Franczyza i sklepy muzyczne? Razem nie grają
Za większą część handlu instrumentami w Polsce odpowiadają dwie sieci. Ale z franczyzą są na bakier...
Rozwijany przez spółkę Centrala Handlu Przemysłu Muzycznego koncept salonów muzycznych Riff i należący do sopockiego przedsiębiorcy Adama Adamowicza Rock’n’roll to jedyne marki sieciowe na polskim rynku sklepów z instrumentami muzycznymi. Pierwsza z nich chwali się, że przez jej punkty „przechodzi” połowa sprzedaży instrumentów w Polsce. Ma ich 17, głównie w większych miastach. Rock’n’rolli jest mniej, bo 7. Działają w Warszawie, Krakowie, Gdańsku, Poznaniu, Częstochowie i Łodzi. Żadna z marek nie jest jednak dostępna na licencji franczyzowej – wszystkie istniejące sklepy należą do zarządzających nimi spółek. Dlaczego?
W powszechnym „obiegu” próżno szukać danych dotyczących tego, ile wart jest rynek instrumentów w Polsce i ile muzycy nad Wisłą wydają na swoje hobby. Zdaniem Pawła Zmarlaka, dyrektora ds. zakupów w Riffie, jednym z powodów, dla których jego sieć nie zdecydowała się na stworzenie programu rozwoju we franczyzie, jest skromny rozmiar tego rynku.
- To dość niszowa branża. W Polsce jest ok. 250 sklepów z instrumentami. W Niemczech – 2,5 tys. To pokazuje różnicę – tłumaczy menedżer. – Kilka razy pojawiał się u nas pomysł rozpoczęcia rozwoju przez franczyzę, ale nigdy nie został wdrożony. Ale gdyby ktoś przyszedł do nas z propozycją współpracy, to z pewnością usiedlibyśmy do rozmów.
Nie bez znaczenia są też ceny dobrych instrumentów. PKB na głowę w Niemczech jest dwa razy wyższy niż w Polsce, ale ceny sprzętu muzycznego w obu krajach są bardzo zbliżone. Na przykład legendarna gitara elektryczna Fender Stratocaster w wersji American Special w sklepie justmusic.de kosztuje niecały 1 tys. euro. W polskich sklepach można kupić ją za niecałe 4 tys. zł. To również dlatego muzyczne hobby dla wielu pozostaje poza zasięgiem finansowym. Owszem, od niedawna gitary i inne instrumenty zaczęły pojawiać się nawet w supermarketach, w cenach rzędu kilkuset złotych. Jakość tych instrumentów nie umywa się jednak do profesjonalnego sprzętu. A żaden szanujący się muzyk nie zagra na „zabawce” wrzuconej do koszyka wraz z papierem toaletowym i podwawelską.
Wyróżnione franczyzy
Żabka
Sklepy typu convenience
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Nest Bank
Placówki bankowe
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Santander
Placówki bankowe
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Inne koncepty z branży art. spożywcze i FMCG
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Delikatesy Centrum
Supermarkety spożywcze
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Intermarché (Grupa Muszkieterów)
Supermarkety spożywcze
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Stokrotka
Supermarkety spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Żabka
Sklepy typu convenience
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


