. poprzez efektywne wejście z pełną ofertą do kolejnych dużych miast w Polsce w krótszym terminie niż zakładaliśmy do tej pory – mówi Nicolas Jedraszak, prezes zarządu Frisco.pl.
W ostatnich latach Frisco.pl notuje dwucyfrowy wzrost sprzedaży. Roczne obroty spółki przekraczają 30 mln zł.
- Frisco.pl dysponuje nowoczesną i efektywną platformą logistyczną. Spółka prowadzi sprzedaż wyłącznie w kanale online, w związku z czym – w odróżnieniu od innych graczy na tym rynku – nie ma tu elementu subsydiowania sprzedaży internetowej przez fizyczny sklep. Frisco.pl będzie dla nas platformą do zdobywania doświadczeń w segmencie e-commerce. Zawarta umowa umożliwia nam w przyszłości zostanie większościowym akcjonariuszem spółki. Liczymy, że wykorzystamy zdobyte know-how do wypracowania rozwiązań, które pozwolą wzmocnić pozycję konkurencyjną naszych klientów, czyli niezależnych sklepów spożywczych – powiedział Pedro Martinho, członek zarządu Eurocash.
Inną strategię przyjęło Intermarche. Niedługo sieć zacznie testować własny sklep internetowy, który będzie działał w konwencji drive. Polega ona tym, że klient zamawia produkty przez internet i odbiera je osobiście w placówce. Takie rozwiązanie sprawdziło się już we Francji, skąd pochodzi firma.
- We Francji posiadamy 1,6 tys. punktów odbioru drive. Koncept testujemy obecnie także w Portugalii, a wkrótce zaczniemy w Belgii. Czy drive w Polsce będzie rentowny, okaże się najwcześniej za kilkanaście miesięcy. Według prognoz punkty drive mają zwiększać sprzedaż placówek, przy których działają o około 3 proc. Docelowo powstaną we wszystkich stacjonarnych sklepach Intermarche w Polsce. Każdy franczyzobiorca będzie musiał sam sfinansować infrastrukturę punktu drive, ale centrala pomoże w tym przedsięwzięciu – obiecuje Krzysztof Waligórski, szef dyrekcji handlowej Intermarche. (dw)
Wyróżnione franczyzy
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Nest Bank
Placówki bankowe
Żabka
Sklepy typu convenience
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Inne koncepty z branży art. spożywcze i FMCG
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Stokrotka
Supermarkety spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Żabka
Sklepy typu convenience
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


