Dunkin’ Donuts znowu w Polsce?

Pączkowy potentat zza wielkiej wody zamierza po raz drugi wejść do Europy. Czy tym razem plany podboju zakończą się sukcesem?
Dunkin’ Donuts jest w USA najbardziej rozpoznawalną marką sieci cukierni serwujących smakowe kawy i pączki. W Europie radzi sobie znacznie gorzej: spośród ok. 11 tys. własnych i franczyzowych punktów sprzedaży tylko 150 mieści się na Starym Kontynencie. Na Europę przypada jedynie 1 proc. ze sprzedaży, która łącznie na całym świecie wynosi ponad 9,3 mld dolarów. To – jak przyznaje kierownictwo sieci – niewykorzystany potencjał, który w krótkim czasie należy zagospodarować. Firma zamierza uruchomić 1150 cukierni na obszarze od Wielkiej Brytanii po kraje Europy Wschodniej – w tym również w Polsce.
To już drugie podejście pączkowego potentata do ekspansji na rynku europejskim. W latach 90. ubiegłego wieku Dunkin’ Donuts przypuściła szturm na stolicę Wielkiej Brytanii, ale po kilku latach musiała skapitulować. Oficjalnym powodem wycofania się z Londynu i innych miast na Wyspach były nietrafione lokalizacje placówek (m.in. zbyt wysokie stawki czynszu za lokal) i niedoświadczeni franczyzobiorcy. Dunkin’ Donuts zaliczyła również nieudaną próbę wejścia na nadwiślański rynek. Pierwsze polskie placówki amerykańskiego potentata cukierniczego powstały w 1996 roku, działały przez sześć lat. W 2002 roku ta jedna z najsłynniejszych marek serwujących paczki ogłosiła oficjalny odwrót. Zdaniem specjalistów powodem niepowodzenia był… produkt i przyzwyczajenia Polaków do smaku wyrobów produkowanych przez rodzime firmy, niejednokrotnie z długą tradycją w branży.
Zarządzający siecią wyciągnęli wnioski z dotychczasowych doświadczeń i tym razem strategia rozwoju ma wyglądać inaczej. Jak twierdzi Paul Twohig, prezes Dunkin’ Donuts US & Canada, firma posiada wartościową markę i rzesze sympatyków, jednak sukces zależy od przemyślanej ekspansji w krajach, gdzie rynek kawiarni jest już mocno rozwinięty. Firma zapowiada przygotowania indywidualnego menu dla każdego z krajów, np. w Wielkiej Brytanii pojawią się pączki nadziewane nutellą, w Niemczech – ze śliwką. Nie wiadomo jeszcze, jaki asortyment trafi do Polski i czy tym razem przypadnie do gustu Polakom.
– Producentów pączków dzieli wiele różnic: od technologii produkcji po smak. Nasza cukiernia wyrabia pączki z produktów naturalnych, co doceniają klienci. Na dobrej jakości produkty są w stanie czekać w długich kolejkach – komentuje Sylwia Tomaszkiewicz, właścicielka Pracowni Cukierniczej „Zagoździński”. – Czy cukiernie Dunkin’ Donuts doczekają się lojalnych klientów w naszym kraju – pokaże czas. Tym bardziej, że zawsze znajdą się odbiorcy produktów luksusowych, jak i tych zaliczanych do segmentu dyskontowego.
Wśród lokalnych firm Dunkin’ Donuts poszukuje masterfranczyzobiorców, którzy zajmą się rekrutacją biorców licencji i rozwojem sieci. Cukiernie otwierane będą nie tylko w ścisłych centrach miast, ale również tam, gdzie firmie uda się wynegocjować atrakcyjne stawki czynszu. Ponadto wśród menedżerów i w ich zespołach pracować będą mieszkańcy danych państw, a nie jak to miało miejsce wcześniej – amerykańscy przedstawiciele firmy, którzy nie znali nawyków i zwyczajów kulturowych w krajach, gdzie rozwijano sieć.
ZOBACZ W KATALOGU

Am Am Kebab

Atelier Herosima

Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Berlin Döner Kebap

Beza Krówka Lody rzemieślnicze

Bike Café

Browar Korona

BuBu Bubble Tea

Cafe Słodziak

Candy Pop

Carat Kebab

Chinkalnia

Cochise Burger

Cofix Poland

Crazy Bubble

Cudo Vegan Sushi

Cukiernia Sowa

Cukrem i Solą

Da Grasso

DG Restauracje

Dobra Pączkarnia

Domino’s Pizza

Donuterie

Doskoi

Express Pizza American Style

FABBRICA Italian Comfort Food

Falla

Felix Chicken

Fit Cake

Good Chicken

Gorąco Polecam. Smaki z Piekarni

Grande Pizza

Gruby Benek

Hotdogzna

Japanos

Kashka

Kiss Kim Chi

Koku Sushi

Krowa Mać Burgers

Kurcze Pieczone

Langos

Le Pain Quotidien

Lodolandia & Kołacz

Lody Bonano

Lody Lida

Lviv Croissants

Maxipizza

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Meron

Ministerstwo Śledzia i Wódki

Mniami Ice Cream

Mr. Kebab

New York Hot Dog

New York Pizza Department
Pizzerie

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Night Burger

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pizza Factory

Pizza Hut

Pizzeria Stopiątka

Prosiak Polski Kebab & Fast Food

Przybij Piątaka

Ramen Shop by Sushi Kushi

Sahar Kebab

Salsiccia Pizzeria Napoletana

Sayuri Sushi

So Coffee

Stava

Steiku Haoss

Subway

Sulaiman Kebab

Sushi Bistro

Sushi Burrito

Sushi Kushi

Sushiroll Bistro – restauracje sushi

Szaszłykowo

Taco Bar

Tawerna Pepe Verde

The White Bear Coffee

Tibesti 2Go

Totti Pizza Rzymska

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

United Chicken

Wendy’s

Willisch
Lodziarnie

Young Burger

Yum Yum Kebab

ZapieCKanki

Zapiekankarnia – Zapiekanki, Bajgle, Pizza, Pasta

ŻarWok
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Willisch
Lodziarnie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Alior Bank Partner
Placówki bankowe
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...

Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...

Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.

Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...