Format dostosowany do lokalizacji
Stokrotka, w zależności od powierzchni supermarketów, otwiera sklepy zarówno w siedzibach gmin, jak stolicach i województw.
Spośród ponad 250 sklepów Stokrotki większość posiada powierzchnię powyżej 400 m2. Firma jednak nawiązuje także współpracę z właścicielami placówek o powierzchni 120 m2. Tych drugich na mapie Polski jest zdecydowanie mniej, a pod logo Stokrotki zostało dopisane słowo market.
- Z uwagi na te dwa rozwiązania, nie skupiamy się na jednym typie lokalizacji. Pod supermarket preferowana jest lokalizacja w większym mieście, najlepiej u zbiegu głównych ulic czy większych osiedli, a dla mniejszych marketów najlepsze będą miejscowości gminne lub osiedla o mniejszej liczbie mieszkańców i ograniczonej konkurencji ze strony innych sieci - wyjaśnia Krzysztof Książek, dyrektor ds. franczyzy, członek zarządu Stokrotki.
Osiedla i centra miast to domena małych sklepów. Zwykle lokale na parterze osiedlowych bloków liczą kilkadziesiąt metrów kwadratowych, rzadko kiedy przekraczają 100 m2. Większe znajdują się tylko w wolnostojących budynkach. A w końcu ok. 70 proc. Polaków mieszka w blokach, najczęściej na osiedlach. Według firmy badawczej PMR o ile w 2010 roku Polacy wydali tam 40 proc. swojego budżetu przeznaczonego na zakupy spożywcze, tak w minionym roku było to już 50,9 proc.
- Analizujemy, czego od danego formatu oczekują nasi klienci. Supermarkety to sklepy przystosowane do większych, rodzinnych zakupów. Markety zaś to sklepy, w których klienci zrobią tanie, kompleksowe i szybkie zakupy – dodaje Krzysztof Książek.
Njamniejszymi miejscowościami, gdzie obecna jest Stokrotka są m.in. liczący ponad 5 tys. mieszkańców Radziejów i 7 tys. Barczewo. Obie miejscowości są siedzibami gmin.
Zdaniem członka zarządu Stokrotki funlcjonowanie na rynku FMCG sklepów niezrzeszonych jest utrudnione, ponieważ placówki te nie mogą oferować swoim klientom tak atrakcyjnych cen na większość asortymentu jak sieci handlowe. Dodatkowo ich właścicieli na ogół nie stać na profesjonalny marketing, w efekcie czego przestają być konkurencyjni.
- Naszą aktywność marketingową dzielimy na działania ciągłe, do których należy na przykład wydawanie cotygodniowej gazetki kolportowanej do domów konsumentów. Dodatkowym wsparciem tych promocji jest komunikowanie ich poprzez sieć ponad 300 tablic billboardowych. Z kolei działania okazjonalne obejmują imprezy otwarciowe, podczas których klienci są informowani o powstaniu nowego sklepu - wylicza menedżer.
Współpracę na zasadach franczyzy Strokrotka umożliwia od niespełna roku. Od tego czasu powstało już kilka lokali. Na podstawie rozmów z inwestorami można określić, którymi aspektami biznesu kandydaci interesują się najbardziej.
- Pytania zadawane przez przyszłych franczyzobiorców zależą od lokalizacji jaką dysponują. Dotyczą przede wszystkim zagadnień z zakresu polityki handlowej sieci, obsługi logistycznej oraz wsparcia finansowego ze strony franczyzodawcy. Wszelkie wątpliwości rozwiewają podczas indywidualnych rozmów menadżerowie ds. rozwoju franczyzy. Stokrotka patrzy na rynek przez pryzmat klienta. Pracujemy nad zmianą sposobu myślenia właścicieli sklepów z „tanio kupię dużo towaru” na myślenie „zdobędę i utrzymam wielu zadowolonych klientów” - podaje przykład Krzysztof Książek.
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Nest Bank
Placówki bankowe
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Żabka
Sklepy typu convenience
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Inne koncepty z branży art. spożywcze i FMCG
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Delikatesy Centrum
Supermarkety spożywcze
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Intermarché (Grupa Muszkieterów)
Supermarkety spożywcze
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Żabka
Sklepy typu convenience
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


