Stokrotka przejmuje, abc idzie na rekord

Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Dzieję się na rynku handlowym. UOKiK zgodził się na przejęcie konceptu Frac przez Stokrotkę, dzięki czemu należąca do Emperii sieć 260 supermarketów powiększy się o 19 sklepów. W ostatnich miesiącach Stokrotka rosła tylko dzięki otwarciom własnych sklepów. Ma ofertę franczyzową, ale, jak przyznał ostatnio zarząd, poszukiwanie biorców licencji idzie wolniej, niż zakładano.

Tymczasem Grupa Eurocash świętuje. Należąca do niej marka abc liczy już 7 tys. sklepów.  Tym samym umocniła się na pozycji najliczniejszego spośród tego typu konceptów. Drugie na liście pozostaje Odido, którego franczyzodawcą jest konkurencyjne Makro i ma ponad 2 tys. punktów.

Siedmiotysięczny sklep abc został uroczyście otwarty dziś w Gdańsku przy ul. Wilhelma Stryjewskiego. Jak wynika z Raportu o franczyzie w Polsce PROFIT system, w 2014 r. do sieci franczyzowych przystąpiło ok. 1,8 tys. sklepów spożywczych. 860 z nich, czyli blisko połowa, wybrała koncept abc. 
– Konkurencja w handlu z roku na rok zaostrza się. Mimo to segment małych i średnich sklepów, o powierzchni między 40 a 300 m2, odnotowuje wzrost sprzedaży. Konsumenci potwierdzają, że chcą robić zakupy blisko domu, wymagając jednocześnie wysokiego poziomu obsługi, odpowiedniego zaopatrzenia i przystępnych cen – mówi Luis Amaral, prezes Grupy Eurocash.

Małe „spożywczaki” w ostatnich latach coraz chętniej sięgają po franczyzę. Upatrują w niej szansy na zwiększenie swojej konkurencyjności wobec rosnącej siły dyskontów. Obawy są uzasadnione, bo według GFK Polonia w ubiegłym roku zniknęło z rynku 3 tys. małoformatowych sklepów spożywczych. Ich liczba sięga 77,5 tys., z czego 32 tys. działają we franczyzie.

Franczyzobiorcy na rynku handlowym zyskują dostęp do sprawnego łańcucha dostaw, a przez to również do szerokiego wachlarza produktów po konkurencyjnych cenach. Do tego dochodzi wsparcie marketingowe i organizacyjne.
– Dla przykładu, to jedyna szansa dla lokalnego sklepu, aby był reklamowany w ogólnopolskiej telewizji czy radio, a także miał dostęp do najlepszych szkoleń z zakresu obsługi klienta czy prowadzenia sklepu – mówi Marcin Witczak, menedżer marki abc. – Naszym celem jest dostarczanie właścicielom sklepów takich rozwiązań, które pomogą przyciągnąć klientów, zwiększyć obroty i umożliwić osiąganie odpowiedniej marży. To właśnie dlatego rozwijamy nowe koncepty handlowe. Przykładem mogą być rozwiązania z zakresu convenience, czyli abc Mini Bistro – kącik gastronomiczny z kawą, hot-dogami, czy zupą.

Małe formaty wciąż w modzie

Z opublikowanego niedawno raportu firmy doradczej KPMG wyłania się obraz rynku handlowego, na którym detaliści są w odwrocie. Autorzy zwracają uwagę, że spadająca liczba niezależnych sklepów nie oznacza końca małych formatów handlowych. Wręcz przeciwnie.
– Miejsce niezależnych detalistów zajmują franczyzowe sieci sklepów spożywczych, convenience oraz małe supermarkety, których liczba od 2005 roku wzrosła trzykrotnie – czytamy w publikacji.

Największym zwycięzcą ostatnich lat na rynku handlowym są dyskonty. Ich udział w branży sięga już 28 proc., a swoją pozycję budują głównie w oparciu o strategię niskich cen. Supermarkety natomiast starają się wykorzystać miksturę cenowej przystępności z rozbudowaną ofertą produktów świeżych (np. rozbiór mięsa na miejscu w przypadku Intermarche). Do defensywy zepchnięte zostały hipermarkety, których rynkowe udziały spadają, w miarę jak klienci odchodzą w stronę mniejszych formatów. Niezależnie od segmentu, badani przez KPMG niemal jednym głosem deklarują, że ich priorytetem w następnych dwóch latach będzie rozwój sieci. Zarówno organiczny – poprzez otwarcia własnych sklepów, jak i taki z wykorzystaniem franczyzy oraz przejęć. Tych ostatnich obserwujemy w tej dekadzie zresztą co niemiara – od wielkiej fuzji Eurocashu z dystrybucyjną części Emperii w 2011 roku, po ostatnie przejęcie sieci Frac przez Stokrotkę.
– Za kilka lat nie będzie miejsca na rynku dla wszystkich obecnych graczy, więc absolutnym priorytetem jest obecnie osiągnięcie efektu skali dzięki ekspansji sieci detalicznej. Z drugiej strony, ambitne plany, które sieci realizowały w ostatnich latach, teraz zderzyły się z rzeczywistością. Start nowych sklepów jest  trudniejszy – coraz większym wyzwaniem jest znalezienie atrakcyjnej lokalizacji, która jednocześnie pasuje do formatu sieci, i przekonanie konsumenta do kolejnego marketu, który przybył w okolicy – twierdzi Daniel Prałat, dyrektor generalny Intermarche.

Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €