Nie przejedliśmy zysków

W niektórych miastach moda na burgery dopiero się zaczyna - mówi Krzysztof Kołaszewski, założyciel Bobby Burgera.
Czy hamburgery na stałe zagościły w menu Polaków? Nie ma ryzyka, że przeminą, bo są tylko pewną gastronomiczną modą?
Na początku obawialiśmy się czy tak się nie stanie i po roku nikt nie będzie pamiętał o burgerach. Ale głębsza analiza rynku, w tym „kebabów” i „chińczyków” oraz restauracji sushi, utwierdziła nas w przekonaniu, że tak się nie stanie. Przynajmniej z tymi konceptami, które w fazie „boomu” na burgery ugruntują swoją pozycję, a w późniejszym czasie będą ją sukcesywnie umacniać. Przykład z rynku „kebabów” jest wręcz oczywisty: stale rozwija się jedna sieć. Ma już kilkanaście lokali i wygląda na to, że nic nie powinno jej przeszkodzić w dalszej ekspansji. Natomiast pojedyncze punkty coraz częściej upadają. Gdy trzeba było "wskoczyć do odpowiedniego pociągu" i rozwijać sieć, ich właściciele woleli spijać śmietankę i „przejadać” zyski. Podobnie sprawa wygląda w branży hamburgerów premium. Otrzymujemy wiele propozycji, by przejąć lokale serwujące burgery wraz z całą marką. Świadczy to o tym, iż rozpoczął się przesiew nowo powstałego rynku. Nawet jeśli moda na burgery przeminęła w Warszawie i innych największych miastach Polski, to w niewiele mniejszych dopiero się rozpoczyna. Jest to świetna okazja, którą staramy się wykorzystać, a mamy niesamowitą przewagę nad lokalną konkurencją, ponieważ wiemy, jakich błędów już nie popełnić. Kolejną argumentem za tym, że burgery zostaną w Polsce na zawsze, jest fakt, że na całym świecie były one obecne w prawie każdym barze, pubie i restauracji a u nas jeszcze do niedawna burger był jednoznacznie identyfikowany z hamburgerem spod znaku złotego "M".
W 2014 roku sieć Bobby Burger powiększyła się o 11 nowych lokali. Wypada pogratulować, ale z drugiej strony też spytać, ile lokali nie przetrwało rynkowej próby i zostało zamkniętych?
Pytanie dosyć wrażliwe, ale w obecnym momencie nie mamy czego ukrywać. Jak dotąd żaden lokal spod znaku Bobby Burger nie został zamknięty. Wszystkie prosperują i są rentowne, oczywiście każdy na innym poziomie. Niektóre z nich są bardzo trafionymi inwestycjami, dając wysokie stopy zwrotu dla franczyzobiorców. Znakomita większości generuję obroty i zyski na przewidywanym poziomie. Jest co prawda jeden wyjątek, nad którym bardzo ciężko pracujemy, bo działa poniżej planu. Żaden z naszych lokali jednak nie traci. Przez blisko trzy lata prowadzenia Bobby Burgera sporo się również nauczyliśmy, w tym wyboru dobrej lokalizacji oraz odpowiedniego franczyzobiorcy, co jest kluczowe dla powodzenia naszego biznesu.
Jaki klimat panuje obecnie na rynku gastronomicznym, w szczególności w segmencie, w którym działa Bobby Burger?
Głęboko wierzymy, że polska gastronomia będzie w bardzo szybkim tempie gonić zachodnią. Dlatego też przewidujemy, że czekają nas lata prosperity w tym segmencie usług. Z roku na rok rynek ten się powiększa, a to w dużej mierze dlatego, że w portfelu przeciętnego Polaka pozostaje coraz większa suma po opłaceniu wszystkich niezbędnych wydatków w danym miesiącu. Brakuje nam czasu na gotowanie w domu, coraz częściej decydujemy się więc na zjedzenie posiłku poza nim. Polacy chcą cieszyć się z życia, dlatego coraz częściej spędzają wieczory poza domem - i to nie tylko w weekendy. Nasze lokale dają im taką możliwość, ponieważ każdy z nich jest otwarty do późnych godzin nocnych. Oczywiście konkurencja wśród innych sieci jest spora, ale wiemy że mamy swój unikatowy styl oraz produkt, który pozwoli nam realizować założone plany.
Rozmawiał Grzegorz Morawski
ZOBACZ W KATALOGU

Am Am Kebab

Atelier Herosima

Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Berlin Döner Kebap

Beza Krówka Lody rzemieślnicze

Bike Café

Browar Korona

BuBu Bubble Tea

Cafe Słodziak

Candy Pop

Carat Kebab

Chinkalnia

Cochise Burger

Cofix Poland

Crazy Bubble

Cudo Vegan Sushi

Cukiernia Sowa

Cukrem i Solą

Da Grasso

DG Restauracje

Dobra Pączkarnia

Domino’s Pizza

Donuterie

Doskoi

Express Pizza American Style

FABBRICA Italian Comfort Food

Falla

Felix Chicken

Fit Cake

Good Chicken

Gorąco Polecam. Smaki z Piekarni

Grande Pizza

Gruby Benek

Hotdogzna

Japanos

Kashka

Kiss Kim Chi

Koku Sushi

Krowa Mać Burgers

Kurcze Pieczone

Langos

Le Pain Quotidien

Lodolandia & Kołacz

Lody Bonano

Lody Lida

Lviv Croissants

Maxipizza

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Meron

Ministerstwo Śledzia i Wódki

Mniami Ice Cream

Mr. Kebab

New York Hot Dog

New York Pizza Department
Pizzerie

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Night Burger

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pizza Factory

Pizza Hut

Pizzeria Stopiątka

Prosiak Polski Kebab & Fast Food

Przybij Piątaka

Ramen Shop by Sushi Kushi

Sahar Kebab

Salsiccia Pizzeria Napoletana

Sayuri Sushi

So Coffee

Stava

Steiku Haoss

Subway

Sulaiman Kebab

Sushi Bistro

Sushi Burrito

Sushi Kushi

Sushiroll Bistro – restauracje sushi

Szaszłykowo

Taco Bar

Tawerna Pepe Verde

The White Bear Coffee

Tibesti 2Go

Totti Pizza Rzymska

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

United Chicken

Wendy’s

Willisch
Lodziarnie

Young Burger

Yum Yum Kebab

ZapieCKanki

Zapiekankarnia – Zapiekanki, Bajgle, Pizza, Pasta

ŻarWok
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Willisch
Lodziarnie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej