Sekrety restauratora

O tym, jak kontrolować koszty, utrzymywać jakość i przygotować się do otwarcia restauracji opowiada Małgorzata Ptasińska, kierownik ds. franchisingu w Pizzy Dominium.
Częstym grzechem restauratorów jest oszczędzanie na jakości produktów. Czy w tym zakresie jest miejsce na kompromisy?
Oszczędzanie na produktach jest nieopłacalne dla restauracji, ponieważ odbija się na jakości oferowanych potraw, a tym samym na zadowoleniu klientów. Niski food cost (czyli relacja ceny zakupu składników do ceny potraw – przyp.red.) jest korzystny finansowo, ale można go osiągnąć poprzez negocjacje cenowe z dostawcami. W sieci Pizza Dominium, w której znajduje się ponad 70 restauracji zarówno franczyzobiorcy, jak i lokale własne obniżają koszty produkcji dzięki korzyści skali, która umożliwia atrakcyjne warunki współpracy z dostawcami. Jednocześnie obowiązuje centralny system dostaw, co zwiększa efektywność logistyki.
Jak często w lokalu gastronomicznym należy zmieniać ofertę? Czy w ogóle klienci tego oczekują?
Karta menu w Dominium Pizza jest często zmieniana, uwzględniając preferencje i oczekiwania klientów. Jest to ważne zarówno pod kątem satysfakcji klienta, jak i zyskowności lokalu, ponieważ na bieżąco weryfikujemy sprzedaż poszczególnych pozycji i na tej podstawie moderujemy pozycje w karcie. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, wprowadzamy nowe pozycje w menu czy produkty sezonowe.
Czy głośne otwarcia służą restauracji, czy raczej należy zaczynać po cichu i pracować nad tym, by zyskać rozgłos?
Głośne otwarcia jak najbardziej służą restauracji, ponieważ ściągają klientów zainteresowanych nowym miejscem w swojej okolicy. Na otwarcie lokalu przygotowujemy specjalne oferty, by zachęcić klientów, a także intensywną kampanię marketingową. Dzięki tym działaniom każda z naszych restauracji cieszy się ogromnym powodzeniem wśród klientów.
Jakim kapitałem powinien dysponować franczyzobiorca Pizza Dominium na starcie i po jakim czasie inwestycja może się zwrócić?
Całkowita kwota inwestycji to min. 250 tys. zł w zależności od wielkości lokalu oraz stopnia dostosowania go do wymogów gastronomii. Szybkość zwrotu inwestycji jest zależna od wielu czynników m.in. lokalizacji czy zaangażowania franczyzobiorcy. Restauracje Dominium Pizza są rentowne już w pierwszym miesiącu od otwarcia, więc franczyzobiorcy nie muszą posiadać żadnej rezerwy finansowej.
Rozmawiał Grzegorz Morawski
ZOBACZ W KATALOGU

Am Am Kebab

Atelier Herosima

Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Berlin Döner Kebap

Beza Krówka Lody rzemieślnicze

Bike Café

Browar Korona

BuBu Bubble Tea

Cafe Słodziak

Candy Pop

Carat Kebab

Chinkalnia

Cochise Burger

Cofix Poland

Crazy Bubble

Cudo Vegan Sushi

Cukiernia Sowa

Cukrem i Solą

Da Grasso

DG Restauracje

Dobra Pączkarnia

Domino’s Pizza

Donuterie

Doskoi

Express Pizza American Style

FABBRICA Italian Comfort Food

Falla

Felix Chicken

Fit Cake

Good Chicken

Gorąco Polecam. Smaki z Piekarni

Grande Pizza

Gruby Benek

Hotdogzna

Japanos

Kashka

Kiss Kim Chi

Koku Sushi

Krowa Mać Burgers

Kurcze Pieczone

Langos

Le Pain Quotidien

Lodolandia & Kołacz

Lody Bonano

Lody Lida

Lviv Croissants

Maxipizza

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Meron

Ministerstwo Śledzia i Wódki

Mniami Ice Cream

Mr. Kebab

New York Hot Dog

New York Pizza Department
Pizzerie

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Night Burger

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pizza Factory

Pizza Hut

Pizzeria Stopiątka

Prosiak Polski Kebab & Fast Food

Przybij Piątaka

Ramen Shop by Sushi Kushi

Sahar Kebab

Salsiccia Pizzeria Napoletana

Sayuri Sushi

So Coffee

Stava

Steiku Haoss

Subway

Sulaiman Kebab

Sushi Bistro

Sushi Burrito

Sushi Kushi

Sushiroll Bistro – restauracje sushi

Szaszłykowo

Taco Bar

Tawerna Pepe Verde

The White Bear Coffee

Tibesti 2Go

Totti Pizza Rzymska

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

United Chicken

Wendy’s

Willisch
Lodziarnie

Young Burger

Yum Yum Kebab

ZapieCKanki

Zapiekankarnia – Zapiekanki, Bajgle, Pizza, Pasta

ŻarWok
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Willisch
Lodziarnie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej