Kto może mieć McDonalda?

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Aneta Czaplicka dorastała w atmosferze przedsiębiorczości – jej rodzice prowadzili swój biznes, więc smykałkę do prowadzenia firmy wyniosła z domu. Nic więc dziwnego, że w pewnym momencie kariera w korporacji zaczęła jej ciążyć i po 15 latach pracy dla innych postanowiła, że sama będzie swoim szefem.

Jestem osobą, która potrzebuje wyzwań i możliwości rozwoju. W pewnym momencie życia stwierdziłam, że może mi to dać wyłącznie własna firma i to nie pod byle jakim szyldem, ale pod logo McDonald's, który od zawsze był w sferze moich biznesowych planów – mówi Aneta Czaplicka, franczyzobiorczyni McDonald's z Łodzi.

Dziś Aneta Czaplicka jest właścicielką pięciu restauracji McDonald’s, wszystkie działają w Łodzi. Za sterami pierwszego lokalu stanęła w 2010 roku.

To był czas, kiedy myślałam, że wszystko jestem w stanie zrobić sama. Byłam bardzo zaangażowana w pracę restauracji, do tego stopnia, że czasem wchodziłam nawet w kompetencje kierownika – wspomina ze śmiechem franczyzobiorczyni. – Miałam energię i potrzebę zrobienia czegoś więcej, dlatego zdecydowałam się na przejęcie dwóch kolejnych restauracji, którymi zaczęłam zarządzać w 2011 roku. Rok później pod moją komendę trafił następny punkt, a w czerwcu tego roku dołączyła piąta restauracja.

W swoich restauracjach Czaplicka zatrudnia obecnie ponad 300 osób. Właścicielka pięciu McDonald'sów w Łodzi twierdzi, że im więcej restauracji, tym łatwiej jest nimi zarządzać.

Zarządzanie ludźmi było dla mnie największym wyzwaniem związanym z prowadzeniem restauracji. Nad taką liczbą osób trudno jest zapanować pod względem organizacyjnym i formalnym, dlatego w momencie gdy miałam trzy restauracje, zaczęłam budować dział HR – wspomina franczyzobiorczyni. – Ten krok pozwolił mi skupić się na strategicznym planowaniu  biznesu oraz działaniach związanych z promowaniem go. Nie muszę się już martwić o to, czy w restauracjach nie brakuje rąk do pracy, czy pensje są rozliczone w terminie, a pracownicy mają aktualne badania.

Mordercze szkolenie

Proces rekrutacji franczyzobiorcy McDonald's jest bardzo rozbudowany i może trwać nawet półtora roku. Jednak dzięki temu restauracja ze złotym „M” trafia wyłącznie w ręce osób, które poradzą sobie z prowadzeniem tego biznesu.

Każdy kandydat na franczyzobiorcę musi najpierw przejść weryfikację działu franczyzy oraz działu finansowego. Ich przedstawiciele decydują, czy kandydat może przejść do kolejnego etapu, którym jest trwające około roku szkolenie. Podczas niego kandydat poznaje wszystkie stanowiska w strukturze organizacyjnej restauracji. W praktyce oznacza to, że ciągu tego roku uczy się zarówno smażyć hamburgery i obsługiwać gości, jak i prowadzić zmiany oraz zarządzać całą restauracją. Kurs podzielony jest na etapy, z których każdy kończy się egzaminem – przedstawia w skrócie etapy szkolenia Dominik Szulowski,  menedżer ds. public relations w McDonald's Polska.

Jak twierdzi Aneta Czaplicka, chociaż znała procedury rekrutacji franczyzobiorców do McDonald's, na początku nie była świadoma drogi, jaka ją czeka, zanim poprowadzi własną restaurację.

Byłam zdeterminowana i bardzo zależało mi na rozpoczęciu współpracy z McDonald's, ale nie będę ukrywać, że okres szkolenia był dla mnie trudny. Wynikało to przede wszystkim z faktu, że oprócz kursu w McDonald's cały czas pracowałam w korporacji. Nie chciałam zostawiać mojej dotychczasowej pracy, dopóki nie miałam gwarancji, że dostanę restaurację, a z procesu rekrutacji można odpaść w każdym momencie – wspomina Aneta Czaplicka. – Oprócz szkoleń była jeszcze weryfikacja wiedzy, a przecież standardów i procedur też trzeba się nauczyć. Mam świadomość, że sporo dało mi doświadczenie korporacyjne i praca na najwyższych obrotach. Dzięki temu bez trudu poradziłam sobie z prowadzeniem własnego McDonald'sa i zarządzaniem kolejnymi placówkami.

Restauracja pod klucz

Nagrodą za rok ciężkiej pracy i zgłębiana tajników pracy w McDonald's są klucze do własnej restauracji. Każdy franczyzobiorca otrzymuje „lokal pod klucz”, czyli gotową restaurację, która najczęściej działa już na rynku od jakiegoś czasu. Punkt przekazywany jest we franczyzę wraz z całą załogą i wyposażeniem, jednak zanim nastąpi ostateczny odbiór, franczyzobiorca wraz z przedstawicielami centrali sprawdza stan poszczególnych urządzeń. Jeśli ma uzasadnione zastrzeżenia co do ich stanu technicznego, to McDonald's naprawia je bądź wymienia.

Na początku współpracy z McDonald's każdy franczyzobiorca musi mieć przynajmniej 1,2 mln zł środków własnych, które przeznaczy na inwestycję, z czego prawie 60 proc. finansowania może pochodzić z kredytu. W przypadku kolejnych restauracji kwoty i proporcje najczęściej ulegają zmianie. Wyposażenie restauracji McDonald's jest warte od 2,3 do 3,8 mln zł, jego wartość zależy od wielkości restauracji i generowanych przez nią obrotów. Wysokie koszty inwestycji i opłaty za przynależność do sieci zwracają się jednak franczyzobiorcom z nawiązką i nie chodzi tu wyłącznie o znane logo, które skutecznie przyciąga klientów, ale o duże wsparcie, jakie sieć oferuje swoim partnerom.

Pomoc ze strony centrali otrzymujemy np. w momencie remodelingu restauracji. Obecnie w moich restauracjach wprowadzany jest nowy model przyjmowania zamówień i wydawania kanapek, który wymaga przeorganizowania restauracji. Nie muszę się martwić, w jaki sposób mam  wprowadzić w moich restauracjach nowe rozwiązania ani kto to dla mnie zrobi, bo dostałam od centrali dokładne wytyczne odnośnie wprowadzanych zmian oraz listę kilku rekomendowanych firm, z których usług mogę skorzystać – mówi Aneta Czaplicka.

Chociaż wydawać by się mogło, że McDonald's narzuca swoim franczyzobiorcom sztywne warunki współpracy, to naprawdę pozostawia im wiele swobody w kierowaniu restauracją.

Mamy wolną rękę w kwestii promowania restauracji, z czego często i chętnie korzystamy – wyjaśnia franczyzobiorczyni z Łodzi. – W naszej restauracji przy ulicy Piotrkowskiej organizujemy np. promocje cenowe we współpracy z działającymi w okolicy klubami. W galerii handlowej współpracujemy z centrum językowym, organizując wspólny festiwal piosenki angielskiej dla dzieci.

Dołączenie do grona franczyzobiorców „Złotych Łuków” nie jest proste, ale nie jest też niemożliwe, a każdy, kto trafi do tego elitarnego grona, może liczyć na niezłe zyski.

Artykuł opublikowany w miesięczniku Własny Biznes Franchising 9/2014

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł